חשוד נוסף בפרשת ויליפוד: מנכ"ל BGI לשעבר יוסי שניאורסון

שניאורסון חשוד שפעל יחד עם גרגורי גורטובוי, שנעצר אתמול, כדי להעביר מחשבון חברה-בת של ויליפוד 3 מיליון דולר לטובת השקעה לכאורה באג"ח של חברה באירופה, בתחום שאינו קשור לחברה ■ עפ"י החשד, סכום זה שימש כערובה להלוואה שניתנה לצרכיו האישיים של גורטובוי

יוסף שניאורסון /  צילום: יריב כץ ידיעות אחרונות
יוסף שניאורסון / צילום: יריב כץ ידיעות אחרונות

בכיר נוסף חשוד בפרשת ויליפוד: יוסי שניאורסון, דירקטור בויליפוד ומנכ"ל BGI בין אוגוסט 2012 ליולי 2015, שוחרר היום (ה') למעצר-בית של 4 ימים, לאחר שנחקר ברשות ניירות ערך בקשר לפרשת ויליפוד.

שניאורסון חשוד שפעל יחד עם גרגורי גורטובוי, שנעצר אתמול (ד'), וגורמים נוספים כדי להוציא מקופת ויליפוד כספים שלא כדין. על-פי ממצאי חקירת רשות ניירות ערך, במהלך ינואר 2016 הועברו מחשבון חברה-בת של ויליפוד 3 מיליון דולר לטובת השקעה לכאורה באג"ח של חברה באירופה, בתחום שאינו קשור לחברה. על-פי החשד, סכום זה שימש כערובה להלוואה שניתנה לצרכיו האישיים של גורטובוי.

במסגרת פרשה נוספת, קיימים ממצאים לפיהם מאז 2013 גרם שניאורסון לעיוות הדוחות הכספיים של BSD, חברה-בת של "ישראל 18", בעשרות מיליוני שקלים.

כאמור, אתמול נעצר ונחקר גם גרגורי גורטובוי, איש העסקים שרכש לאחרונה את ויליפוד באמצעות חברת האחזקות שלו "ישראל 18". על-פי רשות ניירות ערך, גורטובוי ושניאורסון חשודים בביצוע עבירות דיווח, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, מירמה והפרת אמונים, רישום כוזב במסמכי תאגיד ועבירות על חוק איסור הלבנת הון. היקף העבירות עומד על מאות מיליוני דולרים.

על-פי רשות ניירות ערך, הפעילות העבריינית של גורטובוי מתמשכת מאז 2013. מממצאי החקירה עולה כי ל"ישראל 18" יש חובות משוערים של כ-50 מיליון שקל לגורמים מהם רכשה כ-20% ממניות BSD, וכי ל- BGI יש חוב של 7.2 מיליון שקל שמועד פירעונו קרוב. על-פי הממצאים, פיקדונות החברה המוצגים בדוחות הכספיים של BGI כנכסים שוטפים אינם נזילים.

החשד הוא כי בתקופה המדוברת פעל גורטובוי יחד עם גורמים נוספים כדי להוציא מקופת החברה-הבת של ויליפוד סכומים של מיליוני דולרים ולהשקיע אותם בנכסים בחו"ל. ככל הידוע, מדובר בין היתר על העברת כספים חשודה שבוצעה בשבועות האחרונים מקופת חברה-בת של ויליפוד, כנראה במטרה להשקיע בבית-מלון באירופה שמצבו כלל לא ברור. זאת, כך נראה, ללא ידיעת חברי הדירקטוריון ובזמן שעיסוקה של החברה אמור להיות תחום המזון.