מדד התחבורה ינואר 2016: ירידה מפתיעה בשימוש ברכבת

למעט גט טקסי, נרשמו ירידות בשימוש בכל אמצעי התחבורה המופיעים במדד התחבורה

כשנרשמות ירידות בשימוש בכל אמצעי התחבורה המופיעים במדד שלנו, הרבה פעמים זה נובע מכך שבחודש שלפניו היו יותר ימים, וכך הצטברו יותר "נסיעות". אבל החודשים ינואר ודצמבר בני אותו מספר ימים (31), כך שהסבר זה לא מתאים הפעם. אפשר שמזג האוויר הסוער (היו בינואר כמה ימי סערה גשומים מאוד), צמצם את השימוש באמצעי תחבורה שונים, למשל הנסיעה בכביש 6 שבו נוסעים רבים לבילוי בצפון.

ירידה מפתיעה נרשמת בשימוש ברכבת ישראל. עם תחילת עבודות הרכבת הקלה בתל אביב היתה ציפייה כי הן יביאו לצמיחה במספר הנוסעים - שיעדיפו להגיע ברכבת. התחזית זאת הובילה תגבור קווים לתל אביב מצפון וממזרח, אולם לא נרשמה עלייה.

גם בשירותי הנתיב המהיר נרשמה ירידה, במספר המכוניות הנוסעות ומשלמות בו, וכך גם במספר החונים בחניוני ה"חנה וסע" ומשתמשים בשאטלים העירה. נזכיר שהנתונים המגיעים אלינו סופרים את המכוניות המשלמות בנתיב. מכונית שנוסעת עם נוסעים (שלושה ויותר) אינה משלמת. התופעה של "איסוף טרמפיסטים" לאורך כבישים, שמטרתה לחסוך את התשלום הולכת ומתרחבת מאוד, וזה יכול להיות הסבר מניח את הדעת, לירידה בשני האפיקים.

ירידה נרשמת גם לשימוש במיזם התל אביבי "תל אופן" - רכיבה באופניים אינה נוחה במזג אוויר קר וגשום, אבל הירידה הזו מתמשכת כבר הרבה זמן. מכמעט 300 אלף נסיעות בחודש הראשון שדגמנו - יולי 2013 לפחות מ-100 אלף בינואר 2016. מספר התחנות דווקא עולה (המיזם התפרש לגבעתיים ורמת גן).

אפליקציית גט טקסי, שהחודש נכנסה לשוק שלה יריבה בדמות אפליקציית ההסעות למונית של ריידר, ממשיכה לגדול. אם המגמה הזו תימשך נוכל להגיד בביטחון שדעתנו לגבי כך ששירות מוניות יעיל מגדיל את היצע, ושהתחרות רק מגדילה את הביקוש, מקבלת חיזוק בשטח. עכשיו חסר רק לאשר את האפשרות להסיע הסעות במכוניות פרטיות, והדרך לגאולה פתוחה.

מדד התחבורה - ינואר 2016
 מדד התחבורה - ינואר 2016