רשות המסים חשפה הון לא מדווח בכ-16 מיליארד שקל

(עדכון) - עד כה הוגשו 4,300 בקשות גילוי מרצון ■ היום חשפה הרשות: יהלומן חשף חשבון בנק בשווייץ - שלא בהליך גילוי מרצון - ונעצר

משה אשר / צילום: אוריה תדמור
משה אשר / צילום: אוריה תדמור

"הייתה הודעה בטלוויזיה שאפשר לדווח על מיליון דולר. אני לא יודע אם קוראים לזה גילוי מרצון או גילוי נאות, ישבנו אני ואשתי והחלטנו לדווח" - כך הסביר חשוד בהעלמת מס בהיקף מיליוני שקלים לחוקרי רשות המסים את הסיבה לכך שלפתע פתאום, לאחר כ-10 שנים שבהן הסתיר חשבון בנק שמן בשווייץ, החליט ב-2015 לדווח על הכספים.

בעוד כחודשיים וחצי עתידה להסתיים תקופת ההארכה לנישומים לדווח על הונם מבלי להיות חשופים להליך פלילי, במסגרת נוהל גילוי מרצון של רשות המסים. עד כה הוגשו במסגרת הנוהל 4,300 בקשות לגילוי מרצון, וההליך חשף הון בהיקף של כ-16 מיליארד שקל שנכנס למערכת הדיווח השוטפת ברשות. המס ששולם עד כה בעקבות הגילויים עומד על סך של כחצי מיליארד שקל.

ואולם, מסתבר שלא כולם הבינו איך לדווח על כספים מוסתרים במסגרת הנוהל ולהגן על עצמם מההליך הפלילי או שלא רצו להבין. כך, למשל, עולה מסיפורו של נחום וינשטיין, יהלומן לשעבר, שנעצר על-ידי רשות המסים השבוע, בחשד כי במשך כעשור העלים הכנסות בהיקף מיליוני שקלים ולא דיווח על חשבון בבעלותו בבנק UBS בשווייץ, אלא רק ביולי אשתקד במסגרת הצהרת הון.

האם מדובר באדם תמים שראה פרסומת בטלוויזיה והחליט לדווח על כספים מוסתרים ולשלם מס - או שמא במעלים מס מתוחכם? אם שואלים את וינשטיין, הוא לא ידע שהוא צריך לדווח, ופעל בתום-לב כשגילה שכן; אך העובדות בסיפור מורכבות יותר. לוינשטיין יש רואה חשבון הטוען כי הוא פחד כל הזמן שרשויות המס יתפסו אותו, ומתברר כי הוא גם פנה לייעוץ של מומחית המס טלי ירון-אלדר, לשעבר נציבת מס הכנסה, שהסבירה לו את התמונה באופן מלא.

דיווח במפתיע

וינשטיין, פנסיונר תושב רעננה, היה בעברו בעל עסק לתיווך בחומרי גלם של יהלומים. מבקשת המעצר שהוגשה השבוע לבית משפט השלום בעניינו עולה כי לפני כשנה דרש פקיד שומה גוש דן מוינשטיין הצהרת הון לשנת 2012, וביולי אשתקד, כאשר הגיש את הצהרת ההון המבוקשת, דיווח לראשונה על חשבון בבנק UBS בשווייץ שבבעלותו, ובו סך של כ-3.4 מיליון שקל. ואולם, לעמדת רשות המסים, גם הצהרתו זו הייתה חלקית.

במפתיע, שבועות ספורים לאחר מכן הגיש וינשטיין באמצעות רואה החשבון שלו דוחות מתקנים לשנים 2012 ו-2013, ובהם דיווח על הכנסותיו פסיביות מחשבון הבנק בשווייץ, בכלל זה דיבידנדים וריביות מהשקעות בשוק ההון, שעומדות על יותר מ-1.6 מיליון שקל, וזאת החל משנת 2005.

בעקבות המידע נפתחה חקירה סמויה נגד וינשטיין, במסגרתה נבדק תחילה אם וינשטיין הגיש בקשה לגילוי מרצון, ודאג באמצעותה להגן על עצמו מפני ההליך הפלילי בגין העלמות מס בחשבון הבנק בשווייץ. משנמצא כי לא הוגשה בקשה שכזו, נפתחה חקירה גלויה כנגדו בגין העלמות מס, נערך חיפוש בביתו, נתפסו מסמכים, ונגבו עדויות.

בחקירתו קשר את עצמו וינשטיין לחשדות נגדו בגין העלמת מס, ובין היתר, כאשר נשאל אם דיווח על ההכנסות שלו בארץ ובחו"ל בזמן אמת, השיב "לא". עוד הוא הודה כי לא דיווח על הכנסות מדיבידנדים וריביות מהשקעות בניירות ערך עד לאוגוסט 2015, אז הוגש הדוח הראשון שבו חשף את חשבון הבנק.

התנהלותו התמוהה של החשוד, שביום בהיר אחד החליט לדווח על הכנסות בסך 1.6 מיליון שקל שלא דווחו שנים, הובילה את החוקרים לתהות מדוע לא דיווח בזמן אמת, ומדוע בחר לדווח כעת.

ראשית השיב וינשטיין: "לא ידעתי שצריך לדווח על הכנסות", ואף הוסיף כי לא אמר אפילו לרואה החשבון שלו כי יש לו חשבון בנק בחו"ל. "רואה החשבון לא ידע על החשבון. כמו שאני מכיר אותו, אם היה יודע שיש לי חשבון וצריך לשלם מס, היה אומר לי 'נחום תשלם'", אמר וינשטיין לחוקרים.

עוד הודה וינשטיין כי רואה החשבון ביקש ממנו מסמכים לגבי חשבונות בחו"ל, ולמרות זאת הוא לא העביר לו. בנקודה זו שאלו חוקרי המס את וינשטיין: "לא הגשת מסמכים על הכנסות מחשבון בנק בחו"ל ולא דיווחת לרואה החשבון בזמן אמת על קיומן של הכנסות אלה, וזאת במטרה להתחמק ממס - תגובתך?"; וינשטיין השיב בלי היסוס: "אני לא מתחמק מלשלם מס, כי אני משלם מסים כל החיים".

"לא יודע מה להגיד"

שאלה נוספת שהטרידה את החוקרים הייתה, מדוע פתאום נזכר וינשטיין שצריך לדווח, וגם לכך הייתה לוינשטיין תשובה: הוא ראה בטלוויזיה פרסום על הליך הגילוי מרצון שמציעה רשות המסים והחליט - בעצה אחת עם אשתו - לדווח. הבעיה שהתבררה במהרה היא שהוא לא פנה למסלול של הליך גילוי מרצון, ולכן גם אינו מוגן מההליך הפלילי שנפתח נגדו.

"אז למה לא הגשת הליך גילוי מרצון", הקשה החוקר על וינשטיין, וזה השיב: "אני לא יודע למלא טפסים, בשביל זה אני משלם כסף לאדם שיטפל לי בתיק. אפילו את הצ'קים למס הכנסה לא מילאתי".

עוד התברר בחקירתו כי וינשטיין התייעץ עם מומחית המס ירון-אלדר כדי לבחון אפשרות להגיש בקשה לגילוי מרצון, אך ככל הנראה לא העביר אליה את המסמכים שדרשה מחו"ל, כדי לפנות בשמו לרשות המסים. "היא (ירון-אלדר - א' ל"ו) אמרה לי שאני צריך להעביר לה את כל החומר מחו"ל", אמר וינשטיין בחקירתו.

בחקירתו ברשות המסים, אמר רואה החשבון של החשוד כי מפתיעה אותו טענתו כי לא ידע שצריך לדווח על הכנסות מבנקים בחו"ל. "לא סביר בעיניי שנחום לא ידע", אמר. "אפילו שהסתיים המפגש אצל עו"ד ירון-אלדר, והיא הסבירה בצורה ברורה שברגע שהנישום מגיש דוחות מתקנים, זה מסיר את האחריות הפלילית שלו, אז הוא אמר לי: 'סוף-סוף אני אוכל לישון בשקט בלילה, אני כבר הרבה זמן מודאג בגלל זה'. אני חושב שהאווירה הייתה כזו שכל הזמן הוא ידע שיש סכנה שרשויות המס יגלו הכנסות של נחום שלא דווחו".

לשאלת החוקר - מדוע למרות שהתייעץ עם עורכי דין מומחים לגבי גילוי מרצון, לא הגיש וינשטיין בקשה לגלות את הכספים שבבעלותו - השיב וינשטיין: "אני לא יודע מה להגיד לך".

עוד התגלה בחקירה כי וינשטיין לא הגיש הצהרת הון מלאה ולא אמר אמת לגבי העובדה שהוא מחזיק בבורסה כספת, בה מצויים למעלה מ-100 אלף דולר, מטבעות ותכשיטים. בחקירתו הודה וינשטיין כי הוא מחזיר בכספת משנת 83'-84', וסיבך את עצמו עוד יותר.

בינתיים, לבקשת רשות המסים, שחררה השופטת אפרת בוסני מבית משפט השלום בתל-אביב את וינשטיין ממעצרו בתנאים מגבילים. 

עו"ד רני שורץ, המייצג את נחום וינשטיין, מסר: "נחום וינשטיין פעל כדין ולא עבר כל עבירה. הוא דיווח מיוזמתו על כל הכנסותיו ושילם את מלוא המס, ולכן פעילות רשות המסים בעניינו מוטעית ומצערת. אנחנו נציג בהרחבה את עמדתנו בפני הגורמים המוסמכים".