מרגישים את הכאב בכיס? העלאת מחירים גורפת ברשתות השיווק

השוק רשם בינואר עלייה כספית של 1.5%, אף שהצריכה התכווצה ב-0.9% מבחינת כמות ■ קמעונאים: זו תוצאה של חוק המזון - הרשתות מעלות מחירים

 סופרמרקט "שלנו" בת"א / מתוך הפייסבוק
סופרמרקט "שלנו" בת"א / מתוך הפייסבוק

מחירי הפירות, הירקות, הבשר, העוף והדגים הטריים הממוצעים לצרכן עלו בינואר, כאשר העוף לבדו התייקר בשיעור של כ-13% - כך עולה מניתוח נתוני נילסן שהגיעו לידי "גלובס". עוד עולה מניתוח זה כי כלל שוק מוצרי המזון והצריכה השוטפת (FMCG) חווה בינואר עליות מחיר לצרכן, למעט תחום המשקאות. מגמת עליות המחיר נכונה לכלל השוק, לרבות ערוץ הדיסקאונט והערוץ החרדי.

לפי נתוני נילסן, כלל השוק רשם בינואר עלייה בהוצאה הכספית של 1.5% ל-3.53 מיליארד שקל, אף שהצריכה הכמותית התכווצה ב-0.9%. חלק מעליית המחיר מוסברת בשינוי תמהיל, קרי ברכישת מוצרים יקרים יותר, וחלק בעליית מחיר לצרכן בפועל.

אחד הקמעונאים אמר אתמול (א') ל"גלובס" כי "זו תוצאה של תיאום המחירים הגדול", וכיוון בדבריו לפרסום מחירי הרשתות באינטרנט מתוקף חוק המזון. לדבריו, רשתות השיווק עושות שימוש במאגר לטובת תיאום המחירים באופן לא רשמי. "אם אני רואה למשל שמוצר מסוים שאני מוכר ב-20 שקל, נמכר על-ידי המתחרים ב-24 שקל - ברור שאני מעלה את המחיר".

עם זאת, אומר אותו קמעונאי, "זה מצב של אין ברירה, כי רשתות השיווק מפסידות כסף. זו בעיה של כל מה שקרה פה, כולל חוק המזון. יש כאן הרבה דברים שלא קשורים לקמעונאים שנמצאים במלחמת הישרדות. מגה קרסה, ויש לפחות עוד רשת אחת על סף קריסה. אנחנו חייבים להרוויח כסף. פברואר כרגע הוא עוד יותר גרוע. המכירות על הפנים".

מחירי הירקות והפירות נסקו בחודשים האחרונים, והם גבוהים באופן משמעותי מאשר בינואר 2015. גורם מרכזי לכך הוא העלייה במחיר הסיטונאי של הפירות ושל הירקות. מהשוואת המחירון הסיטונאי של יום חמישי הראשון בינואר השנה לעומת חמישי הראשון בינואר 2015, ניתן לראות פערי מחירים המגיעים בחלק מהמוצרים לעשרות אחוזים ויותר.

מגמה בולטת נוספת התרחשה בשוק הבשר הטרי עם השקת "אנגוס", המותג הפרטי של שופרסל בבשר טרי, וכן עם כניסת בשר טרי מפולין. בכיר בשוק טוען כי התגברות התחרות בבשר הטרי העלתה את מכירותיו על חשבונו של העוף הטרי.

בדגים הטריים, לעומת זאת, לא התרחשה מגמה העשויה להסביר את הגידול הכספי של 8.7% בקטגוריה בזמן שכמותית הקטגוריה נשחקה ב-4.3%. גם שינוי תמהיל בדגים אינו יכול להסביר את עליית המחיר הממוצעת בקטגוריה.

לפי נילסן, שוק המזון צמח כספית בינואר ב-1.5%, אך נשחק כמותית ב-1.7% - פער העשוי לשקף עלייה של יותר מ-3% במחיר הממוצע.

קטגוריית החלב, שהיא הקטגוריה הגדולה ביותר בשוק, חוותה ברובה שחיקת מחיר בעקבות הורדת מחיר מוצרי החלב המפוקחים ביולי 2015. להורדה זו הצטרפה הורדת מחיר יזומה שביצעו היצרניות של מוצרי החלב בחלק מהמוצרים שאינם בפיקוח. לפיכך, ייתכן מאוד שבנטרול ההשפעה של שחיקת המחירים בשוק החלב, מחירי המזון האחרים עלו בשיעור גבוה אף יותר.

גם תחום טיפוח הבית חווה עליית מחיר של כ-6%, בעוד שתחום טיפוח הפרט חווה עלייה של 2.5%. לעומת זאת, בשוק המשקאות המחיר עלה בשיעור זניח, אם בכלל.

מחיר הפירות והירקות עלה ב־14%
 מחיר הפירות והירקות עלה ב־14%