המחזיקים בקרנות שקליות מפסידים; הבנקים מרוויחים

200 שקל / צילום: שאטרסטוק
200 שקל / צילום: שאטרסטוק

בשנה האחרונה השקעה בקרנות שקליות קצרות משמעה ברוב המקרים הפסד - הקרן אמנם מצליחה לגרד כמה עשיריות אחוז, אבל בהינתן דמי הניהול ובהינתן דמי המשמרת שגובים הבנקים, המשקיעים מפסידים כמה עשיריות של אחוז - הסיבה הבסיסית היא בעמלת ההפצה שגובים הבנקים מחברות הקרנות על כל הפצה של קרן נאמנות. ההפצה הזו גורמת לכך שדמי הניהול מלכתחילה גבוהים (שכן מנהל הקרן לרוב לא מוכן "לספוג" אותן). הסיבה השנייה - במקרים רבים, הקרנות גובות דמי ניהול רחוקים מעמלת ההפצה , כלומר נשאר להם מרווח נאה (פה ושם הם מוכנות "לספוג" את עמלת ההפצה, בעיקר ככלי שיווקי). כלומר, המחזיק בקרן נאמנות משלם בעקיפין לבנק עמלת הפצה ומשלם ישירות דמי ניהול לחברת הקרנות נאמנות, ובזה לא תמו ההוצאות שלו - הוא לרוב משלם גם דמי משמרת לבנק וזה מסתכם בכמה עשיריות האחוז.

מצב מעוות, והנה הנה מקרה שממחיש עד כמה המערכת הפיננסית שלנו מעוותת וחסרת צדק ומוסר. יועצי הבנקים שיווקו בחודשים הראשונים של השנה את קרן הנאמנות השקלית של אקסלנס בהיקף של 1 מיליארד שקל.

הקרן הזו לא תניב למשקיעים בה תשואה - משהו בסגנון האפס - זה מה שמקבלים על תשואה באפיקים סולידיים, אולי במקרה הטוב כמה עשיריות בודדות, אך שלוקחים בחשבון את דמי הניהול של 0.1%, ואת עמלת דמי המשמרת אז מבינים שהמחזיקים (כנראה רובם) הולכים להפסיד.

אז איך זה ששווקו 1 מיליארד שקל בחודשיים - ובכן, זה העניין - כשאתם, מחזיקי הקרנות מפסידים, יש מישהו שמרוויח - הבנקים - הם מקבלים באופן שוטף את עמלת ההפצה מהקרנות (לא ממכם ישירות), והם מקבלים את דמי המשמרת שעשויים להגיע ל0.4%-0.5%, אם כי במקרים שהולכים וגדלים דמי המשמרת יורדים משמעותית ואף מתאפסים.

אז אין כאן כמובן את טובת הלקוח, אין כאן תשואה, אין כאן שום יתרון ללקוח; יש כאן עמלות של הבנק - ככה הוא מרוויח ולכן יד נעלמה שולחת את יועצי השהקעות לשווק את הקרן המפסידה הזו.

גם אקסלנס אגב לא נהנית מהגידול בהיקף הקרן הזו - בפועל היא מפסידה - היא מקבלת דמי ניהול של 1 מיליארד שקל ומצד שני משלמת דמי הפצה של 0.2% - הפסד של 0.1%.

הבנקים שמשווקים את הקרן הזו חוטאים לתפקיד שלהם, הם יכלו להפיץ ולשווק קרנות כספיות שם אין דמי משמרת, או להעיר ולהציף ללקוחות את הבעיה ואז אולי הוא בכלל לא היה נכנס להפסד הסולידי הזה.

למדריכים:

הריבית בפיקדונות בבנקים

פיקדונות מובנים

קרנות נאמנות - המדריך המלא

* המאמר נכתב על ידי מערכת אתר הון, מדריכים פיננסים. המידע והנתונים במאמר אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור מניות, קרנות נאמנות וניירות ערך אחרים; וכן אינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.