השיבה מלונדון: כיצד "שוכנע" אביב טלמור לשוב לארץ ולהיעצר?

חודשים ארוכים מחפשים לקוחות יוטרייד את הבעלים אביב טלמור, החשוד כי מעל ב-12 מיליון דולר מכספיהם ■ כעת מתברר כי טלמור "התמקח" באחרונה עם רשות ני"ע על תנאי הגעתו לחקירה בארץ ■ טוען: "מדובר בכישלון עסקי ולא בתרמית"

אביב טלמור/ צילום: יריב כץ
אביב טלמור/ צילום: יריב כץ

נעלם? ברח? אביב טלמור, בעל השליטה בחברת יוטרייד, בכלל "שהה בחו"ל לרגל עסקיו", לגרסתו. איש העסקים חשוד כי מעל ב-12 מיליון דולר מכספי לקוחותיו - סוחרי מט"ח בפלטפורמת האלגו-טריידינג (מסחר באמצעות אלגוריתם ממוחשב) של חברת יוטרייד.

בספטמבר האחרון יצא טלמור לקפריסין, שם מאוגדות חברות שבשליטתו. בהמשך נסע (ייתכן שדרך מדינה שלישית), ללונדון, שם הוא מפעיל חברות בעלות פעילות דומה לזו של יוטרייד. טלמור, מסתבר, החזיק בלונדון גם משרד ודירה שכורה עד לא מכבר.

בעוד לקוחותיו השונים כססו את הציפורניים וחששו אם יראו את הכספים שהפקידו בידיו בחזרה, התמקח טלמור עם רשות ניירות ערך, באמצעות עורך דינו, על תנאי הגעתו לישראל לצורך חקירה. שעה שהשמועות רחשו על מדינות שונות ומשונות שבהן הוא נמצא לכאורה - טלמור בילה בחיק משפחתו, עם אחותו ואמו, החיות בלונדון.

בתחילה סיכם טלמור, באמצעות עורך דינו, ד"ר חיים גבאי, שיגיע לארץ בתחילת פברואר, אבל אז שינה את דעתו והחליט לדחות עוד קצת את הקץ. לאחר שרשות ניירות ערך לחצה, ואפילו איימה שתפעל להשיג צו הסגרה נגדו, אתמול (ב') הגיע טלמור לישראל בטיסת שכר רגילה מלונדון.

טלמור ירד מהטיסה כאחד האדם, עבר ככולם את ביקורת הדרכונים, נסע לביתו, התקלח, החליף בגדים וארז תיק; ואז - כפי שטלמור ידע שיקרה - דפקו חוקרי רשות ניירות ערך על דלתו. לאחר שנעצר, הובא טלמור לחקירה במשרדי הרשות, ומאוחר יותר הובא להארכת מעצר. מעצרו הוארך עד ליום שישי הקרוב, בהסכמת הצדדים.

אתמול מסר טלמור את גרסתו לדברים לראשונה. "עיקר גרסתו היא שמדובר בכישלון עסקי מצער ולא בתרמית", מסביר עורך דינו, ד"ר חיים גבאי. "טלמור לא ברח לשום מקום אלא שהה בלונדון, שם הוא מנהל עסקים".

ואולם, בור החובות שהותיר אחריו טלמור עצום - 12 מיליון דולר - ולכן קשה יהיה לטלמור להסביר כיצד "נשרף" הסכום הפנטסטי הזה על פעילות עסקית חדשה וכושלת, כגרסתו, שעיקרה פיתוח הפלטפורמות החדשות למסחר במט"ח בחו"ל.

הקמת מערך טכנולוגי

טלמור טוען כי הכספים שימשו להקמת מערך תמיכה טכנית ומקצועית במדינות השונות שמשמעותו הכלכלית היא הוצאות ניכרות על משכורות. עוד טוען טלמור כי הכספים שימשו להגשת בקשות כדי לעמוד בדרישות רגולטוריות במדינות השונות, וכן לצורך הקמת המערך הטכנולוגי המאפשר את המסחר האלגוריתמי במט"ח ולצורך הוצאות שיווק ניכרות. טלמור גם מודה כי חלק מהכספים אבדו בשל ניהול כושל וקבלת החלטות לקויה.

האם יהיו להסברים הללו השלכות על השאלה האם טלמור עבר את העבירות הפליליות המיוחסות לו - לא בהכרח. כך לדוגמה, אין לשאלת כוונת המירמה השלכה ישירה על העבירה המיוחסת לטלמור בקשר למתן ייעוץ השקעות ללא רישיון; כך גם לגבי אי-קיום דרישות להפסיק את פעילות החברה בעקבות סיכום שהגיע אליו מול רשות ניירות ערך, ולגבי העבירות של שיבוש החקירה - לכאורה באמצעות התחמקותו לחו"ל ואי-התייצבותו לחקירה.

ל"גלובס" נודע כי עד לפני כמה שבועות נערכו דיונים בין טלמור לבין רשות ניירות ערך בניסיון להגיע להסדר טיעון בתיק. עורך דינו של טלמור הציע לרשות הודאה בחלק מהסעיפים, בתמורה לעונש מופחת של עבודות שירות. ואולם, ברשות התייחסו להצעה הזו כ"לא רצינית" ופסלו אותה על הסף.

השקעה ללא רישיון

יוטרייד, שהוקמה על-ידי טלמור היא חברה שהציעה ללקוחותיה, עד לפני כמה חודשים, פלטפורמה למסחר במטבע חוץ באמצעות אלגוריתם ממוחשב (אלגו-טריידינג) - היינו מסחר רובוטי ללא התערבות אדם.

החברה נקלעה לפירוק על רקע ניסיונותיהם הכושלים של עשרות מתוך מאות לקוחותיה - משקיעים תמימים שהתפתו לעשות שימוש בפלטפורמת המסחר הממוחשבת והלא מפוקחת - לפדות את כספיהם, שלפי הדיווחים של החברה ללקוחות היו מצויים במה שהוצג כ"חשבונותיהם" של הלקוחות. טענותיהם של המשקיעים, לרוב אזרחים מן השורה, חלקם מבוגרים, פורסמו לראשונה בסדרת כתבות שפורסמה ב"גלובס" החל מאמצע 2015.

לאחר שיוטרייד נקלעה לפירוק, ובשלב שגם רשות ניירות ערך הייתה מעורבת ואף הורתה על הפסקת פעילותה, גם טלמור עצמו נקלע להליך של כינוס נכסים על רקע חובות אישיים כבדים בהיקף של מעל מיליון שקל, בהם חובות ללקוחות החברה, להם העניק ערבות אישית. החל מספטמבר האחרון שהה טלמור בלונדון, ולטענת רשות ניירות ערך סירב להגיע לחקירה במשרדיה.

בנספח לבקשת המעצר שהוגש לבית המשפט על-ידי רשות ניירות ערך נכתב כי "החקירה עוסקת בחשד לביצוע עבירות שונות, ובכללן עבירות ניהול תיקים ללא רישיון לפי חוק הייעוץ, עבירות של אי-קיום דרישות הרשות לפי חוק ניירות ערך, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, מירמה והפרת אמונים בתאגיד, עבירות מנהלים בתאגיד, שיבוש מהלכי משפט לפי חוק העונשין ועבירות על חוק איסור הלבנת הון".

בהמשך צוין כי לפי החשד, טלמור, "באמצעות יוטרייד, גייס בשנים 2015-2012, כ-600 לקוחות וניהל את כספם לשם השקעה בשוק ההון, תוך ביצוע פעולות השקעה באמצעות תוכנת אלגו-טריידינג, המבצעת את פעולות המסחר ללא התערבות הלקוח וללא הפעלת שיקול-דעת מצד הלקוח בביצוע ההשקעה, וזאת כשאין ברשות החברה רישיון ניהול תיקים כדין".

טלמור חשוד גם ביצירת מצגי-שווא כלפי המשקיעים, לפיהם הוראות חוק הייעוץ אינן חלות על פעילות יוטרייד.

משיכות לצרכים אישיים

ההטעיה של הלקוחות על-ידי טלמור, לפי החשד, נבעה גם מיצירת הרושם כי ללקוחות ישנה "יתרת חשבון" ביוטרייד, כשבפועל לא הייתה כל הפרדה בין חשבונות הלקוחות השונים. לטענת רשות ניירות ערך, כל הכספים שהעבירו הלקוחות נוהלו לכאורה על-ידי טלמור והוחזקו בעירוב בחשבונות שבהם שלט טלמור. כך או כך, בחשבונות הללו לא נמצאו מספיק כספים כדי לעמוד בדרישות הלקוחות, במקרה שאלה יבקשו לפדות את יתרת "החשבון" שלהם.

"לכל משקיע סופקה גישה לחשבון וירטואלי, שהציג באופן כוזב את סך ההשקעה העומדת לרשות המשקיע, בעוד שבפועל כספי המשקיעים הופקדו בחשבון אחר בו שלטו טלמור והחברה בלבד", נכתב בנספח שצירפה הרשות. "בפועל נוצר פער בסך של 12 מיליון דולר בין המצג הכוזב של יתרת כספי המשקיעים בחשבונות הווירטואליים לבין סך המזומנים הקיים בחשבון הבנק של החברה".

הרשות ציינה גם כי במאי אשתקד התחייבה יוטרייד לחדול מפעילות של ניהול תיקים ללא רישיון, לאחר פניית הרשות. ואולם, הרשות טוענת כי "בפועל, וחרף התחייבותה של החברה, המשיכה החברה לגייס משקיעים שהיקף השקעותיהם נאמד בסך של 3.5 מיליון דולר, ויתרה מכך, על-פי החשד, כספי המשקיעים החדשים מימנו פדיונות של משקיעים אחרים".

כפי שחשפו הפרסומים הראשונים ב"גלובס", גם רשות ניירות ערך טוענת כי "כאשר ביקשו לקוחות החברה למשוך את כספי השקעתם מהחברה, נתקלו הלקוחות באמירות שונות ומצגים שונים מצד עובדי החברה ומנהליה, שתכליתם מניעת משיכת הכספים מהחברה, זאת כאשר, לפי החשד, עובדי החברה ומנהליה ידעו כי אין בחשבונות החברה כיסוי מספיק להשבת כספי הלקוחות".

הרשות מציינת כי מהחשבונות שבהם הופקדו לכאורה כספי המשקיעים, משך טלמור עשרות מליוני שקלים "לצרכים שונים כגון תשלום לספקים, משכורות, הוצאות שוטפות והעברת כספים לחו"ל, בטענה כי הוא מבצע השקעות בחו"ל ועוד".

המאמץ המאוחר של הרשות

התרסקותה של חברת יוטרייד של אביב טלמור עוררה את רשות ניירות ערך כדי "להתלבש" על חברות נוספת בזירת המסחר האלגוריתמי הממוחשב (אלגו-טריידינג), הבלתי מפוקח, ב"פורקס" ובסחורות אחרות. בכלל זה פנתה הרשות לחברות, כמו מטח 24 ויו.אס.ג'י קפיטל, בדרישה שיפסיקו את פעילותן בזירת האלגו-טריידינג, הנעשית לכאורה ללא רישיון לייעוץ בהשקעות. ואולם, עבור אלפי המשקיעים שאיבדו את כספיהם בתעשיית השקעות המפוקפקת והבלתי מפוקחת הזו, זה מעט מדי ומאוחר מדי.

כפי שנחשף ב"גלובס" הרשות קיבלה את הפנייה הראשונה בקשר להתנהלותה של חברת יוטרייד לפני יותר משנתיים. הרשות קיבלה מאז תלונות נוספת על הקושי לפדות את כספי המשקיעים בזירת האלגו-טריידינג. בזמן שברשות שקלו את המהלכים וביררו את המצב המשפטי בקשר לעולם הזה של פלטפורמות ה"פורקס", עשרות מיליוני שקלים לפחות, של מאות וככל הנראה אלפי ישראלים, ירדו לטמיון.

המסרים, ההתחמקות והאיום שהכריע

שעה שהעיתונות הכלכלית עסקה בחידת היעלמותו של אביב טלמור, הבעלים של חברת יוטרייד, ותהתה היכן הוא נמצא, רשות ניירות ערך שמרה בסוד את העובדה שהיא הייתה מודעת היטב לשהותו בלונדון.

הרשות עמדה בקשר עם עורך דינו של טלמור, ד"ר חיים גבאי, לשעבר בכיר ברשות המסים. גבאי העביר מסרים שונים מטלמור ואף טס להיפגש עמו מספר פעמים בחו"ל. המגעים נוהלו מול עו"ד ציפי גז, היועצת המשפטית של מחלקת החקירות ובקרת המסחר ברשות, ומול סגנה, עו"ד ערן שחם-שביט.

תחילה סוכם כי טלמור יגיע לישראל ב-7 בפברואר ויתייצב לחקירה מרצונו למחרת. ואולם, טלמור הפתיע את הרשות כשהחליט שלא לעמוד בסיכום. טלמור שלח לבכירי הרשות, באמצעות בא-כוחו, מכתב ארוך בלשון "רגילה", במסגרתו הסביר כי הוא מעוניין לשהות במחיצת אמו המתגוררת בלונדון, לפני שיידרש לתת את הדין על ענייניו הפליליים לכאורה בישראל. עוד ציין טלמור כי עליו לחסל את ענייניו בלונדון - לעזוב את דירתו ומשרדו ולסיים כמה עניינים עסקיים.

בהמשך "עשו שרירים" ברשות ניירות ערך ואיימו על טלמור כי אם לא יתייצב לחקירה בהקדם, יוצא נגדו צו הסגרה. לבסוף הושג סיכום נוסף, שבעקבותיו נחת טלמור בישראל אתמול והתייצב לחקירתו.