זיהום יקר: פז תיקנס ב-18 מיליון שקל בשל זיהום הים

בשל זיהום הים התיכון, על חברת בתי זיקוק פז באשדוד הוטל העיצום הכספי הגבוה ביותר שננקט אי-פעם ע"י המשרד להגנת הסביבה כלפי חברה פעילה ■ עם זאת, יש הטוענים כי לאחר השימוע הסכום יופחת

זיהום / צלם: thinkstock
זיהום / צלם: thinkstock

חברת בתי זיקוק פז באשדוד תיאלץ להיפרד מ-18 מיליון שקל בגין זיהום הים התיכון - כך דווח בגלי צה"ל. מדובר בעיצום הכספי הגבוה ביותר שהטיל אי-פעם המשרד להגנת הסביבה על חברה פעילה. 

מזה 3 שנים מנהל המשרד להגנת הסביבה חקירה פלילית נגד החברה ובכירים בה, ומממצאי החקירה עולה כי פז הזרימה לים שפכים מזהמים.

רני עמיר, ראש אגף ים במשרד להגנת הסביבה, הסביר כי המזהמים שנשפכו לים חורגים ב-20% מאמות-המידה המרביות. "במהלך החודשים ינואר ופברואר בשנת 2013 חרגה פז מהיתר ההזרמה לים שברשותה והזרימה כמויות נכבדות של חומרים מזהמים לים", אמר."אלה 7 הפרות שונות של היתר ההזרמה של המפעל", הוסיף עמיר.

עם זאת, לדברי מאיה יעקובס, מנכ"לית עמותת "צלול" הפועלת למען איכות הסביבה, לא כדאי שהמספרים הגדולים יבלבלו אותנו, כיוון שלרוב, בהליך שימוע, הסכום מופחת. "החקירה הממושכת והקנס הגבוה הם הישג חשוב של המשרד להגנת הסביבה", הבהירה, "אבל צריך לזכור ש-18.5 מיליון שקל נשמעים לנו הרבה, אבל לחברה כמו פז, שרק ברבעון האחרון הרוויחה מעל 240 מיליון שקל, הטיפול המיטבי בשפכים יעלה להם יותר מהקנס. 'צלול' דורשת שהמשרד להגנת הסביבה לא יסתפק רק בקנס אלא גם יגיש כתבי אישום". 

מחברת פז בתי זיקוק אשדוד נמסר בתגובה: "המשרד הודיע לחברה על כוונתו, ונציגנו הוזמנו להציג בפניו את טענותינו בטרם תתקבל הכרעה. אנו מאמינים כי לא בוצעה החריגה מתנאי ההיתר, וכי לא בוצעה כל עבירה, כפי שנציג בפני המשרד".