חברות הדלק לבג"ץ: "הדלקן האוניברסלי יאפשר הונאת ענק"

כפי שחשף "גלובס", באפריל הקרוב אמורה הייתה לצאת לדרך רפורמת הדלקנים ■ אלא שבעקבות אזהרת היצרנית, חברות הדלק מסרבות להתקין את המערכת ■ במשרד האנרגיה טוענים כי מדובר בתירוץ שנועד למנוע תחרות

תחנת דלק / צילום: תמר מצפי
תחנת דלק / צילום: תמר מצפי

חברות הדלק הגישו היום (ג') עתירה לבג"ץ נגד כוונת משרד האנרגיה לחייב אותן להתקין דלקן אוניברסלי בתחנות הדלק. חובת ההתקנה של המערכת בתחנות הדלק הייתה אמורה לחול כבר בחודש הבא, אך החברות טוענות כי ההתקן יסכן את הביטחון הפיננסי של הלקוחות.

כפי שחשף "גלובס", היצרנית הגרמנית, האחראית על ייצור מרכיב מהותי במערכת, שלחה מכתב בהול לספקיות הישראליות, בו הזהירה כי ההתקן פרוץ לשכפולים וגניבות.

מערכת הדלקן האוניברסלי הושקה בקול תרועה רמה במארס 2015 על-ידי שר האנרגיה דאז, סילבן שלום. מדובר במערכת תדלוק שתאפשר לכל הנהגים שבכלי הרכב שלהם מותקן התקן אוניברסלי לתדלק באופן אוטומטי בכל תחנות הדלק ובמחיר מוסכם מראש.

במשך 18 שנה מקדם משרד האנרגיה את "רפורמת הדלקנים" במטרה להגדיל את התחרות בשוק הדלק הקמעונאי. כך, במקום שלקוח דלקן יהיה מחויב לחברת דלק אחת, כפי שקורה היום - הוא יוכל להחליף ספקי שירות תדלוק ולחתום על הסכמים עם איזו חברה שירצה.

במשך שנים ניסו חברות הדלק הגדולות, ובהן פז, דלק וסונול, לסכל את הרפורמה ולשמור על הלקוחות שחתומים איתם באופן בלעדי. אלא שב-2010 עברה בקריאה שנייה ושלישית בכנסת הצעת החוק שחייבה את חברות הדלק להתקין דלקנים אוניברסליים אחידים בתחנות.

לצורך קידום המהלך פנה משרד האנרגיה למכון התקנים כדי שיגבש את המפרט הטכני של המערכת - עבור תקן הזיהוי והמשדר שיותקנו ברכבים עצמם וגם עבור הקורא הכללי שיותקן בתחנות התדלוק. ההתקן אמור למנוע זיופים והונאות, לאפשר לחברות לזהות את הרכב שבו הוא מותקן כדי לבצע תדלוק אוטומטי ולחייב את הלקוח במערכות הממוחשבות של החברה.

ואכן, ב-2014 פרסם מינהל הדלק במשרד האנרגיה את התקן. הוחלט כי באפריל הקרוב תחויב כל תחנת דלק להתקין לפחות משאבה אוניברסלית אחת לכל סוג של דלק, וחצי שנה לאחר מכן להתקין בשני שלישים מהמשאבות את הטכנולוגיה החדשה. בינתיים, חברות טכנולוגיה ישראליות, ובהן אורפק ורוזמן הנדסה, פיתחו את המערכת הטכנולוגית לפי התקן שניסח מכון התקנים.

לפני 3 חודשים התברר כי התג המהווה חלק מהתקן הזיהוי ברכבים אינו מאובטח ופתוח לשכפולים וגניבות. במכתב ששלחה יצרנית התגים הגרמנית NXP (שמכון התקנים חייב את ספקיות הטכנולוגיה לרכוש ממנה את התג), היא טענה כי לא ניתן להשתמש בו לטובת "פעולות רגישות" דוגמת העברת כספים. המשמעות היא שבכל פעם שנהג ישתמש בדלקן האוניברסלי, ניתן יהיה לפרוץ לצ'יפ ולהשתמש בו לטובת תדלוק בכל תחנת דלק. למעשה, התג שיותקן ברכבים יהפוך לסוג של כרטיס אשראי שניתן "לגהץ" עליו - או במקרה הזה לתדלק איתו.

"להבדיל מכרטיס אשראי, שבמקרה של אובדן ניתן לבקש מחברת האשראי לבטל אותו ואת החיובים שנעשו בו, במקרה הזה לא ניתן יהיה לעשות זאת", טוען בכיר במשק הדלק, ומסביר כי "הדלקנים בכל התחנות יהיו זהים ופתוחים לכל הלקוחות, כך שלא ניתן יהיה לנטר איפה התבצעה העסקה ומי עשה אותה". 

בעקבות המכתב של היצרנית הגרמנית סירבו בחברות הדלק להתקין את המשאבות, וכעת פנו גם לבג"ץ. בעתירה שהגישו הן טוענות כי "במונחי עלות מול תועלת, הונאה של חברות הדלק ולקוחותיהן באמצעות פריצה להתקני תדלוק אוניברסליים היא עניין משתלם מאד. מנגנון אבטחה אותו קבעה המדינה כתקן מחייב מאפשר, ולמעשה מזמין, הונאת ענק. במערכת המבוססת על אמינות ועל יכולת להבטיח ללקוח זיהוי חד-ערכי של ההתקן בו נעשה שימוש, מדובר באסון של ממש". 

במשרד האנרגיה טענו היום כי מדובר בניסיון של חברות הדלק למנוע פעם נוספת תחרות במשק. עוד הוסיפו שם כי הרכיב אליו מתייחסת היצרנית הגרמנית הוא רק חלק ממערכת התדלוק האוניברסלי ואיננו כל המערכת. כמו כן, מערכת התדלוק האוטומטית כוללת מספר מעגלי אבטחה וזיהוי נוספים שנועדו למניעת גניבת דלק ובהם גם מנגנוני בקרה ממוחשבים אותם ניתן ליישם, ובכל מקרה, אמינות המערכת החדשה לא שונה מזו הקיימת. 

עתירת חברות הדלק לבג"ץ הוגשה בידי עורכי הדין דוד תדמור, אורטל גר ושחר גונן ממשרד תדמור ושות' פרופ' יובל לוי ושות'.