מנכ"ל קרדיט סוויס: "המימושים במניות הבנקים אינם מוצדקים"

טידיאן תיאן ניסה להרגיע את הרוחות הסוערות סביב מניות מגזר הבנקאות: "המערכת הבנקאית חזקה בהרבה משהייתה ב-2008 ו-2009, אך יש הרבה זיכרונות מהתקופה ההיא. הבנקים קטנים יותר, אבל הם פחות ממונפים ופחות מסוכנים, ויש להם הון גדול יותר"

טידיאן תיאם / צילום: רויטרס
טידיאן תיאם / צילום: רויטרס

אחרי הירידות החדות, מנהלי הבנקים הגדולים בעולם שנקלעו לעין הסערה, מנסים להרגיע. מנכ"ל בנק קרדיט סוויס, טידיאן תיאם, אמר היום (ד') שהבנק שלו, מהגדולים באירופה, "חזק מאי פעם" וכי המימושים שהיו בימים האחרונים במניות הבנקים "אינם מוצדקים". מניית קרדיט סוויס צנחה אתמול (ג') בעוד 8% - פי שניים מהירידה של 4% במניות דויטשה בנק, שלגביו קיימים חששות משקיעים בנושאים של נזילות וכושר פירעון.

צניחת מניית קרדיט סוויס מהשבוע שעבר מסתכמת ב-20%, והיא החלה עם הדיווח על תוצאות שנתיות מאכזבות. מאז כניסת תיאם לתפקידו ביולי 2015 בציפיות גבוהות, מניית הבנק השווייצי קרסה בכמעט 50%.

תיאם אמר הבוקר שהוא לא יגיב על תנודות יומיות במניית הבנק. "מה שאני יכול לומר הוא שיש לנו מאזן חזק ואין לנו בעיות נזילות", הוא אמר ל"פייננשל טיימס".

בהתייחסו למשבר מניות הבנקים בימים האחרונים אמר תיאם ש"המערכת הבנקאית בכללותה חזקה בהרבה משהייתה ב-2008 ו-2009, אך יש הרבה זיכרונות מהתקופה ההיא. חלק מהסצינות שאנחנו רואים היום אינן מוצדקות. הבנקים קטנים יותר, אבל הם פחות ממונפים ופחות מסוכנים, ויש להם הון גדול יותר".

תיאם אמר שחלק מהחששות בשוק התמקד במאזנים - וזו שאלה שקרדיט סוויס יכול להשיב עליה בבירור. השווקים גם "מונעים במידה רבה על ידי זרם חדשות ביום מסוים", הוא הוסיף.

דויטשה בנק היה דומיננטי בחדשות אחרי שאנליסטים פקפקו ביכולתו לכבד תשלומי ריבית על חובות נחותים, והבנק נאלץ לפרסם הודעה שהוא יכול לעמוד בהתחייבויותיו. שר האוצר הגרמני וולפגנג שוובלה הצטרף למנכ"ל הבנק ג'ון קריאן בדברי הרגעה שהבנק איתן כתמיד.

תיאם, שביקש בתחילת השבוע ממועצת המנהלים של קרדיט סוויס להפחית את הבונוס השנתי שלו ב-25%-50%, אמר שקשה מאוד לחזות את ההתפתחויות בשוק. "רוב האנשים יאמרו שהכלכלה העולמית עדיין במצב סביר", הוא אמר. "השווקים הם מקום שונה מאוד, והם החליטו שיהיה מיתון עולמי רציני".

דויטשה בנק שוקל רכיש אג"ח

גם דויטשה בנק מחפש דרכים לחזק את אמון המשקיעים. הבנק הגדול בגרמניה שוקל לקנות חזרה מהציבור חלק מהאג"ח שלו על רקע החששות שהבנק יתקשה לממן את החזרי הריבית והקרן של האג"ח המסוכנות ביותר (CoCo) שלו.

מקור יודע דבר בבנק מסר שלבנק יש די והותר מזומנים לבצע את רכישות האג"ח שלו, אך טרם התקבלה החלטה בנושא זה, ויתכן שקנייה כזו תיחשב ללא אטרקטיבית. בכל מקרה, קנייה כזו תתמקד באג"ח הבכירות של הבנק ולא תכלול כנראה את הנכסים המסוכנים ביותר שלו.

המנכ"ל המשותף ג'ון קריאן ניסה להרגיע את המשקיעים ואת העובדים ואמר שהבנק "יציב כסלע" אחרי ששני מיליארד אירו משווי השוק שלו נמחקו בשווקים ביום ב'. דויטשה בנק הודיע באותו יום שברשותו די והותר אמצעים לשלם את הריבית על האג"ח המסוכנות ביותר שלו גם השנה וגם בשנה הבאה, אך ההודעה לא ריסנה את המימושים בשוקי האשראי.

UBS מקפיא שכר

גם בקבוצת UBS מתמודדים עם חולשת המגזר. הקבוצה הקפיאה את השכר בחטיבת בנקאות ההשקעות שלה לפחות עד הרבעון השני השנה, והיא מתכננת לבחון מחדש את מדיניות התגמולים לעובדיה, לפי שלושה מקורות יודעי דבר. אפילו בנקאים וסוחרים שקודמו בתפקידיהם לא ייהנו מעליית שכרם לפי שעה. חטיבת ניירות הערך של UBS מעסיקה כ-5,200 עובדים במשרה מלאה ברחבי העולם.

הבנק הגדול בשווייץ מצטרף בכך לבנקים אירופיים אחרים שקיצצו בשכר ובהטבות, כאשר צניחת מחירי הנפט וההאטה בסין מעיבים על סיכוייהם להגדיל הכנסות.

שלושת החודשים האחרונים של 2015 היו קשים במיוחד לבנקאות ההשקעות ב-UBS. החטיבה רשמה ירידה של 63% בהכנסות על רקע התנודתיות בשווקים שהרתיעה לקוחות ממסחר.

האג"ח המסוכנות דווקא יעילות

נטילת סיכונים בתמורה לתשואות גבוהות כרוכה, כך מסתבר, בסיכונים. בנקים מרכזיים אמנם טובים בעידוד עסקאות של סיכון תמורת תשואה, מסתבר שהם אינם טובים בארגון יציאה חלקה מעסקאות כאלה.

מדד המחירים העיקרי של אג"ח היברידיות להמרה, בעלות תכונות של מניה ושל אג"ח - שמכונות cocos - ירד החודש ב-4%, כאשר החששות לרווחי הבנקים עלו. מתחילת השנה הסתכמה ירידת המדד ב-6.5% - לעומת ירידה של 3% בשוק התשואה הגבוהה הרחב באירופה.

Cocos הן אג"ח סופגות הפסדים, שהוראה של הנהלת הבנק או רשות הפיקוח יכולה להמיר אותן במהירות למניות, למחוק את ערכן או להשעות את תשלומי הריבית עליהן. הן נחשבות להון עצמי מרובד ראשון (tier one), ולכן הבנקים היו להוטים להנפיק אותן. היו להן גם קונים - בזכות ריביות קרובות ל-10% בסביבה של ריביות מדוכאות מאוד.

החששות התמקדו בדויטשה בנק, שמחיר אג"ח coco שלו בהיקף 1.75 מיליארד אירו צנח החודש ב-17%. הבנק הצהיר שלשום (ב') שיש לו מיליארד אירו לכסות תשלומי ריבית שנאמדים ב-350 מיליון אירו. אבל בתוספת חוב היברידי מסורתי יותר, התשלומים יסתכמו ב-800 מיליון אירו השנה. לכן ההודעה לא הרגיעה את השווקים.

המרת אג"ח היא אפשרות רחוקה מאוד. יחס ההון שבו בעלי אג"ח ה-coco מתחילים לספוג הפסדים נשאר מעל 7%. לפי בדיקת מדגם של רשות הבנקאות האירופית אשתקד, הבנקים האירופיים העלו את יחס ההון שלהם מהרובד הראשון מ-9.7% ב-2011 ל-12.6%. החשש הוא שכמה בנקים לא יוכלו לבצע תשלומי ריבית.

למרות שלמשקיעים אולי קשה לראות זאת, ה-cocos משרתות את המערכת הפיננסית כפי שקיוו שהן ישרתו. העובדה שהן התבררו כרגישות מאוד לדאגות השוק משקפת אמון שהן יספגו למעשה הפסדים אם הבנקים יצטרכו את זה. הרגישות הזו היא הסיבה שהן מציעות תשואה גבוהה מלכתחילה.

חשש רציני ואמורפי יותר הוא שה-cocos הן רק אחד ממוצרים רבים שנופחו על ידי הריביות הנמוכות וקניות הנכסים של הבנקים המרכזיים. איש אינו יודע איך נוצרת דפלציה בלתי נמנעת. יכול להיות שהחודש הרע של ה-cocos הוא רק טעימה ראשונה ממשבר גדול.

למנהלי כספים רבים שניצבו מול ריביות מדוכאות לא הייתה אולי ברירה אלא להוסיף סיכון, אבל איש לא צריך להיות מופתע מכך שמוצרים מסוכנים עובדים בדיוק כפי שפרסמו אותם.