פרשת עו"ד יוסיפוף: התיק נגד רוני מאנה נסגר מחוסר ראיות

עורך דינו: "מאנה מסיים 6 שנים שבהן הפרשה ריחפה מעל ראשו, והוא היום המאושר באדם"

רוני מאנה / צלם: איל יצהר
רוני מאנה / צלם: איל יצהר

פרקליטות מיסוי וכלכלה הודיעה אתמול (א') ליזם רוני מאנה ולעורך דינו, אודי ברזלי, כי הוחלט על סגירת החשדות נגד מאנה בפרשה, מחוסר ראיות מספיקות. 6 שנים העיבה העננה הכבדה הזאת מעל ראשו, חברים התרחקו ממנו, ועסקאות שהיה אמור לתפור, כמתווך, חמקו מבין אצבעותיו. והנה, באחת, נמחק הסטטוס "חשוד בביצוע עבירות מס".

במשך שעות מאנה לא היה מסוגל לדבר כמעט. רק לדמוע ולחייך. הוא ישב במשרדו של עורך דינו, חיבק אותו, שרוי בהלם חיובי, כמעט לא מאמין לבשורה שקיבל. אותו לא מעניין שבנימוק למחיקת התיק רשמה הפרקליטות "חוסר ראיות", ולא חוסר אשמה. אבל את עורך דינו דווקא כן.

"בימים הקרובים נפנה לפרקליטות לסגירת התיק מחוסר אשמה, ולא מחוסר ראיות, כי זה הנימוק הנכון לסגירה", אמר ל"גלובס" עו"ד אודי ברזלי.

לדבריו, לרוני מאנה לא היה כל קשר למעשים המיוחסים לעו"ד יורם יוסיפוף, הוא לא היה בקשר עם יוסיפוף בשנים שבהן נעשו הדיווחים לרשות המסים שאליהם מתייחס כתב האישום שהוגש, ובכלל הוא לא יודע אם המעשים המיוחסים למקורבו לשעבר, נעשו על-ידו או לא. לגרסת מאנה, היחסים בינו לבין יוסיפוף הסתיימו שנים קודם לכן, על רקע מחלוקות עסקיות. "אני מאמין שהנימוק לסגירת התיק ישונה לחוסר אשמה", אומר ברזלי.

חוסר אשמה או חוסר בראיות, כך או כך, מאנה יכול לחייך היום. לפני 6 שנים הוא נחקר לראשונה בפרשה, והכחיש כל מעורבות שלו בביצוע עבירות מס. החשדות נגדו, כפי שעלו במהלך החקירה ולקראת השימוע, היו חמורים. באוגוסט 2014 הודיעה פרקליטות מיסוי וכלכלה למאנה וליוסיפוף כי נשקלת העמדתם לדין בחשד לביצוע עבירות מס בהיקף כולל של יותר מ-25 מיליון שקל, בכפוף לשימוע שייערך להם.

ממכתב השימוע ששוגר אל מאנה עלו חשדות להעלמות מס בעסקאות תיווך שונות שביצע, אשר אינן נזכרות כלל בכתב האישום נגד יוסיפוף, לבסוף. אז נמסר למאנה, כי בחקירת רשות המסים עלה חשד שבשנים 2006-2007 תיווך במספר עסקאות עבור אנשי-העסקים, שעיה בוימלגרין וארקדי גאידמק, ובין היתר, תיווך מאנה בעסקה שבה רכש בוימלגרין את גרעין השליטה בחברת אזורים מחברת אי.די.בי, ובעסקה שבה רכש בוימלגרין את מתחם בית-החולים "אסותא" בתל-אביב.

בנוסף, תיווך מאנה ב-3 עסקאות עבור ארקדי גאידמק: רכישת גרעין השליטה בחברה הציבורית גילאון, עסקה למכירת מניות אוסיף של קבוצת חברות אביב; והסכם הפשרה בין גאידמק לבין בועז יונה מחברת חפציבה, להחזר מקדמה לבנייה של 30 יחידות דיור בהר חומה. הסכמי תיווך אלו הניבו למאנה וליוסיפוף הכנסות של יותר מ-25 מיליון שקל.

יצוין, כי בכתב האישום שהוגש נגד יוסיפוף, נותרה רק עסקת אוסיף. לדברי הפרקליטות אז, מחומר הראיות עולה, כי בשנים 2006-2007 עשו מאנה, יוסיפוף ופרדי רובינסון, מעשי מרמה לכאורה, שהביאו לרישום הכנסות התיווך של מאנה בחברה ההפסדית לנדקו (לשעבר לור"ם - החברה לפיתוח לוד-רמלה), שבבעלות יוסיפוף. זאת, במטרה לקזז את הפסדי לנדקו באופן שיאיין את חבותם במס.

בנוסף, נטען, כי בשנת 2007 דיווח מאנה על רווח נוסף של כ-3 מיליון שקל מעסקת תיווך, כעל רווח הון ולא כעל הכנסה - שחייבת במס גבוה יותר - כך ששילם בגינו מס בשיעור 20% בלבד.

בעקבות כך, ובגין פעולות נוספות שעשו, נשקלה העמדתם לדין של מאנה ויוסיפוף, בעבירות של השמטת הכנסות, שימוש במסמכים כוזבים ושימוש במרמה, עורמה ובתחבולה.

בעיני הפרקליטות, רוני מאנה נתפס אז כמנוע שייצר את ההכנסות, ולכן נתפס גם כמי שהיה מעורב במה שקרה שנים מאוחר יותר, העלמות המס לכאורה. בשימוע, טען מאנה כי לא היה קשור לפרשה כלל, והדברים שבהם נחשד בוצעו שנים רבות לאחר ניתוק הקשר העסקי בינו לבין יוסיפוף.

השורה התחתונה - מאנה כלל לא יועמד לדין. פרדי רובינסון עומד לדין על עבירה של דיווח כוזב על משכורות לאשתו, סילביה רובינסון, בהיקף של כמיליון שקל; ויוסיפוף הפך לכוכב הפרשה, ונושא לבדו באישום להעלמות מס בהיקף כולל של כ-25 מיליון שקל.

על הרקע הזה אמר עו"ד אודי ברזלי: "אנחנו מודים מאוד לפרקליטות שקיבלה את מלוא טענותינו בעניינו של רוני מאנה, והודיעו לנו הבוקר כי הם לא מגישים כתב אישום נגדו. רוני מאנה מסיים שש שנים שבהן הפרשייה ריחפה מעל ראשו, והוא היום המאושר באדם".

עורכי דינו של רובינסון, נבות תל-צור ואודי ברזלי, מסרו בתגובה: "רובינסון קיבל היום הודעה שלפיה נסגר בעניינו תיק החקירה המרכזי של חברת לנדקו ועו"ד יוסיפוף. למרות זאת, באופן תמוה, הוגש נגדו כתב אישום בעניין שולי, של העסקת אשתו. עניין שאין לו שום קשר לפרשה המרכזית שנחקרה ונסגרה. יש רק לתמוה מדוע בעניין פעוט כל-כך, שמסתיים כדבר שבשגרה ללא הגשת כתב אישום, נוקטות הרשויות כאן באופן חריג כל-כך".