ההסתדרות הרפואית תציע פתרון לבעיית זיהום האוויר בחיפה

בעיצומה של סערת מפרץ חיפה, לראשונה הוצע פתרון אפשרי - ע"י ההסתדרות הרפואית, שניסחה הצעות לדרכי פעולה בתקווה שיאומצו ע"י מקבלי ההחלטות

בית זיקוק מפרץ חיפה / צילום: איל יצהר
בית זיקוק מפרץ חיפה / צילום: איל יצהר

סערת זיהום האוויר במפרץ חיפה גררה את משרדי הממשלה לנסות להרגיע את הציבור, את תושבי המפרץ למחות על אוזלת-היד ואת מדעני אוניברסיטת חיפה לגונן על המחקר שלהם.

לפני כמה ימים ניסה שר הבריאות יעקב ליצמן להסביר לחברי הכנסת, בזמן ישיבת מליאה, שאין בכלל תוקף לנתונים שפורסמו על התחלואה באזור. "אי-אפשר לפרסם ולהדליף מחקר שלא עבר בדיקה של משרד הבריאות", טען השר.

לפי דיווח בגלי צה"ל, בסוף השבוע קיים ארגון רופאי בריאות הציבור כנס, ובו דנו הרופאים בדרכים לפתרון המשבר הנוכחי ומשברים עתידיים. הם ניסחו מסמך עם כמה הצעות, שאומץ בינתיים גם על-ידי ההסתדרות הרפואית כולה.

עיקרי ההמלצות באשר לחיפה הן להעביר את המחקר לידיים ממשלתיות או לפחות כאלה שתלויות פחות בגורמים המזהמים עצמם, ולפעול נגד תחלואה ממארת באזור. 

אולי הכי מעניינות הן המסקנות שלהם לטווח הארוך יותר, כפי שמסביר מזכ"ל האיגוד, ד"ר חגי לוין: "בטווח הרחוק אנחנו ממליצים לקדם חקיקה של חוק בריאות הציבור, כולל ביצוע תסקיר על ההשפעה על הבריאות ותהליכי התכנון".

החוק שהם מציעים לקדם, "חוק בריאות הציבור", אמור לכלול הגדרות לתנאי המחיה שלהם זכאי כל אדם, כולל רמות זיהום האוויר. בנוסף, הם מבקשים לתקן את פקודת בריאות העם, כך שיילקחו בחשבון שיקולים בריאותיים בעת הקמת מפעל, הכנסת נציג של משרד הבריאות לוועדה לתשתיות לאומיות וקביעת הכרח לבצע תסקיר השפעות על הבריאות לפני אישור של כל הליך תכנוני.

את המסמך הזה יציגו היום (ב') הרופאים בפני וועדת הפנים והגנת הסביבה בכנסת, בתקווה שיאומץ ואולי יצליח למנוע את משבר התחלואה הבא.