תודוס מדיקל מרחובות רוצה לגייס כ-5 מיליון דולר בארה"ב

החברה פיתחה פלטפורמה לביצוע בדיקות סקר של סוגי סרטן שונים באמצעות בדיקת דם ■ גם חברת הטכנולוגיה למניעת תאונות פורסייט, הנסחרת בתל-אביב, בוחנת הנפקה מעבר לים

חוקרת במעבדה / צילום: רויטרס
חוקרת במעבדה / צילום: רויטרס

גם אם קצב ההנפקות הראשוניות בוול סטריט הואט במידה מסוימת, נראה שתחום הבריאות ממשיך להוביל את המגמה, והוא כולל גם חברות ישראליות. אחת מהן היא חברת הדיאגנוסטיקה תודוס מדיקל (Todos Medical) מרחובות, שהגישה בסוף השבוע תשקיף, ומתכננת, בשלב הראשון, להיסחר מעבר לדלפק בארה"ב (OTC).

התשקיף כולל הצעת מכר של בעלי מניות קיימים, אך התכנון הוא לבצע מיד לאחר מכן גם גיוס הון של כ-5 מיליון דולר. עד היום גייסה החברה 3 מיליון דולר ממשקיעים פרטיים. תודוס פיתחה פלטפורמה לביצוע בדיקות סקר (screening) של סוגי סרטן שונים באמצעות בדיקת דם.

"הבסיס הטכנולוגי של החברה פותח באוניברסיטת בן גוריון, והרעיון הוא להסתכל על המערכת החיסונית של הגוף, מכיוון שכשיש סרטן - היא מנסה להילחם בו", מסביר מנכ"ל החברה, רמי זיגדון. "הרעיון הוא שהמערכת החיסונית מגינה עלינו לאורך האבולוציה, והיא החיישן הכי רגיש שיש להתנהלות המאבק בסרטן. המערכת שלנו מאפשרת זיהוי תהליכים ביוכימיים על-ידי התבוננות באמצעים זולים יחסית, של אופטיקה. באיחוד האירופי ובארה"ב הציבו מטרה להגיע ל-500 מיליון בדיקות בשנה, וזה גודל השוק הפוטנציאלי".

זיגדון נותן כדוגמה את הבדיקות הנהוגות בישראל - קולונוסקופיה לגילאי 50 ומעלה, וממוגרפיה לנשים מעל גיל 40. "בממוגרפיה, מדובר על יכולת זיהוי של 65%, כלומר מתוך 100 נשים חולות סרטן השד, 35 לא מתגלות בממוגרפיה. יש גם הרבה false positive, מתגלה משהו ואז רואים שזה בעצם ציסטה. אנחנו רוצים לחסוך את התהליכים האלה; אנחנו לא מחליפים את הממוגרפיה והקולונוסקפיה, אלא מהווים שלב מקדים זול והמוני יותר".

- באיזה שלב בפיתוח אתם נמצאים?

"סיימנו ארבעה ניסויים קליניים בארץ, ופיילוט במזרח אירופה. יש לנו אישור CE (אישור שיווק באירופה, ש'ח'ו), ואנחנו עומדים כרגע לפני מספר ניסויים גדולים יותר בעולם, כולל בארה"ב, והמטרה של הגיוס היא לממן אותם. המערכת שלנו היא בעצם פלטפורמה, כך שאנחנו יכולים בזמן קצר מאוד להוציא עוד מוצרים חדשים. אם נראה שיש תקציב או שנגייס עוד מימון, אין שום מניעה שנרוץ מהר יותר".

לפי התשקיף, אם החברה תצליח לגייס 2-5 מיליון דולר, היא תבצע ניסויים קליניים בישראל ובהודו ו"פיילוט קטן" בארה"ב, לקראת ניסוי קליני שם. אם היא תגייס פחות מ-2 מיליון דולר היא תתמקד בהשלמת הניסויים הקיימים ומסחור המוצר בהודו ובישראל.

לדברי זיגדון, הטכנולוגיה פותחה כבר לפני מעלה מעשור, בתחילה על-ידי שלושה פרופסורים באוניברסיטת בן גוריון - שאול מרדכי, אילנה נתן ויוסף קפלושניק - ולאחר מכן בחברה עצמה, על-ידי מנהל התפעול ד"ר אודי זליג.

החיבור עם הטכנולוגיה הגיע כשזיגדון, שהגיע מתחום הסמיקונדקטור (כיהן בתפקידי ניהול בחברות Renesas והיטאצ'י), חיפש יחד עם היזם שמואל מלמן טכנולוגיה מעניינת להשקעה. "הבנו שאפשר לעשות פה משהו ענק מבחינת האנושות, ושאם נצליח נביא מזור להרבה מאוד אנשים. זה מעבר לעניין הכספי", הוא אומר. מלמן מחזיק כיום ב-18.3% מהחברה ועשוי למכור חלק מההחזקה בהנפקה.

גם פורסייט רוצה להנפיק בארה"ב

בתוך כך, גם חברת פורסייט, שהשלימה לאחרונה מיזוג לשלד בורסאי ונסחרת בבורסה בת"א בשווי 120 מיליון שקל, מתכננת להיסחר בשוק האמריקאי. לפי הודעת החברה, היא בוחנת את האפשרות להירשם למסחר ולבצע הנפקה בארה"ב, בעקבות פניות משקיעים. פורסייט מפתחת מערכות טכנולוגיות למניעת תאונות דרכים על בסיס טכנולוגיית תלת-ממד, ובין המשקיעים בה נמצאים שחקנים מתחום הרכב. אם היא תצטרף לוול סטריט, היא תהיה החברה הישראלית השנייה בתחום שם אחרי מובילאיי, שנסחרת בשווי שונה לגמרי, 6.9 מיליארד דולר.