האירוע החשוב הבא: איזו "בזוקה" ישגר דרגי לשווקים?

הבנק המרכזי האירופי יתכנס ביום רביעי הבא לפגישה בת יומיים, בסיומה הוא יחליט האם לספק לכלכלת גוש האירו תמריצים מוניטרים נוספים ■ נגיד הבנק מריו דרגי רמז בפגישה הקודמת כי הוא מוכן לפעול בחודש מארס ■ ע"פ הערכות, דרגי יחתוך שוב את ריבית הפקדונות לרמה שלילית וירחיב את תוכנית רכישות האג"ח

מריו דרגי / צילום: רויטרס
מריו דרגי / צילום: רויטרס

הבנק המרכזי האירופי (ECBׂׂ) עשוי לספק לכלכלת גוש האירו המדשדשת תמריצים נוספים בפגישת הריבית ביום חמישי הבא. זאת בעיקר על רקע התנודתיות החריפה בשווקים הפיננסים, החשש מהאטה בסין ובכלכלה הגלובלית.

נשיא ה-ECB, מריו דרגי סיפק רמז עבה בפגישת המדיניות המוניטרית הקודמת בחודש ינואר, כאשר הוא ציין כי מועצת הבנק תבחן וככל הנראה תשקול מחדש את תוכנית התמריצים שלה בתחילת מארס. השבוע פורסמו מספר נתונים כלכליים מאכזבים שרק מספקים לבנק המרכזי המרכזי האירופי תמריצים נוספים להרחיב את תוכנית התמריצים. גוש האירו חזר לדפלציה בחודש פברואר כאר מדד המחירים רשם קריאה שלילית של 0.2% בעוד שיעור האבטלה התרחב במספר מדינות. יעד האינפלציה של ה-ECB עומד על 2% ולמרות הצעדים האגרסיביים שנקט הבנק עד כה, היא מתקשה להתרומם, בין היתר בשל צניחת מחירי האנרגיה והמזון.

"סביר להניח שהוא יהיה אקטיבי יותר. להערכתי ה-ECB יפעל באגרסיביות יותר ממה שהוא פעל עד כה ודראגי יעשה יותר", כך אמר הכלכלן הראשי של Allianz מוחמד אל-עריאן בראיון ל-CNBC.  אל-עריאן הוא לא היחיד שמעריך כי הבנק המרכזי האירופי יפעל. מתוך סקר של 18 סוחרי מט"ח שערכו ב"רויטרס", מראה כי כולם שותפים לדעה כי דרגי יפעל ובין היתר יחתוך שוב את ריבית הפקדונות. רבים מעריכים די דרגי ירחיב גם את תוכנית התמריצים, במסגרתה הוא רוכש מדי חודש 60 מיליארד אירו בחודש עד מארס 2017.