פדיונות של כ-3.7 מיליארד שקל בקרנות הנאמנות בפברואר

ועדיין, מדובר בחודש שלילי פחות מינואר, בו נפדו 6.2 מיליארד שקל ■ מגדל שוקי הון ואלטשולר שחם, ספגו פדיונות של 600 מיליון שקל בפברואר ■ כמה נפדה מתחילת השנה בהראל, אלטשולר, מגדל שוקי הון ופסגות?

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר
גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

פברואר היה חודש שלילי עבור שוק קרנות הנאמנות, כשבמהלכו נרשמו פדיונות בעיקר בקרנות המסורתיות, אך גם בקרנות הכספיות ובקרנות המחקות. בדומה לשווקי ההון הגלובליים שנרגעו במקצת בחודש פברואר, שעדיין היה שלילי אך פחות ממה שהיה בינואר השלילי במיוחד, כך גם שוק קרנות הנאמנות רשם חודש חלש נוסף, אך פחות רע מזה שהיה בינואר השנה.

בחודש פברואר הציגו כלל חברות קרנות הנאמנות פדיונות מצרפיים של כ-3.7 מיליארד שקל, כשהקרנות המסורתיות פדו כ-2.6 מיליארד שקל, בעוד שהקרנות הכספיות והקרנות המחקות פדו מעל חצי מיליארד שקל כל אחת. כך, מתחילת 2016 פדו קרנות הנאמנות סך מצרפי של כ-9.8 מיליארד שקל, מתוכם כ-7.3 מיליארד שקל שנפדו מהקרנות המסורתיות, בעוד שהקרנות המחקות והקרנות הכספיות פדו מעל 1.2 מיליארד שקל כל אחת.

הנכסים צנחו ב-20% מאז השיא

כך, בסיכום החודשים השליליים של 2016, שהמשיכו את המגמה השלילית מאוד שנרשמה במחצית השנה השנייה של ב-2015, נכון לסוף פברואר נוהלו בקרנות הנאמנות נכסים בהיקף מצרפי של פחות מ-218 מיליארד שקל. מדובר בכ-20% פחות מסך הנכסים שנוהלו בקרנות הנאמנות בשיא, שנרשם בנובמבר 2014, ושעמד על כ-271 מיליארד שקל. מתחילת השנה מדובר בהצטמקות של כ-5% בהיקף הנכסים המנוהלים.

מי בלט בפדיונות ובגיוסים בחודש החולף ומתחילת השנה? בפברואר פדו מרבית הגופים בשוק, כשהיו רק חמישה גופים שגייסו לקרנות שתחת ניהולם - מור, שגייס כ-116 מיליון שקל, אקסלנס, רוטשילד, אילים וסיגמא, וזאת לעומת 14 גופי ניהול קרנות נאמנות שפדו. מתחילת השנה מדובר רק בארבעה גופים שגייסו - מור, עם גיוסים של כ-379 מיליון שקל, רוטשילד, סיגמא ואילים.

מנגד, 2016 בהחלט לא נושאת בשורה חיובית לכמה מהגופים הגדולים יותר בשוק, שרואים כיצד נפדים מניהולם סכומי עתק. מדובר בראש ובראשונה במגדל שוקי הון ואלטשולר שחם שפדו בפברואר מעל 600 מיליון שקל כל אחד, כשלצידם ילין לפידות והראל פיא שפדו כל אחד מעל לחצי מיליארד שקל. גם פסגות ומיטב דש בולטים לרעה עם פדיונות של כמעט 400 מיליארד שקל אצל כל אחד מהם.

"רק קרנות שקליות מצליחות לגייס"

מתחילת השנה בולטים חמישה גופים עם פדיונות של מעל למיליארד שקל כל אחד. מדובר בהראל פיא שפדתה בחודשיים הראשונים של השנה כ-1.7 מיליארד שקל, בהמשך לפדיונות של כ-9 מיליארד שקל ב-2015; אלטשולר שחם, שסופג בחודשים האחרונים מהלומות לאחר שנים של צמיחה מהירה, ופדה מתחילת השנה כ-1.45 מיליארד שקל בהמשך לפדיונות של כמעט 3 מיליארד שקל ב-2015; מגדל שוקי הון, עם פדיונות של כ-1.3 מיליארד שקל עד כה השנה, בדומה לילין לפידות, שכבר מציג סנטימנט שלילי שאינו מורגל בו, כשאיתם נציין את פסגות שפדה בינואר ובפברואר השנה כ-1.2 מיליארד שקל.

איך מתחלקים הפדיונות בין אפיקי ההשקעה השונים ומהי התשואה שקרנות הנאמנות הניבו לחוסכים באמצעותן בחודש החולף ומתחילת השנה? "קרנות אג"ח מדינה וקרנות שקליות שמרו על יציבות והניבו תשואות חיוביות למשקיעים מתחילת השנה, אולם נכון לשלב זה, רק קרנות שקליות מצליחות לגייס", הסביר גורם בשוק שהוסיף כי "עיקר הפדיונות התמקדו גם החודש בקרנות אג"ח כללי, אשר פדו במהלך החודש 1.8 מיליארד שקל".

קשה גם בגמל

לדברי אותו גורם, "המשקיעים בורחים לקרנות סולידיות, כך שבפברואר כל האפיקים רשמו פדיונות למעט שתי קטגוריות: קרנות אג"ח שקליות, שגייסו כ-420 מיליון שקל, וקרנות גמישות, שגייסו כ-90 מיליון שקל במספר בודד של קרנות". לדבריו, "מתחילת השנה גייסו הקרנות השקליות 630 מיליון שקל, כשבחודש פברואר גם קרנות מחקות מדדים שקליים גייסו".

עוד הוא פירט כי "עיקר הפדיונות התמקדו בחצי הראשון של החודש, לאור הירידות החדות", כאשר "עם התגברות המגמה החיובית בשוק המניות והאג"ח הקונצרני לקראת סוף החודש, נחלש קצב הפדיונות".

גורם אחר הסביר כי "כניסת כספים לקרנות הנאמנות בקטגוריית אג"ח בארץ שקליות קרתה בעיקר בגלל קרנות ספציפיות שנמכרות מתחת לעמלת הפצה. למעשה, הקרנות האלו משווקות כקרנות 'כספיות' בשל דמי הניהול הנמוכים שלהם, בעוד שהבנק מרוויח עמלת הפצה כמו קרן רגילה".

ככלל, בפברואר הניבו רוב אפיקי ההשקעה תשואות שליליות, כך שבסיכום חודשי תעשיית קרנות הנאמנות כולה הניבה למשקיעים בה תשואה ממוצעת שלילית של מינוס 0.4% לערך.

בהקשר לזה נציין כי גם בשוק הגמל צפויים להתפרסם תשואות שליליות בפברואר, ובוודאי שמתחילת השנה. בבית ההשקעות מיטב דש חוזים כי קופות הגמל יציגו בפברואר תשואה ברוטו ממוצעת של מינוס 0.7%, כך שמתחילת השנה יהיה מדובר על תשואה שלילית מצטברת של מינוס 2.1% בשוק זה.

תעודות הסל איבדו שנה

בינתיים, גם בשוק תעודות הסל יש סנטימנט שלילי. מנתונים שהציג רונן סולומון, מנהל הפיננסים ושוק ההון באיגוד לשכות המסחר, בסוף פברואר ירד היקף הנכסים המנוהלים בתעודות הסל "לרמת שפל של מתחת לרף 100 מיליארד שקל מנוהלים - רף שמחזיר את השוק לנובמבר 2013".

כך, בסוף פברואר נוהלו בתעודות הסל כ-98.8 מיליארד שקל בפברואר 2016, לעומת 100.3 מיליארד שקל שנוהלו בינואר 2016, ולעומת רמת שיא של כ-121.6 מיליארד שקל - שנרשמה לפני שנה, בפברואר 2015.

מהנתונים עולה עוד כי בפברואר נפדו מענף תעודות הסל כ-430 מיליון שקל, בעיקר בתעודות על מדדי מניות בחו"ל (מהן נפדו כ-650 מיליון שקל), ובתעודות סל על מדדי אג"ח בארץ (מהן נפדו כ-300 מיליון שקל).

שוק תעודות
 שוק תעודות