הוועדה המחוזית: תוכנית ביג פאשן גלילות סותרת את החוק

בחודש דצמבר האחרון דיווח "גלובס" כי תושבים ובעלי עסקים ברמת השרון הגישו התנגדות לתוכנית להקמת הקניון, שאושרה ע"י הוועדה המקומית

הישג למתנגדים לתוכנית להקמת קניון ביג פאשן גלילות: הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה קבעה כי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה רמת השרון אישרה את התוכנית בחוסר סמכות ולמרות שהתוכנית שהגישו היזמים סותרת את החוק.

בחודש דצמבר האחרון דיווח "גלובס" כי תושבים ובעלי עסקים ברמת השרון הגישו התנגדות לתוכנית להקמת הקניון, שאושרה על ידי הוועדה המקומית. את התוכנית להקמת הקניון, הסמוך למתחם הסינמה סיטי בצפון מערב העיר, יזמו בעלי קרקע פרטיים וחברת ביג. המתנגדים טענו כי הקמת הקניון בהיקף נרחב כפי שאישרה הוועדה המקומית, יביא לקריסת עסקים במרכז העיר, אך גם טענו כי בעוד התוכנית שחלה על הקרקע מייעדת את הבינוי במקום לשטחי תעסוקה נרחבים שרק 20% מהם יהיו שטחי מסחר, ורק בקומת הקרקע של בנייני המשרדים, הרי שבתוכנית שאישרה הוועדה המקומית ביקשו בעלי הקרקע וביג להסב שטחי תעסוקה למסחר כך ששטחי המסחר יהוו 30% משטחי התעסוקה, ועוד ביקשו 1,000 מ"ר מסחר נוספים. נוסף לכך, התוכנית שאושרה כללה שינוי בבינוי כך שבפועל תתאפשר הקמת קניון בן 4 קומות.

בדיון מקדמי בהפקדת התוכנית, שהתקיים לאחרונה בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב, קבעה הוועדה כי התוכנית סותרת את החוק בכך שהיא מבקשת להוסיף 1,000 מ"ר שטחים עיקריים, בעוד החוק קובע כי בסמכות הוועדה המקומית להוסיף עד 20% שטחים עיקריים או עד 500 מ"ר, לפי הנמוך מביניהם.

עוד קבעה הוועדה המחוזית כי התוכנית שאושרה בוועדה המקומית מתעלמת ממגבלת הגובה הקיימת, וגם מבקשת לשנות ייעוד של שטחים מתעשייה עתירת ידע למסחר. הוועדה אף העירה כי היזמים שבחרו בשם תוכנית "חוף התכלת" בחרו בשם מטעה, מאחר שמן הצד השני של כביש 2 מקודמת תוכנית בשם זהה, בתחום השיפוט של עיריית הרצליה.

עו"ד עומר קריסטל, שהגיש התנגדות בשם תושבי העיר, מסר: "הוועדה המחוזית קבעה שתוכנית קניון ביג פאשן גלילות שהופקדה תחת שם מטעה, עומדת בניגוד לחוק וכי לוועדה המקומית אין סמכות בדין לאשרה. הוועדה המחוזית השכילה להבין שהתוכנית המופקדת להקמת קניון המתפרש על פני ארבע קומות מסכלת לא רק את התכלית להקמת מתחם תעשיה עתירת ידע עם חזית מסחרית נלווית, אלא גם כוללת שורת פגמים מהותיים, מנוגדת לחוק התכנון והבניה וחורגת מסמכות הוועדה המקומית".

קריסטל הוסיף כי "הועדה גם הבינה שבפועל מדובר בתוכנית לשינוי ייעוד למסחר במסווה של תעשיה עתירת ידע. דבר שאין לתת לו יד. כוונת היזמים העולה מהתוכנית היא להקים במקום את הקניון הענק ולא מעבר לכך. דבר המנוגד בתכלית למהות התוכנית החלה. טוב תעשה הועדה המקומית אם תחזיר את התכנית לעורכיה ויפה שעה אחת קודם".

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה רמת השרון וחברת ביג בחרו שלא להגיב לידיעה.