דיווח בלבנון: "רון ארד עונה ומת ב-1988"

אזרח לבנוני החשוד בשיתוף-פעולה עם המוסד העיד בפני בית הדין הצבאי בארצו כי פגש את הנווט השבוי ב-1988: "הוא נכנס לשירותים ולא יצא זמן רב. כשנכנסו, מצאו אותו ללא רוח חיים. ברור שהוא היה נתון לעינויים"

"ייתכן שתעלומת הנווט הישראלי הנעדר נפתרה" - כך מכריזה היום (שבת) כותרת בולטת בעיתון הלבנוני "דיילי סטאר". בדיווח מובאים ציטוטים מעדותו של אזרח לבנוני החשוד בריגול לטובת ישראל, שטוען כי יש לו מידע מוצק על כך שרון ארד מת ב-1988 כתוצאה מעינויים.

מדובר במשפט שמתנהל בבית דין צבאי בביירות נגד חמישה אזרחים לבנונים, שנאשמים כי שיתפו פעולה עם המוסד הישראלי. במהלך עדותו טען אחד מהם להגנתו כי מסר לישראל מידע שגוי על רון ארד תמורת כסף, אך הוסיף כי כעת הוא מוכן לספר את הפרטים הידועים לו.


"ב-1988 הייתי חבר בזרוע הצבאית של המפלגה הסוציאלית-לאומית בסוריה", אמר מואפיד ק. בעדותו. "יום אחד קיבלתי טלפון ונאמר לי שקבוצת צעירים מחזיקה באדם כלשהו". לדבריו, הקבוצה ניסתה לתחקר אותו אך לא הצליחה בכך. "הוא ידע הרבה שפות", סיפר. "כשפנו אליו בערבית הוא ענה בצרפתית, כששאלו בצרפתית הוא ענה בספרדית, כשדיברו איתו באנגלית הוא השיב בצרפתית".

בשלב זה, כך על-פי עדותו, הורה לצעירים לקלח אותו ולהלביש אותו בבגדים נקיים, אך לשאלת השופט השיב כי אינו זוכר אם העצור לבש באותו זמן מדי טייס. הצעירים לקחו את העצור לעיירה סמוכה, וזמן קצר לאחר מכן נודע לעד כי העצור מת.

הדיון עבר להתנהל בדלתיים סגורות

"הם סיפרו לי שהוא נכנס לשירותים ולא יצא משם זמן רב. כשנכנסו לבדוק מה קורה איתו, מצאו אותו ללא רוח חיים", העיד. "ברור שהמוות נגרם כתוצאה מתשישות ומעינויים, כי כך התנהלו החקירות". לדבריו, רק לאחר מותו הבין כי מדובר בנווט השבוי רון ארד.

"ב-1998 קיבלתי הודעה מהקצין הממונה עליי, שטען כי כלי התקשורת במדינה החלו לפרסם תמונות של ארד ומידע אודותיו", סיפר. "חזרתי לבסיס כדי לברר איפה הוא נקבר". בשלב זה, כך סיפר, הלכו אל קברו של העציר והוציאו את עצמותיו כדי לאמת את זהותו".

לדברי העד, הוא החליט לקבוע פגישה עם נשיא לבנון בזמנו, אמיל לחוד, כדי להעביר לו את המידע שבידו בנוגע לגורלו של רון ארד. בנקודה זו החליט השופט לעצור את הדיון, שהמשיך להתקיים לאחר מכן בדלתיים סגורות.