כחלון הגיש תזכיר חוק להפעלת קרן הסיוע למפעלים במצוקה

שר האוצר הגיש תזכיר חוק להקמת הקרן, שהיקפה כ-100 מיליון שקל, והיא תעמיד הלוואות לעסקים שנקלעו למצוקה ועלולים להיסגר, בעיקר כאלה שפועלים בפריפריה

שר האוצר משה כחלון / צילום: אוריה תדמור
שר האוצר משה כחלון / צילום: אוריה תדמור

משרד האוצר מקדם את הקמת הקרן החדשה שתסייע לעסקים ולמפעלים במצוקה, שעל הקמתה הוחלט כבר לפני כ-7 שנים: בתחילת השבוע הגיש שר האוצר משה כחלון תזכיר חוק להקמת הקרן, שהיקפה כ-100 מיליון שקל, והיא תעמיד הלוואות לעסקים שנקלעו למצוקה ועלולים להיסגר, בעיקר כאלה שפועלים בפריפריה.

בראש הקרן יעמוד מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד, ובה חברים נציגי האוצר, משרד הכלכלה והתעשייה, התאחדות התעשיינים וההסתדרות הכללית.

בקופת הקרן כ-100 מיליון שקל, והיא עתידה לגדול לכמה מאות מיליוני שקלים. קבלת סיוע מהקרן כרוכה בעמידה במספר קריטריונים ואמות מידה שנקבעו בידי הגורמים השותפים להפעלתה. תנאי הזכאות לקבלת הסיוע כוללים ותק פעילות של חברה במשך יותר מ-3 שנים, העסקה של כ-20 עובדים לפחות והיעדר יכולת מצדה לקבל הלוואות מקרן ההלוואות בערבות המדינה לעסקים קטנים.

במשרד האוצר אמרו כי במקרה של קבלת החלטה על מתן סיוע באמצעות הקרן לחברה במצוקה, יועמדו כספים שהצטברו בה לרשות משקיע חיצוני או לרשות בעל העסק, וזאת בכפוף להצגת תכנית כלכלית סדורה שמצביעה על פוטנציאל ההבראה שלו.

הקרן מתבססת על כספים שהצטברו בה בעקבות הסדר שנעשה במשק בשנת 2009, עת המשבר הכלכלי העולמי, אז סיכמו התעשיינים וההסתדרות על הפחתה זמנית בדמי ההבראה של עובדים במגזר הציבורי כדי להתמודד עם השלכות המשבר. במסגרת אותו הסדר, העובדים ויתרו על מחצית מדמי ההבראה השנתיים שלהם, כדי להגדיל את החיסכון הלאומי ולהקים קרן סיוע למפעלים מצוקה. במשרד האוצר ייחסו את העיכוב המתמשך בהפעלת הקרן למחלוקות בין הגורמים השונים על המנדט שעל פיה היא תפעל.

לדברי שר האוצר, "הקרן מבוססת על עיקרון של הערבות ההדדית והיא תסייע להציל מפעלים שנקלעו למצוקה. בפעילותה, היא תימנע פיטורים של מאות עובדים, בעיקר בפריפריה - אזורים שבהם כל משרה נחשבת קריטית. נלווה באמצעות הקרן את המפעלים שיזכו לסיוע וזאת עד שהם יעמדו על הרגליים".