תוך 4 שנים: מכירות הסיגריות צנחו ב-19%

למרות הירידה במספר החפיסות הנמכרות, ההוצאה על סיגריות גדלה ב-25% לשיא של 8.1 מיליארד שקל, בעיקר בשל העלייה במסים

סיגריות / צילום: thinkstock
סיגריות / צילום: thinkstock

מכירות הסיגריות בישראל ירדו כמותית זו השנה הרביעית ברציפות והשלימו ירידה של 18.8% בתוך 4 שנים - כך עולה מנתוני סטורנקסט שהגיעו לידי "גלובס". אשתקד נמכרו בישראל 266.6 מיליון חפיסות סיגריות, לעומת 328.4 מיליון חפיסות ב-2011.

לעומת זאת, בתוך 4 שנים צמחה ההוצאה על סיגריות ב-25%, מ-6.51 מיליארד שקל ב-2011 ל-8.13 מיליארד שקל אשתקד. כ-80% מסכום זה הם מסים שהשתלשלו לקופת המדינה.

ב-2015 ירדו המכירות ב-6.4%, ולראשונה זה כמה שנים הירידה הכמותית באה לידי ביטוי גם בירידה כספית במכירות, אם כי מדובר בירידה מתונה יחסית של 1.6%.

הסיבה המרכזית לירידה בצריכת הסיגריות היא עליית המחיר שהתרחשה בשל העלייה החדה במסים על סיגריות, אך גם בשל עליית מחיר בעקבות העלייה בשער הדולר.

מניתוח נתוני סטורנקסט עולה כי בתוך 4 שנים זינק המחיר הממוצע של חפיסת סיגריות בכ-11 שקל - ממחיר ממוצע של 19.8 שקל ב-2011, ל-30.6 שקל ב-2015.

למרות הכול, וכפי שהנתונים מלמדים, הצרכנים בישראל המשיכו להוציא על סיגריות סכומים גבוהים. אשתקד הסתכמה הוצאה זו ב-8.132 מיליארד שקל. לשם המחשה - הוצאה זו גבוהה ב-6.4% מההוצאה על כלל שוק החלב, שהסתכמה אשתקד ב-7.64 מיליארד שקל; גבוהה פי 33 מההוצאה על אורז, שהסתכמה ב-244 מיליון שקל; ופי 39 מההוצאה על קמח, שהסתכמה ב-208 מיליון שקל. מעשן הצורך חפיסת סיגריות ביום מוציא כ-900 שקל בחודש על סיגריות.

מותג הסיגריות הנמכר ביותר בישראל, מרלבורו של פיליפ מוריס, המשיך לחזק את מעמדו, אף שמחירו עלה ועומד כיום על 32-33 שקל לחפיסה. מרלבורו החזיק ב-2015 בנתח שוק של 27%, והצרכן הישראלי הוציא עליו 2.19 מיליארד שקל - עלייה של 3.2%.

הדבר הופך את מרלבורו למותג שעליו מוציא הצרכן הישראלי את הסכום הגבוה ביותר מבין כלל מותגי המזון והצריכה. לשם המחשה - ההוצאה על המותג מרלבורו גבוהה פי 6 מההוצאה על המותג סוגת, פי 3.5 מההוצאה על עמק של תנובה, פי 3 מההוצאה על קוקה-קולה (כולל קוקה-קולה זירו ודיאט קולה) וכמעט פי 10 מההוצאה על מילקי, שהסתכמה אשתקד ב-223 מיליון שקל.

גם על מותגי הסיגריות האחרים הוציא הצרכן סכומים גבוהים לאין-ערוך בהשוואה למותגי מזון וצריכה אחרים. כך, על המותג נקסט, המותג השני הנמכר הישראל, הוציא הצרכן 949 מיליון שקל, ואילו על המותג L&M הוא הוציא 923 מיליון שקל.

נזקי ההברחות

בשוק אומרים כי אשתקד התגברה תופעת ההברחה של סיגריות מזויפות וסיגריות של מותגים מקומיים, הן מהרשות הפלסטינית והן ממזרח אירופה. הסיגריות המוברחות נמכרות לצרכן ברבע עד שליש מהמחיר שבו נמכרת חפיסת סיגריות מקורית.

לדברי בכיר בשוק, "אנחנו מזהים יותר ויותר כניסה של סחורה לא חוקית. זה קורה כשהמחירים גבוהים. התופעה מתרחבת, והיא בהחלט מורגשת. אני מעריך שזה יכול להגיע ל-3%-5% בכמות, כשהעיקר הוא מותגי סיגריות לא מוכרים. הנושא לא נאכף על-ידי הרשויות. על כל שקל שאני מפסיד, המדינה מפסידה 8 שקלים, וזה לא רק הפסד מאובדן המס הישיר על הסיגריות אלא גם מע"מ ומס הכנסה".

תופעה נוספת היא עלייה במעבר לגלגול טבק - פתרון המוריד את ההוצאה הכספית למעשנים, אולם לדברי אותו בכיר, המעבר לגלגול טבק אינו יכול להסביר את הירידה החדה בצריכה הכמותית. "מדברים על המעבר לגלגול טבק יותר מאשר הוא קורה בפועל. הוא יכול להסביר פחות מחצי מהירידה במכירות הסיגריות".

בישראל פועלות 3 חברות סיגריות: פיליפ מוריס הבינלאומית, המהווה מונופול עם נתח שוק של 59.7%; גלוברנדס, המחזיקה בנתח שוק של 28.3%; ודובק הישראלית, עם נתח של 11.8%.

פיליפ מוריס מחזיקה בארבעת מותגי הסיגריות הנמכרים ביותר בישראל - מרלבורו, נקסט, פרלמנט ו-L&M. גלוברנדס מחזיקה בשלושה מבין עשרת המותגים הנמכרים ביותר: פאל מאל, ווינסטון וכאמל. דובק מחזיקה בטיים, נובלס וגולף.

בזמן שפיליפ מוריס וגלוברנדס התחזקו, דובק המשיכה את מגמת ההיחלשות שלה הנמשכת כמה שנים. המכירות הכספיות של החברה צנחו אשתקד ב-10.8% והגיעה לשפל בנתח השוק של כל שלושת המותגים.

* קבוצת פישמן, בעלת השליטה בעיתון "גלובס", היא בעלת מניות בחברת גלוברנדס. 

משאיר עשן למותגים הבולטים
 משאיר עשן למותגים הבולטים