תלונה: סגרו תיק נגד בכיר בחח"י על הטרדה מינית - תמורת שוחד

את התלונה הגיש למח"ש עובד לשעבר בחברת החשמל ■ פרשת הטענות לעבירות מין נגד הבכיר נחשפה ב"גלובס" ■ הבכיר: "התלונה מופרכת ושקרית מיסודה"

פרשת הטענות לעבירות מין נגד הבכיר לשעבר בחברת החשמל, שנחשפה ב"גלובס", ממשיכה להסתבך. הפעם, עולות טענות קשות לחשד למתן טובות הנאה ואף חשד לכאורה למתן שוחד מצד אותו בכיר לגורמים בפרקליטות מחוז צפון ובמשטרה. זאת בתמורה לסגירת תלונה שהוגשה נגד הבכיר בגין טענה לביצוע עבירות המין, בלי לחקור אותו. מדובר בתלונה נוספת לזו שדווחה בדיווח קודם ב"גלובס".

ל"גלובס" נודע כי הבוקר (ד') הגיש עובד לשעבר של חברת החשמל תלונה למח"ש (המחלקה לחקירות שוטרים) נגד פרקליט מפרקליטות מחוז צפון, נגד תובע משטרתי בתביעות צפון וכן נגד הבכיר לשעבר בחברת החשמל, בטענה כי עקב היכרותם האישית ועקב טובות הנאה שקיבלו מהבכיר בחברת החשמל - סגרו תלונה שהוגשה נגדו בגין תקיפה מינית והטרדה מינית.

ראשיתו של הסיפור בתלונה שהגישה לפני כעשור עובדת בחברת החשמל נגד הבכיר לשעבר בחברה, בטענה כי במספר הזדמנויות, במשך מספר שנים, ניסה לכפות את עצמו עליה, לנשקה בכוח ולחבקה בכוח, וניסה לשכנעה לקיים עימו יחסי מין.

התלונה הוגשה למשטרת מרחב ירקון בתל-אביב, אולם תוך זמן קצר הודיעה המשטרה למתלוננת כי התלונה הועברה לבירור במשטרת מחוז צפון, בלי להסביר מדוע הועבר התיק.

זמן קצר לאחר מכן, בלי שהבכיר הוזמן לחקירה, נסגר התיק. המתלוננת הגישה ערר נגד הסגירה, אולם הערר נדחה.

מספר שנים מאוחר יותר, הוזמנה אותה מתלוננת על-ידי יפתח רון-טל, יו"ר חברת החשמל, יחד עם מתלוננת נוספות לכאורה נגד אותו בכיר, לבירור עובדות המקרה. היא סיפרה את סיפורה, אולם בשלב זה החליטה להניח לסיפור ודחתה את הצעתו להגיש תלונה מחודשת בשמה למשטרה. לטענתה, היא עברה מסכת של התעללויות והתנכלויות מצד בכירים בחברה ומצד אותו בכיר, עד כי חלתה, ולדבריה, היא לא הייתה מוכנה לעבור זאת שוב.

כעת, כעשור לאחר התלונה המקורית במשטרה, פנה עובד של חברת החשמל, המכיר לטענתו את פרטי המקרה, בתלונה למח"ש. זאת לטענתו, כי סגירת התלונה של אותה עובדת בלי שהבכיר ייחקר, אף לא פעם אחת, מעוררת חשד לקבלת טובות הנאה ואף חשד למתן שוחד וקבלת שוחד.

לטענת אותו עובד, העובדה כי תלונת העובדת הועברה למחוז צפון, מהווה את הבסיס לחשדות. בתלונה שהגיש למח"ש טען העובד כי הפרקליט בפרקליטות מחוז צפון, שאליו הוגשה התלונה, היה בזמנו פרקליט בכיר, ומקורבת אליו עבדה בתקופה הרלבנטית בחברת החשמל. בתלונה נטען עוד כי באופן תמוה, אותה מקורבת התקדמה באופן חריג לעומת עובדים אחרים בסטטוס דומה.

באשר לתובע בתביעות מחוז צפון במשטרת ישראל, נטען בתלונה כי גם הוא חשוד במעורבות בסגירת התלונה שהגישה המתלוננת מחברת החשמל; וכי גם מקורבת אליו עבדה בחברת החשמל וקודמה לתפקיד בכיר.

התלונה הוגשה גם נגד הבכיר לשעבר בעצמו, בחשד למתן שוחד לפרקליט ולתובע המשטרתי, כאשר הבכיר קידם את אותן מקורבות ו"דאג" להן לקבלת דרגות.

מנגד, לטענת מגיש התלונה למח"ש, יש לבדוק אם הפרקליט והתובע הבכיר נתנו שוחד לבכיר לשעבר, בכך שהקנו לו למעשה חסינות פלילית כפולה מפני העמדה לדין פלילי - האחד העניק לו חסינות פלילית בשל היותו פרקליט פלילי דאז בפרקליטות; והשני, ששימש בתביעות צפון, העניק לבכיר חסינות פלילית בהיותו תובע משטרתי צפון.

טענות חמורות אלה מצטרפות לטענות הקשות שנחשפו ב"גלובס" בשבוע שעבר נגד אותו בכיר לשעבר בחברת החשמל. בשבוע שעבר חשפנו טענות קשות של עובדת אחרת של חברת החשמל על אונס שעברה, לטענתה, על-ידי אותו עובד בכיר לשעבר בחברה, שפרש ממנה; וכן על מסכת השתקה ארוכת-שנים, לטענתה, מצד חברת החשמל וטיפול כושל מצד מנהלים ורשויות שונות בארץ.

הפרשה, שראשיתה ב-1998 - ורק כעת הגיעה אל שולחנה של פרקליטות מחוז חיפה, האמורה להכריע אם יוגשו בה כתבי אישום או שיש לגנוז אותה כפי המלצת המשטרה - נחשפה ב"גלובס" באופן בלעדי, לאחר שהעובדת הסכימה לדבר עם "גלובס" ולספר את סיפורה.

כפי שנודע ל"גלובס", לאחר חקירתם של מספר עובדי חברת החשמל וקבלת תלונתה המלאה של העובדת, סיימה המשטרה לאחרונה את חקירת התלונה על האונס, והתיק הועבר לפרקליטות מחוז חיפה לצורך בחינת העניין, כמו גם שאלת הגשת כתב אישום בו. אולם גם במקרה הזה לא נחקר אותו בכיר במשטרה.

לטענת העובדת, ב-1998 היא נאנסה על-ידי הבכיר לשעבר, שהגיע לביתה בשעת ערב מאוחרת, בתואנה כי עליו למסור לה מסמכים.

בעקבות חשיפת "גלובס" ופרסום הטענות, ביקש הבכיר צו איסור פרסום על פרטי המקרה, כך ששמו, כמו גם שמה של המתלוננת, נאסרו לפרסום.

הבכיר לשעבר: "מדובר בהמשכו של מסע רדיפה נבזי ואכזרי"

מאז חשיפת "גלובס" באשר לתלונות נגד הבכיר לשעבר בחברת החשמל, טוען אותו בכיר בעקביות כי מדובר בעלילות ובשפיכת דמו על לא עוול בכפו. מקורביו אומרים כי התקופה הזאת קשה לו ולמשפחתו, בייחוד כיוון שסבר כי טענות-השווא - לדבריו - הופרכו לפני שנים רבות, כאשר נסגרו התלונות נגדו במשטרה, ולא יעלו שוב.

בימים האחרונים קיבל הבכיר טלפונים רבים והודעות טקסט מקולגות שלו לשעבר בחברת החשמל, גברים ונשים, שבהם הביעו את תמיכתם בו וכן תדהמה - כך כלשון חלק מן ההודעות - על הטענות הנטענות נגדו, ומבקשים לחזק את ידיו בתקופה קשה זו.

עוד קיבל הבכיר מכתב תמיכה מ-15 עובדות שעבדו תחתיו בחברת החשמל, שבו הן מביעות צער על הטענות הקשות המועלות נגדו, ובין היתר הן כותבות לו: "ברצוננו לחזק את ידיך ולהודות לך על התקופה שבה היית עבורנו מנהל ישר, מוסרי והגון" .

בתגובה לתלונה שהוגשה היום במח"ש נגדו מסר אותו בכיר כי "התלונה, כפי שהוצגה לי על-ידי 'גלובס', מופרכת ושקרית מיסודה. מדובר בהמשכו של מסע רדיפה נבזי ואכזרי, ממנו אני ומשפחתי סובלים, ובמרכזו ניסיון לפגוע בשמי הטוב, בשל מהלכים שביצעתי בעבר למיגור מעשי שחיתות".

דובר המשטרה מסר בתגובה: "בלי להתייחס כלל לפרטים כפי שהם מפורטים בפנייה, ככל שהוגשה או תוגש תלונה במח"ש - ראוי ששם היא תתברר, ואנו מטבע הדברים מנועים מלהתייחס לנושאים המצויים לפתחם של משרד המשפטים, ויש לפנות לדוברות משרד המשפטים".