מחקר: 70% מהאימהות לילדים עד גיל 4 - עובדות

נתונים לרגל יום האישה הבינלאומי: ישראל במקום האחרון בין מדינות ה-OECD במספר האבות שיוצאים לחופשת הורות

פנסיוניות במהלך חופשת לידה/שמירת הריון/ צילום:  Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב
פנסיוניות במהלך חופשת לידה/שמירת הריון/ צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

הנשים הישראליות מועסקות בשיעורים גבוהים ביחס למספר המועסקות במדינות החברות בארגון ה-OECD, כך עולה ממחקר חדש של מרכז טאוב שנעשה לרגל יום האישה הבינלאומי שמצוין היום (ג'). לפי נתונים שעולים מהמחקר, משך חופשות הלידה בתשלום לנשים וגובה התשלום בישראל שווים למדינות ה-OECD ובחלק מהמקרים גם גבוהים מהן: רוב המדינות החברות בארגון מעניקות לנשים יולדות רק חלק מהשכר החודשי בעת חופשת הלידה, וזאת בזמן שבישראל הן מקבלות את מלוא שכרן.

מהנתונים שעולים מהמחקר, שעשו הדס פוקס וליאורה בוורס, ניכר כי מספר הנשים שגילן בין 30 ל-40 והן אימהות לילדים שגילם עד 4, כמעט משתווה לשיעור התעסוקה של נשים ללא ילדים קטנים (69%). וזאת, לאחר שבשנת 1995 עמד שיעור הנשים העובדות בקרב קבוצה זו על כ-50%.

מהמחקר של מרכז טאוב עולה כי בשנת 2014, עמד שיעור התעסוקה של נשים בישראל, שגילן 25-54 על 74%. שיעור זה עלה ב-20% לעומת שיעור תעסוקת הנשים בשנת 1990. עוד עולה מהמחקר כי 34% מהנשים העובדות בישראל עובדות במשרה חלקית, מחצית מהן הסבירו את חלקיות המשרה בכך שהן מטפלות בילדים קטנים.

עם זאת, מהמחקר של מרכז טאוב עולה כי בכל הקשור לחופשות ההורות לאבות, ומבנה חופשת הלידה יש לישראל מה ללמוד ממדינות אחרות: ישראל היא אחת מחמש המדינות היחידות שחברות בארגון שלא מעניקה חופשה לאחר לידה המיועדת לאבות בלבד. רק 0.4% מהיוצאים לחופשת לידה בישראל הם גברים. מדובר באחוז הנמוך ביותר מבין 24 מדינות ה-OECD. ברוב המדינות החברות בארגון מתאפשר להורים לנצל את חופשת הלידה כדי לחזור אל מעגל העבודה במשרה חלקית, ובחלק מהמדינות מעסיקים אף מחויבים לאפשר להורים לצמצם את היקפי המשרה שלהם.

לדעת החוקרות ממרכז טאוב, כדי להתאים את עצמה לממוצע ה-OECD, יש להנהיג בישראל חופשה של 10 ימים לאחר הלידה, להעניק חופשת הורות אחידה ללא תשלום בת חצי שנה ולאפשר חזרה הדרגתית לעבודה - על חשבון חופשת הלידה.

גם נתונים שפרסם היום שירות התעסוקה מצביעים על שיפור שוק העבודה בקרב נשים: מהנתונים עולה כי בשלוש השנים האחרונות חלה ירידה במספר הנשים התובעות הבטחת הכנסה, וזאת למרות שנשים עדיין מהוות רוב בקרב כלל דורשי העבודה.

מבין כ-200 אלף דורשי העבודה, כ-104.5 אלף הן נשים. מהנתונים עולה כי נשים הן 56% מכלל תובעי הבטחת הכנסה. בעוד שברחבי הארץ מספר הנשים התובעות הבטחת הכנסה נותר בשנתיים האחרונות יציב, ולא עלה, במזרח ירושלים חלה בשנה האחרונה מגמת עלייה של 6%.

שיעורי תעסוקה
 שיעורי תעסוקה