קבוצת רכישה מבטיחה להוריד דמי הניהול של קופות הפנסיה

GetPensia, פרי שיתוף פעולה בין התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות בישראל לקבוצת יזמים, מבטיחה להוריד דמי הניהול ל-2% לכל היותר מההפקדה החודשית ו-0.2% מהצבירה השנתית ■ דמי ניהול – כל מה שצריך לדעת

גט פנסיה/ צילום: התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות בישראל
גט פנסיה/ צילום: התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות בישראל

קבוצת רכישה מבטיחה להוריד את דמי הניהול של קופות הפנסיה ל-2% לכל היותר מההפקדה החודשית ול-0.2% מהצבירה השנתית. מדובר באתר ובאפליקציה GetPensia (הזמינה בשלב זה לאנדרואיד, בקרוב גם ל-IOS) פרי שיתוף-פעולה בין התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות בישראל לקבוצת יזמים.

GetPensia החלה כמיזם התנדבותי ב-2014, אחרי שמייסדיה - גל הוכברג, ערן חג'ג' ואלון שמורק - הקימו קבוצת רכישה למוצר פנסיוני. החברה מציעה, ברציונל של כוח קנייה גדול, תנאים מועדפים בקופות הפנסיה לנרשמים דרך האתר. אחרי רישום קצר מקבלים במקום הצעות מכמה גופים שעמם מצוי המיזם בהסכמים, כאשר בהתאם להצעות ניתן להעביר את החסכונות מיידית.

בשלב זה רשומים 12 אלף חברים, ומהערב (ב') ההרשמה למיזם בפורמט החדש נפתחת לציבור. המערכת בנויה כך שהחברות יכולות להציע הצעות המותאמות לפרופיל האישי. מראש מוגדרת תקרת דמי הניהול המותרת לגבייה. מחשבון באתר יוכל להמחיש את גובה החיסכון הפוטנציאלי עד לפנסיה בהתאם לדמי הניהול המשולמים כיום.

"החיסכון הממוצע שלנו מגיע ל-100 אלף שקל לחבר", אומר חג'ג', המשמש כיו"ר הדירקטוריון. החישוב הזה מתבסס על אדם בן 30 שמרוויח 10,000 שקל, משלם דמי ניהול ממוצעים וחוסך כבר 5 שנים.

לדברי חג'ג', "היעד שלנו הוא להגיע לחיסכון ריאלי של מיליארד שקל לחברים - וזה אפשרי. כיום אנו פועלים כחברת אימפקט, כלומר נייצר רווחים רק אחרי שנגיע ליעד הזה. אנחנו פה כדי להישאר, בשלב הבא נגיע לתחום קופות ההשתלמות וקופות גמל, ונאפשר לנהל את כל המוצרים במקום אחד. התרגלנו ליכולת להחליף מפעיל סלולרי בקלות, ועכשיו זה מגיע לקרנות הפנסיה כחלק ממגמת אוטומציה ופישוט שמתרחשת בכל התחומים".

ההליך אינטרנטי מתחילתו ועד סופו. חג'ג' מזכיר כי הקופה הננטשת לא תוכל לגבות קנס על העברת הכספים, וכי בעוד שנה ייכנס הליך עקוב אחרי אוטומטי. עוד הוא מציין כי המערכת מונעת מחברה מסוימת להציע הצעה לנרשם שהוא לקוח שלה, מכאן שלא ניתן לשפר תנאים דרך המערכת אלא לעבור למתחרה. בכל מקרה, כדאי לזכור שדמי הניהול שקובעת המערכת יכולים גם לשמש כוח מקח מול חברות שלא מצויות בהסדר.

על-פי נתוני גט פנסיה, כ-22% מהחוסכים לפנסיה משלמים דמי ניהול מרביים כך שרוב החוסכים מממנים דמי ניהול בעבור מיעוט חזק: ממוצע דמי הניהול בפנסיה עומדים כיום על 3.17% מההפקדה ו-0.28% מהצבירה, כאשר בחברות הגדולות והאיגודים במשק, הממוצע עומד על 2.38% ו-0.2%.

עוד הם מציינים כי יותר מ-80% מהחוסכים לא יודעים כמה הם משלמים במדויק, וכי כצפוי מי שנפגע הן האוכלוסיות המוחלשות המשלמות דמי ניהול מירביים. 1,800,000 קופות פנסיה, כמחצית מקופות הפנסיה בישראל, לא פעילות - כך שבקופות אלה דמי הניהול מזנקים למקסימום.