5 סיבות לכך שמניות הבנקים מתרסקות בשווקים

על רקע הירידות החדות בשוקי ההון מתחילת השנה, מניות הבנקים בארה"ב בולטות לרעה במיוחד, ומתוך 90 המניות במדד הפיננסים של S&P, רק 7 נותרו בטריטוריה חיובית

בורסות אירופה / צילום: רויטרס
בורסות אירופה / צילום: רויטרס

מניות הבנקים בארה"ב ספגו התחלה ברוטאלית של 2016. מתוך 90 המניות במדד המניות הפיננסיות של S&P, רק 7 נשארו השנה בטריטוריה חיובית אחרי סגירת השוק אמש (ב'). שתיים מהמפסידות הגדולות, בנק אוף אמריקה ומורגן סטנלי, איבדו 27% ו-29% בהתאמה. גם מניית סיטיגרופ ירדה ב-27%, ונסחרת כעת במכפיל רווח של 6.5 בלבד, לא רחוק מהמכפיל של 5.9 שבו היא נסחרה במהלך משבר ליהמן ברדרס. מה מתרחש כאן?

1. קריסת הציפיות להעלאת ריבית בארה"ב

האנליסטים מציעים הרבה סיבות שונות למכירה הכללית של המניות הבנקאיות, אבל הם מסכימים בנקודה אחת: העלאת הריבית בדצמבר הייתה אמורה לבשר תקופה של ריביות גבוהות יותר - שהן תמיד חדשות טובות לבנקים. במחזורי העלאה קודמים, נכסים תומחרו מחדש תמיד מהר יותר מאשר התחייבויות, ובנקים זכו במרווחים גבוהים בין תשואות ההלוואות ועלויות המימון שלהם.

אבל הנתונים הגרועים יותר בכלכלות גדולות, בייחוד סין, גורמים למשקיעים לחשוש שהכלכלה העולמית חולה הרבה יותר מכפי שהם הניחו. הציפיות לעוד שלוש העלאות ריבית של הפד השנה קרסו בתוך כמה שבועות. דיבורים על הורדת הריבית, אולי אפילו לטריטוריה שלילית, נכנסים לתמונה.

במקביל, התגובה המתונה יחסית להורדת הריבית ביפן לרמה שלילית עוררה חששות שלבנקים מרכזיים אין כבר כוח לחלץ את הכלכלה העולמית מקשייה. "ההשפעה של ההקלה הכמותית נראית כעת פחות משמעותית", אומר בריאן קליינהנצל, אנליסט בנקים בחברת Keefe, Bruyette & Woods בניו יורק. "המשקיעים חוששים ממה שהשאירו אחריהם הבנקים המרכזיים".

2. הרעה באיכות האשראי

מחירי הנפט הנמוכים כשלעצמם לא יגרמו נזק ישיר גדול למאזני הבנקים, אומרים אנליסטים. החשיפה הכוללת לאנרגיה מהווה פחות מ-3% מההלוואות ברוטו של הבנקים הגדולים, שלרובם יש נכסים בדירוג השקעה, והם כבר הגדילו ברובם את היתרות שלהם. מדאיג יותר אולי הוא האפקט המשני: חולשה בקהילות שתלויות בנפט שתתחיל לגלוש לתיקי ההלוואות לנדל"ן מסחרי, או אם צרכנים יגלו שהם אינם יכולים לעמוד בתשלומי הלוואות לרכב חדש.

בסביבה של מעט מאוד צמיחה - ששת הבנקים הגדולים בארה"ב הפיקו בשנה שעברה בדיוק את אותה הכנסה שהם הפיקו ב-2014 - עלייה בעלויות האשראי צפויה להוביל לירידת הרווחים.

3. דויטשה בנק

כל גל מימושים זקוק לנקודת התמקדות, ובימים האחרונים זה היה דויטשה בנק. הבעיות של הבנק מפרנקפורט העיקו על כל המגזר הבנקאי אתמול (ב'), כאשר הוא התאמץ לפזר את החששות שהוא אינו יכול לעמוד בתשלום ריבית על אג"ח (ראו ידיעה נפרדת).

"אני חושב שאולי מתעורר כאן סיכון של צדדים נגדיים", אומרת שנון סטם, אנליסטית באדוארד ג'ונס מסנט לואיס. "בבסיס הדברים, חלק מהבנקים האירופיים כנראה אינם מחזיקים בהון מספיק כמו הבנקים האמריקאיים. האם הם יכולים להמשיך לבנות הון בסביבה שבה אין הרבה צמיחת הכנסות וכבר אין הרבה אפשרות לחסוך הוצאות?"

4. בנקים הם בנקים

מניות בנקאיות הן מניות של אמון. כשהשווקים עולים, המניות הללו נוטות לעלות, כי לחברות ועסקים מתחשק לעשות עסקאות ולגייס כספים, המשקיעים פעילים יותר וחטיבות ניהול הנכסים נהנות מצבירות גדולות.

אבל כאשר הביטחון נעלם, הבנקים נוטים לספוג את רוב המימושים. מאט או'קונור, אנליסט בדוישטה בנק, מציין שב-15 תיקוני מחירי מניות משנת 1983, המגזר הבנקאי בארה"ב נפגע בערך פי שניים מיתר השוק - בנקים אזוריים בערך פי 1.8 ובנקים שמתמקדים בשוקי ההון פי 2.3.

"בסופו של דבר, כשהשווקים מתמלאים פחד, הבנקים יורדים יותר, זה פשוט מה שקורה", הוא אומר. "אין שום קו דמיוני שאתה יכול לומר עליו, 'אוקיי, זה כבר ירד מספיק'. מניות הבנקים פשוט יורדות יותר, עד שהן מפסיקות לרדת או שהשווקים מרגישים שיפור בתנאי המאקרו".

5 מניות הבנקים לא היו זולות לפני הירידה

בשיא של יולי 2015, מדד 500 S&P נסחר בכ-20% מעל המכפיל ההיסטורי שלו, ומניות הבנקים היו יקרות ב-25% מהרמה ההיסטורית שלהן, במונחי מכפיל רווח חזוי.

אבל כל הסיבות הללו לא מספקות נחמה גדולה למשקיעים כעת. האנליסטית סטם מאדוארד ג'ונס ממליצה ללקוחותיה לעבור כעת ממניות הבנקים העולמיים הגדולים לבנקים שממוקדים בארה"ב כמו וולס פארגו ו-US Bancorp.

"אם יש חששות מאקרו ברמה העולמית, אם יש חששות מפני מיתון על השולחן, כדאי למשקיעים לצאת ולהמתין לראות מה יקרה", היא אומרת.