הצעת חוק: לבטל איסור פרסום שמו של איש ציבור המצוי בחקירה

יוזמת ההצעה, ח"כ זהבה גלאון: "לנוכח צו איסור פרסום שהוטל לאחרונה בפרשה חמורה בתחום הנדל"ן, אנו רואים משנה חשיבות בקידום היוזמה; במתח בין הזכות לשם טוב לזכות הציבור לדעת, כשמדובר באנשי ציבור - זכות הציבור לדעת גוברת"

זהבה גלאון / צילום: אלון רון
זהבה גלאון / צילום: אלון רון

יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, הגישה היום (ד') עם ח"כ מיקי רוזנטל וח"כ נחמן שי (המחנה הציוני) הצעת חוק שתבטל את האפשרות הנתונה היום בחוק לאנשי ציבור לבקש מבית המשפט את איסור פרסום שמם בכלי התקשורת במהלך החקירה וההליכים נגדם. 

לדברי גלאון, "לנוכח החוק הקיים כיום, המאפשר לאסור את פרסומו של שם חשוד אשר הינו איש ציבור, ומאפשר להחשיך חקירות משטרתיות שמהוות במקרים אלה חלק מהזירה המרכזית של החיים הציבוריים - יש לבטל את אפשרותם של אנשי ציבור למנוע מהציבור את האינפורמציה הזו". 

לדבריה, "במתח הקיים בין הזכות לשם טוב לזכות הציבור לדעת, כשמדובר באנשי ציבור - זכות הציבור לדעת גוברת. אנשי ציבור הם הראשונים שלגביהם קיים עניין לציבור. הצנזורה בחוק כיום שמאפשרת לא לפרסם את שמם, פועלת רק לגביהם, ולא על-מנת להגן על שמו הטוב של האדם הפרטי. שהרי לגבי מי שאינו איש ציבור, ממילא לא מתקיים עניין לציבור. ברור לכל כי ברגע שמוסתר שמו של איש ציבור חשוד, הציבור לא יוכל לפקח באמצעות עינה הבוחנת של התקשורת על תהליך החקירה נגדו". 

גלאון הוסיפה כי "גם ועדת וינוגרד, שבחנה את נושא הפרסום של חשודים, קבעה כי אישי ציבור אינם צריכים להיכלל בקטגוריה שונה, וכי יש מקום ליידע את הציבור על חשדות העולים נגדם".