צפו: כלי השיט החדש של אלביט מערכות: "ירדוף אחרי צוללות"

Seagull, כלי שיט בלתי מאויש, מסוגל לשהות בים במשך 4 ימים, ובין השאר לאתר ולנטרל מוקשים ימיים המסכנים אוניות סוחר

אלביט, Seagull, כלי שיט בלתי מאויש רב משימתי / צילום: אלביט
אלביט, Seagull, כלי שיט בלתי מאויש רב משימתי / צילום: אלביט

חטיבת המודיעין של אלביט מערכות חשפה היום (ב') את כלי השיט הבלתי-מאויש החדש, Seagull, שפותח בחשאי במשך כשנתיים: הכלי החדש מסוגל לשהות בים במשך 4 ימים, לחשוף צוללות ולכוון לעברן חימוש מדויק, לאתר ולנטרל מוקשים ימיים המסכנים אוניות סוחר וגם לפתוח באש לעבר מגוון רחב של מטרות.

הכשר"מ (כלי שיט רב-משימתי) נחשף היום בראשונה במעגן הקישון של אלביט מערכות . אורכו 12 מטר בקירוב, הוא מצויד במכ"ם, במערכות ירי, בסנסורים מתקדמים, בסונרים ימיים וברובוטים תת-מימיים מתקדמים, והמהירות המרבית שלו היא 32 קשר. "אני מאמין שיש לנו פתרון פורץ דרך שיחולל מהפכה בשיטות ההפעלה התת מימיות ויענה על הצרכים המתגברים בארץ ובעולם בתווך הימי", אמר מנכ"ל חטיבת המודיעין של אלביט מערכות, אלעד אהרונוסון.

באלביט מערכות מייעדים את הכשר"מ החדש למשימות שעד כה ביצעו לוחמים, באמצעות כלי שיט גדולים ויקרים: שליית מוקשים שנזרעים בנתיבי שיט ובסמוך לנמלי ים שעלולים לשתק תעבורה ימית של אוניות סוחר, הגנה על תשתיות חשובות בלב ים וחשיפה של צוללות. "עד כה, הטיפול בצוללות נעשה באמצעות כלי שיט כבדים, כמו ספינות טילים (סטי"לים) ותוך שימוש במטוסי סיור ימי ומסוקים שעלות הפעלתם מאות מיליוני דולרים. הכשר"מ מאפשר להוזיל את המשימות האלה בעשרות מונים, לחפש צוללות של האויב, לרדוף אחריהן במרחב ימי גדול ולהפוך אותן מציידות לנרדפות. הוא יכול לאסוף על הצוללת מודיעין רלוונטי ובמקרים קיצוניים ובעת הצורך גם לכוון אליהן טילי טורפדו שישוגרו מכלי אחר", אמר אהרונסון בשיחה עם "גלובס".

בדומה לכלי הטיס הבלתי-מאוישים, שמהווים פלטפורמה לנשיאת מטענים ייעודיים (מטע"דים) שמותאמים לאופי המשימה שהוטלה עליהם - כך גם הכשר"מ החדש שחשפה אלביט מערכות: האמצעים שהוא נושא מודולריים וניתנים לשינוי בהתאם לאופי המשימה שבה הוא משולב, ואז הוא פועל באופן אוטונומי בזכות מערכת ניווט מתקדמת, שמאפשרת לו לחמוק ממכשולים שונים, תוך עמידה בתקנות בינלאומיות למניעת התנגשויות בים. המערכות שבכוחו של Seagull לשאת כוללות בין השאר אמצעי תצפית ליום וללילה ורובוטים שמאפשרים לו לחקור מוקשים ימיים שזיהה, לאמת שאכן מדובר במוקשים אמיתיים, ולאחר מכן - לשגר לעברם רובוט תת-מימי אחר, שיפוצץ אותם.

באלביט מערכות משוכנעים שהכלי החדש עונה לאיומי טרור שנמצאים בחיתוליהם ועשויים להתפתח בשנים הבאות. "מוקשים תת-מימיים הם הטרור הבא", אומר אהרונסון. "לרוב, מדובר במוקשים שנזרעים לא רחוק מקו החוף ובמים לא עמוקים, וזאת כדי לשתק נתיבי שיט וכניסות לנמלי ים. מצבים כאלה עלולים להסב פגיעה קשה מאוד בכלכלה של מדינה שמותקפת באמצעי זה, ועד כה הטיפול במוקשים כאלה היה יקר מאוד ונעשה באמצעות שולות מוקשים שעלותן מוערכת ב-200-250 מיליון דולר ובמלאכה מעורבים עשרות מלחים. ביחס לאופרציה הזאת, כלי השיט החדש מאפשר לבצע את אותה פעילות תוך הוזלת עלויות באופן משמעותי".

אלביט מערכות נחשבת אחת החברות המתקדמות בעולם בתחום כלי הטיס הבלתי-מאוישים - ענף שנחשב אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים שלה. ניסיון שלה מן העבר - כמו גם של חברות ביטחוניות אחרות בארץ ובעולם - להעמיד כלי שיט בלתי-מאויש שיפעל ביעילות אל מול מגוון של איומים לא הצליח לשחזר עד כה את ההצלחה בתחום כלי הטיס הבלתי-מאוישים. לפני כעשור החברה השיקה את כלי השיט הבלתי-מאוישים "סטינגריי" ו"סילבר מרלין" שיועדו למשימות בט"ש (ביטחון שוטף), אך לא הביאו איתם ערך מוסף שגרם לצבאות בעולם, כמו גם צה"ל, לראות בהם אמצעי שמשדרג באופן מהותי יכולות מבצעיות במרחב הימי.

"המיקוד של הכלים האלה לא היה נכון", אומר אהרונסון. "באותם המקרים לקחו כלי שיט מסוים, הוציאו מתוכו את האנשים והפכו אותו לסוג של 'בט"שית ימית', אבל הם לא שינו משמעותית את העלויות מצד מפעיליהם. כאן, אנחנו מציעים כלי קטן, בעלויות צנועות יחסית וכזה שיודע לעשות הרבה מאוד - תוך הימנעות מסיכון של חיי אדם. עם הכלי החדש, אנחנו אטרקטיביים לשוק: בתחום הלחימה נגד צוללות והמוקשים הימיים, ה-Seagull מקדים את השוק. בנינו את הכלי הזה ככלי בלתי-מאויש מאפס".

בחודשים הקרובים אלביט מערכות מתכוונת לפתוח בקמפיין לשיווק הכלי החדש שלה לצבאות בעולם ובחברה מעריכים ש"בשנים הקרובות הוא יזכה לביקוש רב". סביר להניח שגם חיל הים ומערכת הביטחון בישראל כבר מגלים בכשר"מ של אלביט מערכות עניין רב: בחברה סירבו לומר היום אם יש בכוונת חיל הים להצטייד בכלי השיט, אך ציינו כי "מערכת הביטחון מעודכנת ומעורבת בפרטים". זאת, כשבשנים האחרונות נפח הפעילות של חיל הים התרחב באופן משמעותי בעקבות גילוי מאגרי הגז הטבעי בים התיכון - כדי להגן עליהם, כמו גם על "המים הכלכליים" של ישראל.