דיווח בעיראק: חומר רדיואקטיבי "מסוכן ביותר" נגנב ממתקן נפט

בכירים במערכת הביטחון בבגדאד אישרו כי תרמיל המכיל את החומר המסוכן "אירידיום 192" נגנב ממתקן בדרום המדינה ■ כעת הם חוששים כי החומר יגיע ללוחמי דאעש, שיצמידו אותו למטעני נפץ

חזית הלחימה מול דאעש בעירק / צילום: ג'ונתן ספייר
חזית הלחימה מול דאעש בעירק / צילום: ג'ונתן ספייר

בכירים ביטחוניים ופקידי ממשל בעיראק אישרו אמש (ד') כי תרמיל המכיל חומר רדיואקטיבי "מסוכן ביותר" נגנב בחודש נובמבר ממתקן נפט בדרום המדינה. הבכירים הביעו את חששותיהם מהאפשרות שהחומר יגיע לידיהם של אנשי ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש), והם ישתמשו בו כנשק.

במסמך של ממשלת עיראק נכתב כי החומר אוחסן ב"מנשא בגודל של מחשב נייד" שנעלם בנובמבר ממתקן אחסון ליד העיר בצרה. על-פי המסמך, המתקן שייך לחברת הנפט האמריקאית "Weatherford International".

על-פי הדיווח, החומר שנגנב נקרא "אירידיום 192", איזוטופ רדיואקטיבי המשמש לאיתור פגמים במתכת ובטיפולי הקרנות רפואיים. החשש במנגנוני ביטחון שונים הוא שארגוני טרור כמודאעש יעשו שימוש בחומרים מסוג זה להכנת "פצצה מלוכלכת" - כינוי להצמדת חומר רדיואקטיבי למטעני נפץ סטנדרטיים. פצצה מסוג זה עלולה לגרום לזיהום של שטח גדול בקרינה, וכן לחרדה ציבורית גדולה באזור המותקף.

עם זאת, יש לציין כי לפי הערכת גורמים ביטחוניים, לרוב לארגונים כמו דאעש אין משאבים להכנת פצצה גרעינית מקצועית. זאת, מאחר שבנייתה של פצצה כזו דורשת ידע טכני ומשאבים רבים שאינם נמצאים בידי ארגונים אלה.