טראמפ: מה זה משנה שציטטתי את מוסוליני? זה מעניין

התקפות קשות בארה"ב על הקבלן מניו-יורק בגין סירובו להתנער מהתחככויות, רצוניות או בלתי רצוניות, עם אייקונים פשיסטיים וגורמים גזעניים כקו-קלאקס-קלן ■ זעם במדיה על קריאתו להצר את חופש העיתונות בארה"ב ■ מפניני טראמפ: "'ניו-יורק טיימס' נגדי כי הוא בבעלות מקסיקנית; עיתון כושל שמפסיד כסף"

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

האם זו תחילת ההסתערות הגדולה על דונאלד טראמפ, המתמודד המוביל במירוץ על מועמדות המפלגה הרפובליקאית לנשיאות? בסוף השבוע שימש הקבלן מניו-יורק מטרה להתקפות קשות של הממסד הרפובליקאי, פוליטיקאים דמוקרטים, אמצעי תקשורת מרכזיים ואפילו גורמים יהודיים בגין סירובו להתנער מהתחככויות, רצוניות או בלתי רצוניות, עם איקונים פשיסטיים, כמוסוליני, ועם דמויות בארגונים גזעניים כקו-קלאקס-קלן. במקביל הוא סופג גינויים בגלל קריאתו להצר את חופש העיתונות בארה"ב והבטחתו של"אמצעי התקשורת יהיו בעיות עם הנשיא טראמפ".

בימים האחרונים הסתבך טראמפ בהיתקלויות שהיו מחוללות את סיום הקריירה של פוליטיקאים רגילים, אך יזם תכניות הריאליטי מוסיף בינתיים לזגזג בלי פגע בין קליעי הביקורות כמו גיבורי "הישרדות" שחומקים מהמכשולים שמניחים לפניהם המפיקים. אין שום ודאות - ויש אומרים שאין סיכוי - שתומכיו אחוזי האקסטזה יבחנו בעין ביקורתית את נשוא סגידתם רק בגלל מה שכותבים עליו בעיתונות הליברלית.

 

הביקורת הקשה ביותר ניחתה על טראמפ לאחר שהעלה בחשבון הטוויטר שלו ציוץ ובו ציטטה מפורסמת שמיוחסת לדוצ'ה, הדיקטטור האיטלקי הפשיסטי בניטו מוסוליני: "מוטב לחיות יום אחד כאריה מאשר 100 שנים ככבשה". בראיון בתכנית "פגוש את העיתונות" ברשת NBC, ששודרה אתמול (א), פנה המנחה, צ'אק טוד, לטראמפ: "זו אמרה מפורסמת של מוסוליני. אתה לקחת אותה מחשבון אחר וצייצת אותה מחדש בחשבון שלך. האם אתה אוהב את האימרה הזו? ידוע לך שאביה הוא מוסוליני"?

"אין לי מושג על מה אתה מדבר בנוגע לעליונות הגזע הלבן"

"בוודאי, זה בסדר גמור לדעת מי זה מוסוליני", השיב טראמפ. "אני יודע מי אמר אותה. אבל מה זה משנה אם זה מוסוליני או מישהו אחר. בטוח שזו אימרה מעניינת מאוד ואנשים מדברים עליה".

"אתה רוצה להיות מזוהה עם פשיסט"? - שאל המראיין בתימהון.

"לא", השיב טראמפ. "אני רוצה להיות מזוהה עם אימרות מעניינות. אתה יודע ש-14 מיליון אנשים עוקבים אחרי באינסטגראם, בפייסבוק, בטוויטר ובכל אלה. אנחנו עושים דברים מעניינים, ואני מפיץ אותם. היי, זה משך את תשומת ליבך, לא"?

ומעט קודם לכן דרך טראמפ על מוקש קו-קלאקס-קלן, ארגון טרור גזעני, שבגלגוליו השונים, מאמצע המאה ה-19 ועד עתה, ניסה לשמור על טהרת "הדם האנגלו-סקסוני של האומה האמריקאית" ולהטיל מורא על שחורים. דייוויד דיוק, לשעבר "אשף גדול" בקלאן ואחד מהגזענים הידועים ביותר בארה"ב, הודיע לתומכיו לפני כמה ימים, שהצבעה בעד מועמד כלשהו לנשיאות, חוץ מטראמפ, תהיה "פגיעה במורשת הלבנה". הליגה נגד השמצה שליד בני ברית קראה מיד לטראמפ להתנער "באופן חד-משמעי" מהבעת התמיכה של דיוק ולגנות את האידיאולוגיה של ארגוני גזענים לבנים.

למרבה ההפתעה, טראמפ סירב בנימוק שהוא רוצה לחקור את הנושא לפני שיכריז בפומבי על הסתייגות כלשהי. "אין לי מושג על מה אתה מדבר בנוגע לעליונות הגזע הלבן", הוא אמר למראיין ב-CNN, בתשובה על שאלה מדוע הוא אינו יוצא נגד הקלאן. "האם הוא (דייוויד דיוק) הביע תמיכה בי? מה הולך פה? אני לא יודע שום דבר על דייוויד דיוק. אתה שואל אותי משהו על מישהו שאני בכלל לא מכיר. אתה בוודאי לא רוצה שאגנה קבוצה שאני לא יודע דבר עליה.. אולי מדבר בקבוצות שהן בסדר גמור וזה יהיה בלתי הוגן (לגנות אותן)".

בכל זאת, "ניו-יורק טיימס" מדווח היום כי טראמפ דיבר על דיוק כבר בשנת 2000 והיה מודע לקשריו עם הקלאן. יתר על כן, דיוק התבטא על טראמפ גם בחודש שעבר. בראיון לאתר "פוליטיקו" הוא אמר, כי טראמפ נתן ללבנים אמריקאים אור ירוק לדבר בגלוי על איבתם לבני גזעים אחרים. כדבריו: "טראמפ גרם לכך שזה בסדר עכשיו לדבר על החששות הלא ייאמנו של 'אירופים-אמריקאים'. 'האירופים האמריקאים' יודעים שהם הקבוצה היחידה שאינה יכולה להגן על האינטרסים החיוניים שלה, על השקפותיה". וטום מצגר, אף הוא "אשף גדול" לשעבר בקו-קלאקס-קלן ומייסד ארגון שקרוי "ההתנגדות הארית הלבנה", שכתב פעם ש"כמעט כל הרופאים מבצעי ההפלות הם יהודים; היהודים עושים כסף מהפלות", הביע הערצה לטראמפ: "כל עוד (טראמפ) גורם לתוהו ובוהו בקרב האזרחים, אני בסדר אתו. אני אוהב מה שהוא עושה".

בעקבות הראיון ב-CNN, העלה טראמפ לחשבון הטוויטר שלו סרטון וידיאו שבו הוא אומר בהתרסה: "דיוויד דיוק הביע תמיכה בי? או.קיי, בסדר. אני מסתייג. או.קיי"?

הסנטור ברני סאנדרס, המתמודד על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות, אמר אתמול, כי "לא ייתכן שאחרי הנשיא השחור הראשון בתולדות ארה"ב יבוא מחרחר שנאה שמסרב לגנות את הקו-קלאקס-קלאן". הילארי קלינטון העתיקה את המסר שלו לחשבון הטוויטר שלה ושלחה אותו לששת המיליונים שעוקבים אחריה. והליגה נגד השמצה הודיעה, שתשלח לכל המתמודדים על הנשיאות חומר חינוכי על ארגוני משטמה בארה"ב.

ובינתיים מעצים טראמפ את מלחמתו באמצעי התקשורת האמריקאיים, שלדעתו נוהגים בו בחוסר הגינות. לאחר ש"ניו-יורק טיימס" פירסם דיווחים בלתי מחמיאים לטראמפ, לרבות גילוי שהוא העסיק עובדים זרים נטולי ניירות כדי לבנות את גורד השחקים שנושא את שמו בשדירה החמישית, אמר הקבלן בנאום בעצרת בחירות בשבוע שעבר: "אני יודע למה אני מקבל יחס גרוע מה'טיימס'. איזה עשיר ממקסיקו מחזיק את השליטה בעיתון... אני תמה: למה הם לא אוהבים אותנו"? נראה שטראמפ מתכוון למיליארדר המקסיקאי קארלוס סלים הלו, שב-2009 הילווה ל"טיימס" 250 מיליון דולר כדי למחזר את החוב של העיתון. המיליארדר קיבל 17% ממניות ה"טיימס". המקסיקאי אינו יושב בדיקרטוריון ואין לו שום שליטה בעיתון. כל ההחלטות העסקיות ב"טיימס" מתקבלות ע"י משפחת סולצברגר, שמחזיקה בלבדית במניות מיוחדות שמקנות לה זכות הצבעה בדירקטוריון.

טראמפ אמר שה"טיימס" הוא עיתון כושל, מפסיד כסף, שימיו ספורים. הוא ליגלג על ההתנהלות העסקית של העיתון: "הם מכרו את הבנין שלהם בניו-יורק ב-125 מיליון דולר ואחרי כמה שנים הקונה מכר את הבניין תמורת 525 מיליון דולר... ואז הם כותבים מאמרי מערכת שאומרים לאנשים איך לנהל את החיים שלהם".

ובהזדמנות אחרת בשבוע שעבר, בעצרת בחירות בטקסאס, איים טראמפ להצר את חופש העיתונות בארה"ב. "אחד הדברים שאעשה אם אבחר הוא לפתוח את חוקי לשון הרע כך שאם (העיתונים) יכתבו מאמרים שליליים או כוזבים נוכל לתבוע אותם לדין ולהרוויח הרבה כסף". לדבריו, "המדיה היא קבוצת האנשים הכי פחות ישרה שיש".

בתגובה כתב אתמול "וושינגטון פוסט" במאמר מערכת, כי דברי טראמפ על הפעלת הממשלה נגד חברות ועיתונים שהוא אינו אוהב הם "התבטאות בלתי אמריקאית... התבטאויות כאלה מוכרות לאנשים שחיים ברוסיה תחת משטרו של ולדימיר פוטין".