כך סין "מוחצת" את כרישי ההשקעות שהימרו נגדה

מנהלי קרנות גידור ידועים כגון קייל באס, סטלני דרוקנמילר ודיוויד טאפר הפכו לאויבי הממשל הסיני כאשר פתחו פוזיציות שורט גדולות נגד היואן והימרו שהוא ייחלש מול הדולר ■ בבלומברג דווח כי השורטיסטים הפסידו לעת עתה בקרב שכן הממשל הסיני פועל לחזק את היואן כדי לייצב את המטבע

שי ג'ינפינג - נשיא סין / צילום: רויטרס
שי ג'ינפינג - נשיא סין / צילום: רויטרס

מאז שסין הפתיעה את השווקים והודיעה על פיחות היואן באוגוסט 2015, רבים העריכו כי מדובר רק בצעד ראשון לפני מהלך גדול בהרבה של פיחות המטבע הסיני, שכן המדיניות של הבנק המרכזי הסיני הגיעה בתקופה של האטה חריפה בכלכלה. לכן, מנהלי קרנות גידור וסוחרים שונים הימרו שהיואן ייחלש עוד יותר ופתחו פוזיציות שורט גדולות נגד המטבע הסיני, עניין שעורר את זעם הממשל בסין.

מנהלי קרנות גידור ידועים כגון קייל באס, סטלני דרוקנמילר, דיוויד טאפר ודיוויד איינהורן, הפכו לאויבי הממשל הסיני כאשר הימרו ששער היואן ייחלש מול הדולר ופתחו פוזיציות שורט גדולות.

הממשל הסיני הזהיר את מנהלי קרנות הגידור מפני הפסדים גדולים שהם עלולים לספוג ובכך שהם מנסים לערער את יציבות המטבע. "יש אנשים שמאמינים ששוקי ההון של סין חווים משבר גדול, והם מנסים לנצל את המצב עם פעולות ספקולטיביות ואף פעילויות שורט מרושעות", כך כתבו גורמי ממשל בעיתון הממשלתי Xinhua בתחילת השנה.

למרות שהממשל הסיני מפחת את היואן, הוא מעוניין לשמור על שער המטבע יציב והספקולנטים בשוק המט"ח, ובמיוחד סוחרי השורט, עלולים לערער את יציבות המטבע.

ע"פ פרסום בבלומברג היום (ב')  השורטיסטים הפסידו, לעת עתה, בקרב על המטבע הסיני. "הקרב על גורל המטבע של סין מתחיל להיות רצחני עבור הדובים", נכתב. ע"פ הדיווח, הבנק המרכזי של סין היה ועדיין פעיל בשווקים הרשמיים והלא רשמיים והתחיל לקנות את היואן, כך ששער החליפין חזר לרמה של 6.5 יואן לדולר. כלומר, הבנק המרכזי הסיני פעל לחזק את היואן מול הדולר כדי לייצב את המטבע.

יואן-דולר
 יואן-דולר

הפעולות של הממשל הסיני הובילו לכך שאופציות פוט על היואן בשווי של 562 מיליון דולר פקעו מחוץ לכסף והובילו להפסד גדול לאותם סוחרים שהימרו נגד היואן. (אם כי סביר להניח שהם גידרו את ההשקעה וצמצמו את ההפסדים) האופציות הללו הימרו על כך שהיואן ייחלש ויעלה לרמה של מעל 6.6 יואן לדולר. אופציות פוט נוספות בשווי של של כ-807 מיליון דולר עלולות לפקוע מחוץ לכסף בתוך שלושה חודשים, כך ע"פ בלומברג. 

כעת, השאלה הגדולה שכל מנהלי קרנות הגידור וסוחרי השורט שואלים את עצמם, היא האם הבנק המרכזי של סין ייכנע בקרוב ויפסיק לייצב את היואן.

"סין מעוניינת לקחת את השליטה על היואן ולכן תעשה את כל הנדרש כדי להבטיח שאף אחד אחר לא ייקבע את הכיוון של המטבע", מסביר הילמי אנבר, מנהל השקעות בחברת Notz Stucki & Cie.