שותפו של יוסף גרינפלד בקרדן רוכש מניות פי.אל.טי

שרון פלאצ'י רוכש את החזקותיהם של שותפיו בפי.אל.טי, חברת ההשקעות הציבורית להב אל.אר (שבשליטת אלי להב ואיליק רוז'נסקי) ומשה טיסונה בכ-11.5 מיליון שקל. מדובר ב-38.8% ממניות פי.אל.טי

שוק האשראי החוץ בנקאי בישראל מצוי בעיצומה של מהפכה, הכוללת תיקוני חקיקה עם ניחוח של צדק חברתי. מי שמכה על הברזל החם לטובת מימוש רווח מהיר, הם חלק מבעלי חברת המימון החוץ בנקאי הבורסאית פי.אל.טי   שירותים פיננסיים, שהפכה אשתקד לחברה ציבורית באמצעות השלד הבורסאי "די רום" ושעדיין אין לה פעילות מהותית.

במסגרת עסקה שדווחה אמש, ירכוש בעל העניין המרכזי בחברה, שרון פלאצ'י, את החזקותיהם של שותפיו בפי.אל.טי, חברת ההשקעות הציבורית להב אל.אר (שבשליטת אלי להב ואיליק רוז'נסקי) ומשה טיסונה בכ-11.5 מיליון שקל. מדובר ב-38.8% ממניות פי.אל.טי, המוחזקות בחלקים שווים על-ידי להב וטיסונה, כאשר פלאצ'י עצמו מחזיק ב-38.8% מהמניות ערב העסקה.

העסקה משקפת שווי חברה של כ-30 מיליון שקל לפי.אל.טי. בנוסף, ירכוש פלאצ'י מידי להב וטיסונה את מלוא זכויותיהם בהלוואות הבעלים שהעמידו לחברה תמורת כ-7.5 מיליון שקל, סכום שישולם במשך כשנתיים. להב, רוז'נסקי וטיסונה נכנסו לפי.אל.טי בחודש יוני אשתקד, והזרימו לחברה 15 מיליון שקל בהון ובהלוואות (כך שההשקעה הנוכחית תניב להם תשואה של כ-30% בשבעה חודשים).

בשיחה עם "גלובס" אומר פלאצ'י כי "הענף עובר ממש בימים אלה הסדרה ויעבוד תחת רגולציה. אנחנו מתכננים להתקשר עם בנקים כדי לקבל ליווי פיננסי ובעקבות הרגולציה בענף ונושא הסדרת הריביות, לדעתי ענף ההלוואות החוץ בנקאיות הולך לשגשג בגדול בשנים הקרובות. תהיה תחרות חזקה מול הבנקים על מתן ריביות אטרקטיביות ללקוחות וזו בסך הכל התפתחות חיובית מאוד למשק, לעסקים הקטנים וגם לאנשים פרטיים שהתקשו לקבל הלוואות עד היום".

במקביל לרכישת החזקות שותפיו, התקשר פלאצ'י בעסקה למכירת 28% מהמניות לאנשי העסקים שמעון דסה ואבנר שנור, תמורת 7.6 מיליון שקל. העסקה כפופה לתוצאות החברה בשנת 2016, ויכולה לעלות לעד 9 מיליון שקל. בנוסף, יעמידו דסה ושנור הלוואות בהיקף של כ-6.3 מיליון שקל לפלאצ'י. לאחר המכירה לדסה ושנור יחזיק פלאצ'י 51% ממניות פי.אל.טי.

שמעון דסה, אחד הרוכשים, ציין היום כי "מזה תקופה אנחנו מחפשים אפיקי השקעה חדשים, ואחד התחומים אותם בחנו הוא שוק האשראי החוץ בנקאי. פי.אל.טי היא חברה צעירה עם פוטנציאל גבוה אשר אנו מאמינים ביכולתה לצמוח ולהתפתח. מי שיחזיק מעמד בענף הזה, הן בעיקר החברות הציבוריות בגלל האפשרות שנפתחה לאחרונה להנפיק אג"ח ולגייס הרבה כספים. שאר החברות בענף, הפרטיות, לא מקבלות ליווי פיננסי מהבנקים אלא רק החברות הציבוריות בגלל נושא השקיפות כך שיש להן יתרון מובנה גדול מאוד".

באשר לשנור, מדובר בשותפו הוותיק של יוסף גרינפלד לשליטה בקבוצת ההשקעות קרדן, שנקלעה בשנים האחרונות לקשיים, ובעבר גם בעסקי היהלומים באמצעות חברת אסטרא. גרינפלד עצמו נתון כיום תחת הליך של פשיטת רגל, לאחר שצבר חובות של כ-350 מיליון שקל, מתוכם כ-250 מיליון שקל לבנקים הפועלים ולאומי. נראה כי מצבו של שנור טוב בהרבה.

גיוס החוב בנאוי

בבורסה בת"א נסחרות כיום, מלבד PLT, עוד 4 חברות הפועלות בתחום האשראי החוץ בנקאי - אחים נאוי, פנינסולה, אופל בלאנס ואס.אר.אקורד של עדי צים. נאוי, החברה הגדולה והמצליחה ביניהן, נסחרת בבורסה לפי שווי של כ-515 מיליון שקל. החברה נמצאת בימים אלה במהלך של גיוס חוב של עד כ-600 מיליון שקל בהנפקת אג"ח, כאשר במכרז למשקיעים מוסדיים קיבלה ביקושים לרכישת אג"ח בהיקף של כ-356 מיליון שקל.

החברה דיווחה היום כי נענתה להצעות של כ-295 מיליון שקל (אג"ח ב') בשיעור ריבית של 2.7%, שיהווה את שיעור הריבית המירבי במסגרת ההנפקה לציבור, ככל שתתקיים. בחברה מדגישים כי מבנה ההנפקה ותנאיה טרם נקבעו סופית, כך שייתכן והיא לא תתקיים בסופו של דבר.

עיקר פעילותה של אחים נאוי, בשליטת האחים שאול ודורי נאוי, הוא בניכיון צ'קים (ממסרים דחויים) - עסקת המרה שבה מקבלים לקוחות החברה את ערכם הכספי של הצ'קים הדחויים שבידם, ואלה מוסבים לחברה תמורת עמלה הנקבעת באחוזים.

בתשעת החודשים הראשונים של 2015 רווחי נאוי נשחקו ב-12% ל-43 מיליון שקל, והכנסותיה ירדו ב-11% לכ-74 מיליון שקל. עדיין, התשואה על ההון בתקופה זו הייתה מרשימה והתקרבה ל-24% והתשואה על תיק הלקוחות נטו התקרבה ל-10%. יתרת תיק האשראי ללקוחות של נאווי גדלה ברבעון השלישי של 2015 ב-12% לעומת הרבעון הקודם לרמה של כ-1.12 מיליארד שקל, והונה העצמי עמד על 284 מיליון שקל. בחודשים ינואר-ספטמבר 2015 הפרישה החברה 3.3 מיליון שקל לחובות מסופקים - עלייה של 50% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.