בלי דכנר וזקן זה לא היה קורה

העלבון של דכנר וזקן - ולא המשטרה וביהמ"ש - הוא האחראי המרכזי לכניסת אולמרט לכלא

אולמרט נכנס לכלא, היום. הצהיר כי "אין אדם העומד מעל החוק"  / צילום: צילום: ראובן קסטרו, וואלה! NEWS
אולמרט נכנס לכלא, היום. הצהיר כי "אין אדם העומד מעל החוק" / צילום: צילום: ראובן קסטרו, וואלה! NEWS

יום כניסתו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט לכלא אמור היה להיות יום שבו הציבור הישראלי נושם לרווחה ומודה על כך שהוא חי במדינה שבה כל מי שמבצע עבירה פלילית משלם על כך ביוקר - ולא משנה אם שמו אולמרט, והוא ראש ממשלה לשעבר שמתגורר בדירת פאר בתל-אביב, או ששמו מאיר בוזגלו, והוא אזרח "פשוט" שחי בדירת שיכון בפריפריה.

זה אמור להיות יום שבו מוכח, שוב, כי בישראל כולם שווים בפני החוק, וכי רשויות החוק עושות את תפקידן באומץ וללא משוא-פנים.

אבל האמת היא שאולמרט נכנס היום לכלא כדי לשלם על שחיתותו, כמעט במקרה.

ההיסטוריה של אולמרט ושל מדינתנו הייתה יכולה להיות כל-כך בקלות שונה לגמרי, ורק כפסע היה בין היותה כזו לבין היותה אחרת לחלוטין. צירוף נסיבות נדיר כמעט, וטרגי מבחינתו של אולמרט, הוביל לכך שמערכת החוק הצליחה, אחרי שנים ארוכות של חשדות וחקירות, לבוא חשבון עם אולמרט, אחרי שהצליח להתחמק מהדין במשך שנים רבות.

נראה כי אילולא ניצול שואה אחד בשם שמואל דכנר (המנוח), אדם מוכשר ומקושר אך גם מושחת ומשחית, היה מסתכסך על כסף עם ידידו לשעבר, הלל צ'רני - לא היינו נחשפים לעולם לשחיתות שסייעה לקדם את פרויקט הנדל"ן המפלצתי בירושלים, הולילנד. ואילולא היה קם דכנר בוקר אחד ומחליט לנקום בצ'רני, באולמרט ובחבריהם ולפוצץ את הטענות נגדם במשטרה - אולמרט לעולם לא היה עומד לדין פלילי בגין שוחד.

ויש גם דמות נשית בסיפור: אילולא אישה אחת, ששמה שולה זקן, הייתה גם היא מסתכסכת עם אולמרט, פטרונה לשעבר, בשל ענייני אגו וכבוד, לעולם לא היינו נחשפים למידע האמיתי על השימוש של אולמרט בכספים שקיבל ממשה טלנסקי, ולעולם לא היינו יודעים בוודאות שאולמרט קנה את שתיקתה של זקן, ובכך את חפותו.

אילולא הייתה זקן כועסת על אולמרט, ואילולא היו עורכי דינה ומשפחתה מעודדים אותה להתקומם נגדו, היה אולמרט עד היום בבחינת זכאי מהאישומים נגדו ב"משפט טלנסקי", וכנראה שהוא לעולם לא היה עומד לדין בגין פרשת השיבוש של הליכי משפט.

הכבוד האבוד, הכעס והעלבון של דכנר (שהפך לעד מדינה בפרשת הולילנד) ושולה זקן - ולא עבודת המשטרה ומערכת המשפט - הם האחראים המרכזיים לכך שאולמרט נכנס היום לבית הסוהר.

ונחזור לרגע לנאשם בכיר נוסף: "כל מכריי יודעים שההאשמות נגדי אינן נכונות, כי הם מכירים אותי. ככל שנאבקתי יותר על חפותי, כך נלחמו בי יותר" - כך אמר נשיא המדינה לשעבר, משה קצב, עם כניסתו לכלא לפני כ-4 שנים, בגין הרשעתו בעבירות מין ובהן שני מעשי אונס.

הבוקר (ב'), עם כניסתו לכלא בגין הרשעתו בשוחד ובשיבוש מהלכי משפט, בחר ראש הממשלה לשעבר, אולמרט, לומר דברים ברוח דומה. הוא חזר והכחיש את אישום השוחד שבו הורשע בשתי ערכאות על-ידי 6 שופטים בכירים, וטען כי "כדור השלג בענייני הלך ותפח מסיבות שאינן משפטיות".

בדומה לקצב, גם אולמרט ידע ליהנות ממנעמי השלטון ומהכוח שהעניקו לו המדינה והשררה, ולנצלם עד תום. אבל כאשר הוא נדרש לקבל עליו את דין המדינה שבעבר עמד בראשה - הוא פשוט אינו מסוגל לעשות זאת.