חוות-דעת מקצועית: "מיזוג סלקום-גולן טלקום לא יפגע בתחרות"

חוות-דעת מקצועית שהעבירו סלקום וגולן טלקום לרשות ההגבלים: "חזרה אחורה לימים שקדמו לרפורמה בסלולר אינה מציאותית" ■ האוצר: המיזוג יפגע בתחרות לאורך זמן ויביא לעליית מחירים ופגיעה בשירות לצרכן

מיכאל גולן ניר שטרן / צילום: אריאל בליאק וסיון פרג'
מיכאל גולן ניר שטרן / צילום: אריאל בליאק וסיון פרג'

סלקום וגולן טלקום העבירו לרשות ההגבלים העסקיים את חוות-הדעת הכלכלית שחברו באשר למיזוג ביניהן. את חוות-הדעת הכינה חברת CRA, וערכה ד"ר קריסטינה קאפארה - מומחית בעלת שם לתחרות בתחום התקשורת והמדיה. CRA ליוותה שורה של מיזוגים באירופה, ועל פניו נדמה שההמלצות שלה לאישור המיזוג מגובות בנתונים שמצביעים באופן מובהק למדי על כך שהמיזוגים באירופה נהפכו כורח המציאות - וישראל אינה ייחודית.

לדברי CRA, בשנים האחרונות אנו עדים לגל של מיזוגים בתחום הסלולר והתקשורת בעולם, ובאירופה במיוחד. המיזוגים נוצרו בשל הצורך לספק ביקוש גובר ל-DATA בסביבה של מחירים יורדים בסלולר, הרצון של הלקוח לקבל חבילה משולבת והצורך של המפעילים להגדיל הכנסות ע"י מכירת שירותים נוספים ללקוח.

לדברי החברה, רוב המיזוגים בין מפעילים סלולריים אושרו ע"י הרגולטורים, על פי רוב עם תנאים. נתון שנחשף מצביע על כך שבסה"כ, מתוך 15 מיזוגים, 14 אושרו, אחד בוטל ביוזמת הצדדים, ואף מיזוג לא נדחה. באירופה אין יותר מארבעה מפעילים במדינה, ובחלק ניכר מהמדינות יש שלושה מפעילים - גם במדינה גדולה כמו גרמניה. בחלק מהמדינות יש אפילו כמות קטנה יותר של רשתות סלולריות. למשל בבריטניה יש ארבעה מפעילים על שתי רשתות, ובאירלנד שלושה מפעילים על שתי רשתות.

מיזוגים שאושרו בתנאים כללו, בין היתר, דרישה מהגוף הממוזג להציע לארח מפעילים וירטואליים במחירים אטרקטיביים, ואף דרישה להקצות חלק מהקיבולת ברשת לשחקנים חדשים המעוניינים בה. בעבודה מציגות החברות מחקרים שבדקו את השפעת המיזוגים על המחירים. הממצאים הם כי במיזוגים מחמישה לארבעה מפעילים, לא נמצא שהייתה עליית מחירים בעקבות המיזוג. מחקר של ה-OECD מצא שהמחירים בבריטניה המשיכו לרדת גם לאחר המיזוג של orange ו-t-mobile. במיזוגים מארבעה לשלושה מפעילים נמצאו תוצאות שאינן חד-משמעיות. בחלק מהמחקרים נמצאה עלייה במחיר, ובחלק נמצאה ירידה במחיר.

את מסקנות המחקרים יש לקחת בערבון מוגבל, הן משום שמדובר בכמות מחקרים קטנה, הן משום שבאופן אובייקטיבי קשה מאוד לשקלל את כל הפרמטרים השונים בין חברה לחברה, לרבות תוכניות תעריפים מורכבות, השוואה בין חבילות בגדלים שונים ומהירויות שונות, סבסוד ציוד קצה,
מבצעים נקודתיים, וכן פרמטרים אחרים שאינם קשורים למחיר כגון איכות רשת וכיסוי, איכות שירות לקוחות, שירותי תוכן והגבלות על שימוש בחבילה.

לדעת כותבי העבודה, נתון נוסף מראה כי אין חשש לפגיעה מהותית בתחרות. המיזוג המדובר מייצג גוף ממוזג שחלקו בשוק נמוך מ-40%. במשך שנים נחשב סף בשיעור הגודל הזה, לכזה שמתחתיו מיזוג לא ייראה בעייתי במיוחד מבחינת התחרות. לדברי CRA, היא ניתחה את המיזוג המוצע בין סלקום לגולן בהתאם לכלים הסטנדרטיים שמשמשים את רשויות התחרות בעולם לבחינת מיזוגים שכאלה, ותוצאות הניתוח מלמדות שהאינדיקציה לפגיעה התחרותית בעקבות המיזוג אינה משמעותית, ונמוכה בהשוואה לתוצאות שהתקבלו במיזוגים שאושרו באירופה.

בהתייחס לאפשרויות למיזוג של גולן עם אחד המפעילים האחרים, מדגישה החברה כי אין הבדלים משמעותיים שהופכים את המיזוג עם סלקום לעדיף פחות ממיזוג עם מפעיל אחר. "כמו כן, חשוב לזכור שהמחירים בשוק הסלולר ירדו באופן ניכר עוד לפני כניסת גולן והוט לתחרות - וזאת בשל רפורמות שבוצעו בשוק, לרבות הורדת דמי הקישוריות, כניסת מפעילים וירטואליים, ביטול דמי היציאה, ניתוק הזיקה בין רכישת מכשיר ושירות, קיצור זמן ניידות המספרים ועוד. כל הפרמטרים הללו ימשיכו להתקיים בשוק ללא קשר למיזוג, ולכן חזרה אחורה לימים שקדמו לרפורמה אינה מציאותית".

נוסף על כך נכתב כי "הוט מובייל צפויה להמשיך להוביל את התחרות בשוק הסלולר, הן משום שהיא שחקן קטן שמעוניין להמשיך לגדול בנתח שוק, ואולי בשל הרצון להגן על עסקי הליבה של החברה-האם בתחום הטלוויזיה".

החברה מציינת עוד כי אישור המיזוג לא יפגע בשוק הסיטונאי בסלולר. כיום, טרום המיזוג, קיימים ארבעה מפעילים בעלי תשתית סלולר, שיכולים לארח מפעילים וירטואליים, או מפעילים חדשים שמבקשים להיכנס לשוק וזקוקים להסכמי נדידה פנים-ארצית. מצב זה לא ישתנה כתוצאה מהמיזוג, מפני שגולן ממילא לא מחזיקה בתשתית סלולרית שיכולה לשמש לצורך אספקת שירות זה. משום כך, התמריץ של המפעילים הקיימים להמשיך להציע הצעות אטרקטיביות לשחקנים חדשים נשמר גם לאחר המיזוג. יתרה מכך, מאחר וקיימות סינרגיות בעלויות הרשת והתדרים בין סלקום לגולן, סביר להניח שלאחר המיזוג, התמריץ של סלקום לארח שחקנים חדשים ולנצל את אותן סינרגיות, רק יגדל.

בכל הקשור להשלכות בעניין דחיית תוצאות המיזוג, אומרת CRA כי בדרך כלל, החלופה של דחיית המיזוג היא המשך המצב הקיים עד למיזוג. בישראל, המשך המצב הקיים נראה כתרחיש שאינו מציאותי. כיום גולן היא מתחרה חלשה הרבה יותר ממה שהיא נתפסת, ויש לה תמריץ נמוך להמשיך ולהיות מתחרה אגרסיבית. מידת האגרסיביות שלה בחדירה לשוק הייתה גבוהה במיוחד. כעת, לאחר שדמי הרישיון הוחזרו, התמריץ להמשיך ולהתחרות באופן אגרסיבי ירד.

"במקרה של דחיית המיזוג, החברה מעריכה כי חתימה של גולן על הסכם שיתוף רשתות אינה ריאלית. כל הסכם שיתוף רשתות שעומד בקריטריונים הרגולטוריים, מעלה באופן ניכר את עלות הרשת של גולן ביחס למה ששילמה בשנים האחרונות. כתוצאה מכך, גולן תימצא במצב שבו היא מייצרת תזרים שלילי משמעותי, מה שיוביל לגידול בהוצאות המימון של החברה. "אנו מתקשים לראות כיצד גולן מצליחה לשרוד בתרחיש שכזה לאורך זמן", נכתב. 

גורמים באוצר אמרו היום כי מיזוג בין סלקום לגולן יביא בהכרח לפגיעה בתחרות לאורך זמן, לעליית מחירים ופגיעה ברמת השירות הניתן לצרכן. בנוסף, מחקרים הוכיחו כי מיזוג בין מפעילי סלולר אינם מגדילים את היקף ההשקעות בתשתיות.