הבנק המרכזי האירופי מבטל את שטרות 500 האירו

השטרות בעלי הערך הגבוה מככבים בדיונים על הדרכים לחנוק את מימון הטרור

הבנק האירופאי המרכזי/ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
הבנק האירופאי המרכזי/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

טרוריסטים בינלאומיים, מלביני הון ורוכשי מכוניות גרמניות יצטרכו לחשוב מחדש על אסטרטגיית המטבע שלהם, אחרי שהבנק המרכזי האירופי החליט לבטל את השטרות בערך של 500 אירו.

אירופים רבים מעולם לא ראו במו עיניהם את השטרות הללו בצבע הסגול, ורק מעט בעלי חנויות מקבלים אותם, אבל הם מככבים בדיונים באיחוד האירופי על הדרכים לחנוק את מימון הטרור מאז ההתקפות על פריז בנובמבר.

רוב וויינרייט, מנהל סוכנות המשטרה האירופית אירופול, כינה את השטרות הללו "מטבע הבחירה" של רשתות הפשע והטרור.

בהופעה בפני חברים בפרלמנט האירופי בבריסל אתמול (ב'), נשיא הבנק האירופי המרכזי, ECB, מריו דראגי, נתן את האיתות הברור ביותר עד כה ששטרות 500 האירו חיים על זמן שאול כאשר הוא אמר שקיים "שכנוע גובר בדעת הקהל העולמית" שהשטרות הללו משמשים למטרות פליליות".

שרי אוצר קראו בשבוע שעבר לבחון מחדש את השימוש בשטרות בני 500 אירו, אך ההחלטה הסופית על גורלם מופקדת בידי ה-ECB. דראגי אמנם לא הכריז במפורש על השמדתם, אבל הבנק המרכזי כבר קיבל החלטה לא פורמלית להוציא אותם מכלל שימוש, לפי מקורות יודעי דבר.

מהלך כזה אמנם יתקבל בזרועות פתוחות על ידי האירופול, אך הוא יהיה שנוי מאוד במחלוקת בגרמניה, שיש לה מסורת שימוש בשטרות בערכים גבוהים למימון רכישות גדולות, כמו מכוניות.

מישל ספאן, שר האוצר הצרפתי, אמר בשבוע שעבר ששטר 500 האירו "שימש יותר להסתרת פעילויות מאשר לקנות דברים, ולפעילויות לא כשרות יותר מאשר לקניית אוכל על ידי אנשים כמוך וכמוני".

לפי מחקר שפורסם על ידי אירופול בשנה שעברה, חנויות מסרבות פעמים רבות לקבל שטרות של 500 אירו, למרות שהם מהווים עדיין שליש מערך כל שטרות האירו במחזור.

המחקר הצביע על המקרה של לוקסמבורג, שהנפיקה בשנת 2013 שטרות בשווי כולל של 87.5 מיליארד אירו, בערך פי שניים מהתמ"ג שלה, עם "שיעור משמעותי" בשטרות בעלי ערך גבוה, למרות שלוקסמבורג היא אחת המדינות שבהן השימוש במזומנים הוא הנמוך ביותר באירופה.

"בילד", היומון הגרמני רב התפוצה, השיק קמפיין של כתיבת מכתבים לשר האוצר הגרמני וולפגנג שוובלה תחת הכותרת "סלקו את הידיים מהמזומנים שלנו". המסע נועד למחות על כוונה להגביל את גובה תשלומי המזומן. גרמנים רבים קושרים כעת את גורל השטרות בערך 500 אירו לכוונות הללו. בילד דיווח בשבוע שעבר שעד כה נשלחו לשר האוצר 10,000 מכתבים.

דראגי ניסה אתמול להפריד בין ני הנושאים כאשר הוא אמר למחוקקים האירופים שביטול שטרות 500 האירו "לא קשור כלל לצמצום שימוש במזומנים, וחשוב לזכור את זה".