ג'יי.פי מורגן: זה האירוע שיגרור את הכלכלה העולמית למיתון

מחקר שערכו בג'יי.פי מורגן מעלה שמאז שנת 1900 רק פעמים בודדות נחלצה הכלכלה ממיתון אחרי ירידה מתמשכת ברווחי החברות

בורסה / צלם: רויטרס
בורסה / צלם: רויטרס

נראה כי החברות האמריקאיות הולכות לרבעון נוסף של ירידה ברווחיות מה שיגרור את הכלכלה האמריקאית והעולמית למיתון. כך עולה ממחקר שערכו בג'יי.פי מורגן.

המחקר מעלה שמאז שנת 1900 נספרו כ-81% מקרים בהם אחרי שני רבעונים רצופים של ירידה ברווחיות החברות האמריקאיות נגררה הכלכלה המקומית למיתון וביתר המקרים (19%) הכלכלה המשיכה לצמוח לאחר התערבות חיצונית בין אם פיסקלית ובין אם מוניטרית או שניהם יחד. בבנק ההשקעות מציינים שהמקרים שנחקרו דומים בהתנהגותם למצב החברות בכלכלה האמריקאית בשני הרבעונים החולפים, נתון שמגדיל את חששות המשקיעים מפני גלישה למיתון.

עד כה הצליחה הכלכלה האמריקאית לצמוח בעיקר הודות לתכניות חילוץ אגרסיביות במיוחד שבמרכזן הדפסת כסף ורכישת נכסים "רעילים" מהמערכת הבנקאית וכעת, ארה"ב נמצאת בתחילתה של מערכת בחירות שעומדת להיות משמעותית מאוד עבור הכלכלה, ולא נראה שהדרג הפוליטי יכריז על תכנית חילוץ נוספת כדי להותיר מרווח פעולה לנשיא שיבחר מה שעלול להיות זרז למיתון של הכלכלה האמריקאית.

בשווקים הפיננסים מודעים היטב לפסיביות של הממשל האמריקאי המכהן בכל הנוגע לתוכניות חילוץ חדשות ולכן נושאים עיניים בעיקר לפדרל ריזרב שצריך לקבל החלטה לאן פניו ובכל מקרה אם המחקר של ג'י.פי מורגן יכול להיחשב שמנבא את העתיד הרי שפני הכלכלה למיתון שיביא להתערבות נוספת של הפד.