קריאה לחקלאים להקים חזית נגד כוונת האוצר: "אויב משותף"

יו"ר התאחדות האיכרים, דובי אמיתי, על התוכנית של כחלון ואריאל לחיסול המועצות החקלאיות וסבסוד ישיר של החקלאים: "אסון לחקלאות" ■ יו"ר השדולה החקלאית בכנסת, ח"כ חיים ילין: "זה ספין"

יו"ר התאחדות איכרי ישראל, דובי אמיתי, מצטרף למבקרי הרפורמה שמתכננים שר האוצר, משה כחלון, ושר החקלאות, אורי אריאל, להורדת מחירי המזון. "הורדת מכסים על מזון מיובא יכולה להיות טובה לטווח הקצר, אבל לטווח הבינוני והארוך היא טומנת בחובה אסון לחקלאות הישראלית", אומר אמיתי ל"גלובס".

"בכל העולם כבר השכילו להבין שהחקלאות צריכה להיות דבר מתוכנן, ובישראל עם הבעיות הייחודיות שלה, החקלאות צריכה להיות מתוכננת בצורה מדויקת. יש לנו בעיות של מים יקרים ושל כוח עבודה יקר. לא ייתכן שהחקלאות בארץ תהיה כלי משחק לפוליטיקאים שמגיעים לקדנציה של שנה או שנתיים".

אמיתי, שהתאחדות האיכרים שבראשותו מייצגת שיעור נמוך יחסית מכלל החקלאים בישראל, מבקר גם את עמיתיו להתאחדות חקלאי ישראל, שבראשות מאיר צור. "ההתאחדות לא ניהלה באמת משא-ומתן עם משרדי החקלאות והאוצר", הוא טוען, "בין הצדדים התקיימו כמה פגישות, וההתאחדות קראה להן משא-ומתן. זה היה חובבני, ולצערי רפורמה כמו שמציג כעת כחלון היא התוצאה.

"המקבילים שלי קיבלו ממשרד האוצר חיבוק דוב, כביכול ישבו ודיברו איתם, אבל רקמו מעל ראשם משהו אחר לגמרי, ולו בשביל לצאת עם כותרות שאין בהן כלום. כרגע יש מצב נתון, כל החקלאים נמצאים בתוך אותו נגמ"ש, ואני קורא לכל עמיתיי להתייצב ביחד אל מול המשבר ולפעול בצורה מושכלת".

עד כה, משרדי הממשלה קיימו הידברות רק עם התאחדות החקלאים שבראשות צור, וזאת בין השאר לאחר ששר החקלאות, אורי אריאל, הנחה את כלל עמיתיו לממשלה ואת מנכ"לי משרדיהם לראות בהם גוף מייצג יחיד של החקלאים.

לדברי אמיתי, יש בכוונתו לכנס בשבוע הבא את מטה המאבק של החקלאים החברים בהתאחדות האיכרים, בניסיון לגבש פעולות מחאה נגד התוכנית הנרקמת בממשלה. "זאת הזדמנות מצוינת עבור כולנו לשלב ידיים ולשתף פעולה נגד הרפורמה המתהווה. כולנו צריכים להבין שעומד לפנינו אויב משותף, ואין לנו ברירה אלא לפעול יחדיו נגד הפופוליזם שעלול להרוס את החקלאות בישראל.

"עוד לפני שמשרדי הממשלה מכריזים על רפורמות ועל תוכניות גדולות, מוטב שינסו לעשות מהלכים קטנים שבכוחם להוריד את יוקר המחיה, כמו טיפול בפערי התיווך בקמעונאות ובריכוזיות".

 

מהלך של "זבנג וגמרנו"

יו"ר השדולה החקלאית בכנסת, ח"כ חיים ילין (יש עתיד), מאשים מצדו את כחלון בעשיית ספין פוליטי לפני החגים: "שר האוצר שבאמת רוצה להוריד את יוקר המחיה - עושה זאת על גב החקלאים, פוגע בצרכנים ומיטיב עם המקורבים. הגיעה העת להוביל תוכנית אסטרטגית לטווח הארוך, כזאת שכוללת סובסידיה ישירה בהסכמה עם החקלאים, ולא ספינים לפני החגים.

"מהלך של 'זבנג וגמרנו' רק בפסח לא יוריד את המחירים אבל ימוטט את החקלאות. כשהחקלאים מוזילים את התוצרת, הצרכן עדיין משלם מחיר גבוה בגלל פערי התיווך. מוטב שכחלון ידאג לצרכנים ולחקלאים - ולא לרמי לוי וליתר החברים שלו".