הצעת חוק ל-90% משכנתא תעלה מחר להצבעה בכנסת

זאת למרות הדחייה של ועדת שרים לחקיקה • איך לבחור משכנתא?

חברת הכנסת אורלי לוי-אבקסיס (ישראל ביתנו) עוקפת את ועדת שרים לחקיקה ומתכננת להעלות מחר (ד') את הצעת החוק ל-90% משכנתא לקריאה טרומית בכנסת. נזכיר כי ההצעה, הצעת החוק ערבות למשכנתאות (תיקון - ערבות מדינה לדירה יחידה) להקטנת ההון העצמי הנדרש ברכישת משכנתא לדירה ראשונה, הייתה אמורה לעלות לדיון בועדת שרים לענייני חקיקה ביום א' האחרון, אך בסופו של דבר החליטה הועדה לדחות את הדיון בחודשיים.

כעת, למרות שהעלאת הצעת החוק למליאת הכנסת ללא אישור ועדת השרים לענייני חקיקה מפחיתה בצורה משמעותית את הסיכוי שלה לעבור, מסרבת ח"כ לוי-אבקסיס להמתין ומזמינה את חברי הכנסת שתומכים בהצעה להצביע בעבורה מחר.

ח"כ לוי-אבקסיס גם מתייחסת היום להחלטה שהתקבלה על-ידי משרד האוצר ובנק ישראל להעניק הטבה במשכנתאות לזכאי מחיר למשתכן וקובעת כי מדובר בהחלטה שחייבת להיות מגובה בחקיקה. "אני מברכת על אימוץ היוזמה שלי להקטנת ההון העצמי ברכישת משכנתא לדירה ראשונה על-ידי האוצר, אבל מהלך כזה חייב להיות מגובה בחקיקה. חברי הכנסת מכל הסיעות מברכים על הצעת החוק, עכשיו יש להם הזדמנות להראות זאת לציבור בהצבעה במליאה", אמרה היום (ג') לוי-אבקסיס.

עוד מציינת לוי-אבקסיס שההחלטה של בנק ישראל והאוצר מתייחסת רק לפרויקטים של מחיר למשתכן בעוד ביישובים שלא יכללו בתוכנית הזוגות הצעירים שאינם יכולים לגייס הון עצמי לא יקבלו כל הטבה. "מאחר והפרויקטים של 'מחיר למשתכן' אינם מתקיימים ברחבי הארץ אלא ביישובים ספציפיים, המשמעות היא שביישובים שלא נכללים היום במסגרת 'מחיר למשתכן' אותם זוגות צעירים שמבקשים להגשים את חלום הדירה יפסידו פעמיים. גם לא יזכו לאפשרות לרכישת קרקע זולה יותר וגם יהיו מודרים מהאפשרות לרכוש משכנתא לדירה ראשונה באמצעות הון עצמי מוקטן. בסופו של דבר, במשרד האוצר מקדמים כביכול 'אקט חברתי', אבל למעשה יוצרים עוולה חברתית שתהווה עונש כפול לזוגות צעירים שיישארו בלי פיתרון שהצעת החוק כן תיתן להם".

נזכיר שמדובר בהצעת חוק אותה ניסתה ח"כ לוי-אבקסיס לקדם גם בכנסת הקודמת ללא הצלחה, הצעה שתכליתה לקבוע מנגנון של ערבות מדינה על המשכנתא עד גובה 90% מערך הנכס שנרכש. עוד מוצע בהצעת החוק ששר האוצר יקבע תנאים ואמות מידה למתן הערבות ולקביעת קהל הזכאים.

בדברי ההסבר של הצעת החוק האמורה נכתב: "בהצעת חוק זו מוצע לאפשר לזוגות להגשים את חלום רכישת הדירה, וזאת על-ידי ערבות של המדינה למשכנתאות, עד לגובה משכנתא של 90% ממחיר הדירה. הצעת חוק זו מאפשרת ל"חסרי דירה" לרכוש דירה אף אם אין ברשותם "הון עצמי התחלתי" למימון מלוא סכום הרכישה. כמו כן, על-מנת לייעל הליך ביורוקרטי של קבלת ערבות זו, מוצע להעניק לשר האוצר סמכות לקבוע תנאים ואמות מידה לזכאות שנקבעת בהצעת החוק. שהרי לרמת היעילות של פעילות משרד האוצר יש השפעה רבה על שוק הדיור בארץ, בעיקר במימוש הביקוש לדיור בקרב האוכלוסייה בכלל ושל השכבות החלשות בפרט. לפעילות זו יש חשיבות ציבורית רבה, בעיקר נוכח העובדה שהפער החברתי בישראל הוא מהגבוהים בעולם המפותח, וללא מעורבות משרד האוצר פער זה עלול לבוא לידי ביטוי בצורה קיצונית גם בתחום הדיור, להגדיל את הפער החברתי ולעודד ירידה מהארץ".

איך לבחור משכנתא?