אגודת העיתונאים: "חמור מאוד אם החדשות יעברו לידיים פרטיות"

חילוקי דעות בין האוצר למשרד התקשורת סביב סגירת רשות השידור

רותם אברוצקי / צילום: איל יצהר
רותם אברוצקי / צילום: איל יצהר

שבועות ספורים לפני המועד הקבוע בחוק לתחילת פעילותו של תאגיד השידור הציבורי - ועדיין שורר חוסר ודאות באשר לאופן שבו ייראה התיקון לחוק. המתווה המוסכם בין משרד התקשורת לאוצר הוא דחיית "יום התחילה" ב-3 חודשים, ל-1 ביולי. על כך הכריז אתמול (א') מנכ"ל משרד התקשורת.

ההודעה הגיעה בניגוד לתזכיר הצעת החוק שכבר הופץ ולפיו סגירת רשות השידור תידחה לספטמבר, עם אפשרות להארכה בחצי שנה. כעת מבקשים במשרד התקשורת לסגור את רשות השידור בתוך 3 חודשים, שתחנות קול ישראל יוכפפו לתאגיד ואילו שידורי ערוץ 1 יעברו למיקור חוץ, עד שתאגיד השידור יהיה ערוך לשדר חדשות.

במילים אחרות, מערכת החדשות של ערוץ 1 תיסגר, ולא תקום מערכת אחרת במקומה עד להודעה חדשה. בינתיים, תאגיד השידור הציבורי החדש ירכוש ממפיק חיצוני שידורי אקטואליה וחדשות. "זה דבר חמור מאוד", אמר ל"גלובס" רותם אברוצקי, יו"ר אגודת העיתונאים בתל-אביב. "מהר מאוד תראה שמקורבים יספקו את התוכן החדשותי, ולא אתפלא אם זה יהיה ערוץ 20 או מפיקים שמקורבים לליכוד. היו לחצים, אבל הם בטלים בשישים מול הלחצים שיהיו לגורם פרטי שיפעיל לכאורה שידור ציבורי".

החוק כפי שהוא היום, נוסח כך שדווקא את שידורי החדשות יפיק התאגיד, על-מנת לשמור על החופש העיתונאי. לעומת זאת, יתר התוכן שאינו אקטואלי או תוכן ספורט, אמור להיות מופק בחוץ. הצעת החוק הנרקמת אמורה לשנות את זה. סוגיה אחרת שעולה היא מה יעלה בגורל העובדים שיפוטרו והיו אמורים להיקלט בתאגיד. אלה ככל הנראה יעצאו לאבטלה כפויה של כמה חודשים.

סוגיה אחרת שנותרה פתוחה היא הטלוויזיה החינוכית. כפי שפורסם בראשונה ב"גלובס", שר החינוך נפתלי בנט עומד על כך שהתאגיד החדש לא יכלול את הטלוויזיה החינוכית וזו תישאר במשרד החינוך. במשרד האוצר רוצים במוקדם או במאוחר לסגור גם גוף שידור זה ולהכניסו לתאגיד החדש.

בכנס הרדיו שנערך היום (ב') במרכז הבינתחומי הרצליה, התייחס מנכ"ל תאגיד השידור הציבורי, אלדד קובלנץ, לנושא ואמר כי "כרגע יש כמה אתגרים. הראשון הוא ציר התוכן, בעיקר בטלוויזיה. לתאגיד השידור הציבורי אין מה לשדר, המדפים ריקים. אנחנו בדיונים עם האוצר על קבלת תקציב לשם כך. זו הסיבה המרכזית שצריך שידור ציבורי חזק". לדבריו, "רוב הרפורמות לא מיושמות כלל בשל תכנון לא מוצלח. אי אפשר להקים את התאגיד בפחות משנתיים בצורה ראויה. אבל בסופו של דבר אני משרת ציבור, נקבל את החלטת המחוקק וננסה לעשות את הכי טוב שאפשר".

מנכ"ל משרד התקשורת שידור הציבורי, שלמה פילבר, אמר ל"גלובס": "עד שלא יוסדרו מקורות המימון לדרישות הגופים השונים, לא יהיה ניתן להביא את החוק".