אורי אריאל שכר את עו"ד אלי זהר לקראת השימוע אצל המבקר

מבקר המדינה טען בעניין הקצאות כספים לגרעינים התורניים: "מדובר בחשש לכשל חמור בסדרי משילות" ■ אריאל: "הטענות הן בגדר ספקולציה ומשוללות יסוד"

אורי אריאל / צילום: תמר מצפי
אורי אריאל / צילום: תמר מצפי

שר החקלאות אורי אריאל שכר את שירותיו של משרד עו"ד אלי זהר לצורך ייצוגו במסגרת החקירה שמנהל מבקר המדינה יוסף שפירא על התקופה שבה כיהן אריאל כשר שיכון, בנושא היוזמה למתן הטבות לגופים הקשורים למפלגת הבית היהודי. אריאל ופרקליטיו אמורים להתקבל לשימוע אצל המבקר.

נושא הבדיקה העיקרי הוא הקצאות לעמותות דתיות, ישיבות וגרעינים תורניים. במגעים מול מבקר המדינה מייצגים את אריאל עורכי הדין רועי בלכר, משה מזור ואלי זהר עצמו. עו"ד זהר אישר את הידיעה על ייצוגו של אריאל.

לפני כחודשיים פורסם בערוץ 2 כי עוד לפני פרסום הדוח הפורמלי בעוד כ-3 חודשים, דיווח המבקר ליועץ המשפטי לממשלה הקודם יהודה וינשטיין על מעורבות פוליטית בהקצאת כספים לעמותות ולגרעינים התורניים, דבר שרימז על חשש ל"פגיעה בטוהר המידות". וינשטיין הורה לעצור את הליכי העברת הכספים וההטבות לגופים אלה.

המידע על משרד השיכון, הנוגע לחברת עמידר השולטת בדיור הציבורי, ולתקציבי תמיכות של משרד השיכון, הגיע למבקר המדינה וליועמ"ש משני מקורות עיקריים.

שלומי נבון, שעמד בראש ועדת המכרזים בחברת עמידר, טען בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב באמצעות עו"ד גיא מדמוני לנדאו ואורן גרוס ממשרד נעמי לנדאו, כי פוטר מתפקידו משום שסירב להיענות לפניות אליו להטות מכרזים למכירת נכסים ולניהול נכסים של עמידר, לטובת גופים הקשורים למפלגת הבית היהודי של אריאל. מדובר על ניסיון למכור מאות דירות עמידר בסכומים מגוחכים של פחות מ-100 אלף שקל. נבון העביר את המידע לח"כ אורלי לוי-אבקסיס, הפעילה המרכזית בכנסת למען הדיור הציבורי, והיא העבירה אותו למבקר המדינה. ההליך המשפטי בין נבון למשרד השיכון נמצא בתחילתו.

במקביל, עמותת "מולד - המרכז להתחדשות הדמוקרטיה", מסרה למבקר המדינה וליועמ"ש תוצאות של מחקר שערכה, על אופן הקצאת כספים במשרד השיכון. סמנכ"לית המחקר של העמותה ליאת שלזינגר אישרה כי הממצאים שמסרה העמותה נוגעים לאופן הפעילות של המקורבים לשר השיכון הקודם אריאל, ולהקצאת כספים של משרד השיכון לגופים המקורבים לו ולמפלגת הבית היהודי. עמותת מולד עוקבת גם אחרי הקצאות כספים של החטיבה להתיישבות, המצויה כיום בשליטת שר החקלאות אריאל ומנכ"ל משרדו שלמה בן אליהו.

תגובת השר אריאל: "הטענות הן בגדר ספקולציה ומשוללות יסוד".

מלשכת מבקר המדינה נמסר: "מדובר בשני עניינים נפרדים: האחד מכירת דירות של הדיור הציבורי לעמותות במחירים נמוכים ביותר. לגבי חלק מהדירות הייתה כוונה למכור אותן לעמותות מזוהות פוליטית או אידיאולוגית. המידע על כך הגיע לח"כ אורלי לוי-אבקסיס, התקיים דיון באחת מוועדות הכנסת, הנושא קיבל סיקור תקשורתי נרחב ובסיכומו של דבר בוטלה ההחלטה. הנושא הובא גם לידיעתנו אך בשל ביטול ההחלטה, לא היה עוד מקום להמשך בדיקה שלנו. מדובר על התקופה ששר הבינוי היה אורי אריאל.

"הנושא השני הוא דוח שאנו עוסקים בו עתה, 'תוכנית אסטרטגית לעידוד וחיזוק ההתיישבות'. שר החקלאות אורי אריאל ומנכ"ל המשרד שלמה בן אליהו, ביקשו להגיע אל המבקר יחד עם עו"ד אלי זהר המייצג את שניהם, בקשר לביקורת זאת. כמקובל לגבי מבוקרים רבים הפונים להתקבל אצל המבקר, גם פנייה זאת נענתה כמובן. כידוע, האחריות על החטיבה להתיישבות נותרה בידי השר אריאל גם בתפקידו כשר החקלאות (לפני כן הייתה תחת משרד ראש הממשלה אך מי שטיפל בנושא היה משרד הבינוי והשיכון).

"נציין כי בנובמבר 2015 שלח המבקר מכתב לררש הממשלה וליועמ"ש לממשלה לאחר שוועדת השרים לענייני חקיקה דנה בהצעת חוק פרטית של ח"כ סמוטריץ 'הצעת חוק מעמדן של ההסתדרות הציונית העולמית ושל הסוכנות היהודית - תיקון מעמד החטיבה להתיישבות'", וזאת בטרם ועדת מנכ"לים שמינה ראש הממשלה לדון בעניין זה, סיימה את עבודתה. הצעת החוק אושרה בסופו של דבר. המבקר ציין במכתבו לשניים כי מדובר בחשש לכשל חמור בסדרי משילות. השתלשלות דברים אלו לרבות מסקנת המבקר שולבה בנוסח המעודכן של טיוטת הדוח".