אישום: עו"ד יורם יוסיפוף ביצע עבירות מס בהיקף 25 מיליון שקל

איש העסקים יורם יוסיפוף והחברות רוי נדל"ן גרופ, MASY וספידי לינק שבשליטתו נאשמים כי ביצעו עבירות מס ומירמה, השמיטו הכנסות ודיווחו דיווחים כוזבים ■ כתב אישום נוסף הוגש כנגד איש העסקים פרדי רובינסון בגין עבירות מירמה ומס

איש העסקים עו"ד יורם יוסיפוף והחברות רוי נדל"ן גרופ, MASY וספידי לינק שבשליטתו ביצעו עבירות מס ומירמה, השמיטו הכנסות ודיווחו דיווחים כוזבים תוך שימוש במירמה, עורמה ותחבולה בהיקף כולל של כ-25 מיליון שקל - כך נטען בכתב אישום שהגישה הבוקר (א') פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) לבית משפט השלום בתל-אביב נגד יוסיפוף. כתב אישום נוסף הוגש כנגד איש העסקים פרדי רובינסון בגין ביצוע עבירות מירמה ומס.

על-פי עובדות האישום הראשון בכתב האישום, בשנת 2004 רכש יוסיפוף את החברה הממשלתית "לור"ם החברה לפיתוח לוד רמלה", המכונה לנדקו. במהלך השנים 2006-2007 נרשמו הכנסות החברה מעסקאות תיווך, כ"הכנסות אחרות", והופנו לחשבון מיוחד שנפתח בלנדקו על-ידי יוסיפוף. סמוך לאחר פתיחתו, שועבד החשבון לבנק מזרחי כערבות להחזר חובותיו האישיים של יוסיפוף לבנק. במהלך שנת 2007 בוצעה עסקת תיווך בין קבוצת חברות אביב לבין ארקדי גאידמק, למכירה של אחזקות אוסיף. סכום העסקה בסך 10 מיליון שקל ללא מע"מ הועבר לחשבון המיוחד.  

בשנת 2009 חילט הבנק את החשבון, שעמד אותה עת על סך של כ-12.5 מיליון שקל, ובעקבות החילוט נותרו יוסיפוף והחברה MASY שבשליטתו חבים ללנדקו מיליוני שקלים.

בסוף אותה שנה התקשר יוסיפוף בהסכם עם פרדי רובינסון, בעל חברת מילומור, למכירת מניות חברת לנדקו למילומור. בהסכם המכירה נרשם כי MASY תעביר את מלוא אחזקותיה בחברת לנדקו למילומור "ללא תמורה". באותו הסכם נקבע, עם זאת, כי מילומור תוותר ל-MASY על החזר התחייבויותיה ללנדקו, עד לסך של 20 מליון שקל.

בשנת 2011 נמחקו בספרי לנדקו חובותיו של יורם יוסיפוף וחברת MASY, שעמדו אותה עת על סך כולל של למעלה מ-19 מיליון שקל. בדוח על הכנסותיו לשנת המס 2009 שאותו הגיש יוסיפוף לפקיד השומה, הושמטה ההכנסה הנובעת ממחילת חוב זו, בסכום של למעלה מ-13.5 מיליון שקל. לפי הנטען, חברת MASY שבשליטתו לא הגישה כלל לפקיד השומה דוחות החל משנת 2011 ואילך, ובכך השמיטה דיווח על הכנסתה שלה בסך של כ-5.5 מליון שקל. בדרך זו, לטענת התביעה, העלים יוסיפוף, יחד עם החברה MASY שבשליטתו, הכנסות בסכום כולל של כ-20 מיליון שקל.

עוד מואשם יוסיפוף כי חברת רוי נדל"ן גרופ שבבעלותו נמנעה מהגשת דוחות לפקיד השומה החל משנת 2008 ואילך. כמו כן, חברת ספידי לינק, שאף היא בבעלות יוסיפוף, נמנעה מהגשת דוחות על הכנסותיה משנת 2010 ואילך. בשנת 2010 ביצעה חברת ספידי לינק עסקת תיווך בין חברת חבס לחברת בסר, למכירה של מגרשים בפארק צמרת בתל-אביב, שהניבה הכנסות בגובה של למעלה מ-5 מיליון שקל. 

לפי סעיף נוסף בכתב האישום, יוסיפוף מואשם בעבירות מירמה, השמטת הכנסות וניהול ספרי חשבונות כוזבים, בשל רישום משכורות לגרושתו, אשר בפועל לא עבדה בחברת MASY. רישום המשכורות נועד כדי להקטין במירמה את הכנסותיו החבות במס של יוסיפוף.

בכתב אישום נפרד מואשם איש העסקים פרדי רובינסון כי רשם בחברת "פרדי רובינסון נכסים בע"מ" שבשליטתו משכורות כוזבות לאשתו, אשר לא עבדה בחברה, וזאת למטרת השמטת הכנסות בסכום של כמיליון שקל. בפרשה נחקר גם איש העסקים רוני מאנה, ואולם לאחר הליך שימוע הודיעה הפרקליטות למאנה על סגירת החשדות בפרשה נגדו, מחוסר ראיות מספיקות.

התיק נחקר על-ידי פקיד שומה חקירות תל-אביב. כתב האישום הוגש באמצעות עורכות הדין איריס שמואלי ויפעת גדנקן מפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה).

עורכי דינו של רובינסון, נבות תל-צור ואודי ברזלי, מסרו בתגובה: "מר רובינסון קיבל היום הודעה לפיה נסגר בעניינו תיק החקירה המרכזי של חברת לנדקו ועו"ד יוסיפוף. למרות זאת, באופן תמוה הוגש נגדו כתב אישום בעניין שולי, של העסקת אישתו. עניין שאין לו שום קשר לפרשה המרכזית שנחקרה ונסגרה. יש רק לתמוה מדוע בעניין פעוט כל-כך, שמסתיים כדבר שבשגרה ללא הגשת כתב אישום, נוקטות הרשויות כאן באופן חריג כל-כך".

עו"ד אודי ברזילי, המייצג את רוני מאנה, מסר בתגובה: "אנחנו מודים מאוד לפרקליטות שקיבלה את מלוא טענותינו בעניינו של רוני מאנה, והודיעו לנו הבוקר כי הם לא מגישים כתב אישום נגדו. רוני מאנה מסיים 6 שנים שבהם הפרשייה ריחפה מעל ראשו, והוא היום המאושר שבאדם".