הבורסות רועדות? אל תדאגו, תאכלו

השווקים רועדים, וזו שעתם של הסקטורים הדפנסיביים ■ מגזר המזון והמשקאות הוא חוף מבטחים שכזה, ובאירופה ניתן לעקוב אחריו עם קרן הסל STOXX600 Food & Beverage

וול סטריט / צילום: יוסי ניסן
וול סטריט / צילום: יוסי ניסן

כידוע, שנת 2016 בשווקים הפיננסיים נפתחה ברגל שמאל, עם ירידות חדות ועלייה בתנודתיות של שוקי המניות ברחבי העולם. הסיבות לפתיחה שלילית זאת של השנה הן מגוונות וכוללות חשש מהאטה בתהליכי הצמיחה הגלובליים, ובמיוחד בשווקים המתעוררים, כמו גם הערכות כי ירידת מחירי הסחורות עשויה לפגוע ביציבות של מדינות וסקטורים מסוימים, ואי-ודאות בנוגע להיקף הצמצום המוניטארי בארה"ב.

נכון לנקודה זאת, לא נראה שגורמי אי-ודאות אלה יכולים להיפתר ולהיעלם מהמפה בתקופה הקרובה, לכן אנו מעריכים כי רמת התנודתיות הגבוהה בשווקים תימשך גם בהמשך השנה. אנחנו מאמינים כי יש הגיון בהכנת תיק ההשקעות למצב זה, בין השאר על-ידי התמקדות בתחומים ואזורים המאופיינים ביציבות ואשר נוטים לבלוט לטובה בתקופות סוערות. אפשרות אחת לעשות זאת היא דרך התמקדות במגזר המזון והמשקאות בשוק המניות האירופי.

באופן טבעי, חברות הצריכה הבסיסית, וספציפית חברות המזון והמשקאות, חשופות פחות למחזורי העסקים הגלובליים, ונוטות לייצר צמיחה סולידית ברווחים ובהכנסות גם בתקופות של צמיחה אנמית יחסית. מגמות-על מבניות של גידול באוכלוסייה, התרחבות מעמד הביניים וצורך בצריכת מזון קל ונוח להכנה, תומכות בטווח הארוך בפעילותן של חברות המזון והמשקאות העולמיות. בעוד שבעבר מגמות אלה היו נכונות כמעט לכל העולם, בשנים האחרונות ריבוי טבעי בקצב סביר והתרחבות של מעמד הביניים הם תהליכים שנכונים כמעט אך ורק לעולם המתפתח, ופחות לעולם המערבי.

למרות שעל פניה, התלות בשווקים המתעוררים עלולה לחשוף את חברות הצריכה הבסיסית לבעיות בתקופה זו של האטה בצמיחה בשווקים אלה, ניסיון העבר מלמד שזהו לא המצב, ומוכיח כי גם בתקופות כאלה תושבי המדינות המתפתחות לא מצמצים צריכה בסיסית, ואולי אפילו מגדילים אותה.

לשם המחשה, חברת הצריכה הבסיסית הגדולה בעולם, Nestle השווייצרית, דיווחה כי בשלושת הרבעונים הראשונים של 2015 המכירות שלה בשווקים המתעוררים צמחו אורגנית ב-6.8%, וזאת למרות ההאטה הכלכלית הדרמטית בחלק מהשווקים המתעוררים החשובים, דוגמת ברזיל ורוסיה.

גם כשמסתכלים על ביצועי המניות במגזר המזון והמשקאות באירופה, בולטת עמידות גבוהה יחסית בעתות משבר. לדוגמה, מתחילת השנה איבד הסקטור פחות מ-5% מערכו, זאת לעומת תשואה שלילית של כ-11% במדד ה-Stoxx600 האירופי הרחב. כפי שניתן לראות בטבלה המצורפת, המצב מתחילת השנה אינו יוצא דופן, ולמעשה מאז 2012 מגזר המזון והמשקאות החזיר תשואת יתר על ה-Stoxx600 בכל חודש שבו המדד האירופי המרכזי איבד 5% או יותר. גם מהתבוננות ברמה הסטטיסטית, יש חיזוק לתנודתיות הנמוכה יותר של מגזר המזון והמשקאות האירופי - הביטא (הוולטיליות בהשוואה למדד הרחב) היא 0.6 בלבד, ומדד השארפ (המודד תשואה בהתבסס על רמות הסיכון) גבוה משמעותית מזה של המדד.

לא חפות מאתגרים וסיכונים

דרך אחת להיחשף למגזר המזון והמשקאות בשוק המניות האירופי היא דרך הקרן iShares STOXX Europe 600 Food & Beverage (סימול: SX3PEX GY). הקרן הוקמה בשנת 2200 והיא עוקבת אחר מגזר המזון והמשקאות במדד ה-Stoxx600 הכלל אירופי. הקרן בעלת נכסים של כ-160 מיליון אירו, היא גובה דמי ניהול שנתיים של 0.46% ומחזור המסחר היומי הממוצע בה הוא כ-20 אלף מניות. כ-50% מהחברות בקרן מוגדרות כחברות מזון וכ-50% הן חברות משקאות. ההחזקה הגדולה של הקרן היא בנסטלה השווייצרית (כ-30%), כאשר החזקות גדולות נוספות הן יצרנית הבירה הגדולה בעולם, Anheuser Busch Inbev (כ-15%), ויצרנית המשקאות האלכוהוליים Diageo.

כגורמי סיכון להשקעה בקרן זו נציין כי גם חברות המזון והמשקאות אינן חפות מאתגרים, ובין השאר גם הן כאמור סובלות במידה מסוימת מההאטה בשווקים המתעוררים. כן הן נפגעות מהטרנד הבריאותי של התרחקות ממזון מעובד, ומביקורת ציבורית על הנזק הסביבתי והציבורי שגורמת פעילותן. ברמה הטכנית, מחזורי המסחר הנמוכים יחסית בקרן, והתלות שלה במספר החזקות גדולות, מהווים להערכתנו גורמי סיכון נוספים שיש לקחת בחשבון.

קרן הסל: SX3PEX GY

חברה מנהלת: iShares

שנת הקמה: 2002

סך נכסים: כ-160 מיליון אירו

מדד למעקב: Stoxx600

היקף מסחר ממוצע: 20 אלף מניות

החזקות בולטות: נסטלה (כ-30%); Anheuser Busch Inbev (כ-15%); Diageo

דמי ניהול: 0.46% בשנה

■ הכותב הוא אנליסט אירופה בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. 

כיצד התנהג מגזר המזון והמשקאות במדד
 כיצד התנהג מגזר המזון והמשקאות במדד