אלפי שקלים פחות מאילת: מחירי החופשות בחו"ל בפסח צונחים

טיסות ישירות ומלונות פאר הכול כלול במחירים זולים משמעותית: כל מה שהופך השנה את יעדי אגן הים התיכון לאטרקטיביים ומשתלמים בהרבה מאילת לחופשות בטן-גב ■ כל הפרטים בווידאו

צ'ק אין, חופשה ביון/ צילום: מתוך הוידאו
צ'ק אין, חופשה ביון/ צילום: מתוך הוידאו

על רקע המשבר בענף התיירות המקומית, שבגינה ייצא בימים אלה קמפיין הקורא לישראלים לנפוש בבתי המלון בארץ במבצעים אטרקטיביים, בדק "גלובס" לקראת פסח עד כמה הרצון לפרגן למלונאים בישראל בפרט ולכלכלת התעשייה המקומית בכלל מתורגם לפרמיה במחיר. במילים אחרות - כמה נשלם יותר, אם בכלל, עבור נופש בסגנון בטן גב בישראל לעומת נופש דומה באחד מהיעדים הפופולריים באגן היום התיכון?

ראשית, כדאי לבחון מה קרה למחירי הנופש ביחס לשנה שעברה - מחירי החבילות לנופש בסגנון בטן-גב ירדו ביחס למחירים שנה שעברה בשיעור של כ-10%, זאת כאשר השנה יש יתרון למזג-האוויר החמים יותר במרבית האתרים, היות וחופשת הפסח נופלת על סוף חודש אפריל (להבדיל מתחילת חודש אפריל בשנה שעברה).

סיבות אחרות נובעות מצפי להפחתה בתיירות הרוסית הפוקדת יעדי אגן הים התיכון, מההוזלה במחיר הדלק ומהתחרות של חברות התעופה ושל ספקי הנופש עם מגון יעדים חדשים כמו מונטנגרו (ישראייר) באטומי גיאורגיה (קל נופש), מלטה (קשרי תעופה) ועוד - התחרות על כיסו של המטייל היא המנוע להורדת מחירים.

לדברי מנכ"ל וואלה!טורס, אריאל אטיאס, "מסתמנת ירידה של כ-10% ביחס לשנה שעברה במחירי טיסות סדירות וחבילות נופש, כולל טיסות ליעדים הרחוקים כדוגמת ארצות-הברית".

כדוגמה מספר אטיאס על טיסות לניו-יורק שעלו בערב פסח 2015 כ-5,500 שקל (עם דלתא) או כ-6,700 שקל (עם אל-על), כאשר השנה בערב פסח הן עולות 4,800 שקל (דלתא) וכ-6,000 שקל (אל על).

מחירי הנופש באילת השנה נותרו דומים יחסית של שנה שעברה, אולם יש מספר מוגבל של חדרים שעליהם יצאו המלונות בהנחות - כך מסביר עוז ברלוביץ' המשנה למנכל ארקיע אינטרנשיונל: "במקביל למבצעי נופש ביעדים בחו"ל, גם בתי המלון באילת יצאו במבצעים אטרקטיביים לתקופת הפסח על-מנת למשוך קהל ישראליים".

ועדיין, הפערים בין המחירים של נופשים בחו"ל לעומת המחירים באילת מטים את הכף לטובת נופש בחו"ל בהיבט המחירים, בהשוואה לנופש דומה ביעדים כמו יוון, קפריסין ואפילו טורקיה. פערים שעומדים על 1,000 שקל ויותר מאמירים ל-5,000 שקל בתקופת חול המועד, כאשר מדובר על חופשה באילת לעומת חופשה דומה ביוון למשל (ראו טבלה).

זיו רוזן, מנכ"ל גוליבר, מוסיף כי "רמת המחירים לאילת בפסח הנוכחי לא השתנתה לעומת שנה שעברה, אך העיתוי של החופשה כולה השנה מאפשר גמישות גבוהה יותר בסקאלת המחירים. כרגע יש תחרות גבוהה על תשומת-ליבו ועל כיסו של הנופש הישראלי ומאמצים שיווקיים גדולים בקרב המלונות בישראל, הן לאור מחירי חבילות הנופש בחו"ל והן בשל הירידה בתיירות הנכנסת, שנובעת בעיקר בשל המשבר הכלכלי ברוסיה והמצב הביטחוני".

כדאי לזכור כי בנוסף לכך הנופש באילת במקרים רבים הוא על בסיס ארוחת בוקר בלבד, בשעה שביעדים בחו"ל הוא על בסיס חצי פנסיון ואפילו הכול כלול - כך שגם אם המחיר באילת זול במעט, כפי שמצאנו בדילים של ישראייר וארקיע לחול המועד - צריך לזכור את רכיב עלויות המזון למשפחה.

רכיב נוסף שכדאי לשקלל הוא את שעות הטיסה, משום שלפעמים חבילה שמוצגת כ-5 ימים תכלול 4 ימים בקיזוז שעות טיסה נוחות פחות. על כל פנים, כדאי לזכור שהטיסה לחו"ל, בוודאי בחול המועד, כוללת צפיפות אפשרית בנמל התעופה ושעות המבוזבזות בתהליך הכולל של הטיסה.

מחכים או משריינים?

קצב ההזמנות נכון להיום, כחודש לפני פסח, מלמד כי לא נותרו מושבים זולים רבים כבר בשלב זה - נזכיר כי בטיסות לחו"ל מחולקים המושבים לפי דרגות מחיר (במחלקת התיירים), כך שההקצאה למחירים הזולים יותר נגמרת ראשונה ולאחר מכן המחירים עולים.

באשר לקצב ההזמנות לאילת - נדמה כי כרגע הוא מתנהל באופן איטי יותר לעומת קצב ההזמנות ליעדים בחו"ל, כפי שמחדד מנכ"ל ישראייר גיל סתיו: "אנחנו רואים השנה גידול בקצב הזמנות בפסח לעומת שנה שעברה. עם זאת, עדיין קיים מלאי מצומצם של מושבים למכירה במחירים זולים יחסית. באשר לחבילות נופש בארץ, אנחנו רואים התעניינות, אולם לרוב חבילות הנופש נמכרות במתכונת הרגע האחרון".

טיסות הלואו קוסט שכבשו בסערה את הענף התעופה לימדו את הצרכן הישראלי כי כדי לחסוך באמת, צריך להזמין מראש את החופשה - והרבה מראש. האינטרס של סוכני הנסיעות ויתר ספקי רכיבי החופשה היא כמובן להיערך מוקדם ככל הניתן, וגם הם מעודדים את הצרכנים להזמין מראש.

הדילמה ברורה: מזמינים מראש ויודעים בדיוק כמה משלמים ולאן טסים, ומנגד יש את מי שממתינים וזורמים עם מה שיישאר. אטיאס מעריך כי 200 אלף ישראלים יצאו לחו"ל בפסח השנה, כשלדבריו כבר כעת מי שטרם הזמין ישלם יותר: "מחירי הטיסות ליעדים רחוקים כמו צפון אמריקה או המזרח התיכון עלו בכ-13%, וככל שנתקרב לחג, המחירים יעלו בשיעור נוסף של 10%-20%. בחול המועד תחול עלייה נוספת יחד עם הביקוש לצאת לנופש אחרי ליל הסדר".

ואפרופו מקדימים: באשת טורס מזהים כי הצרכן הישראלי אפילו נערך כבר לטיסות בקיץ. מנהלת השיווק של החברה, גלית זכאי, מסבירה: "כבר כעת רואים עלייה של 30% בהזמנות לנופשי הקיץ". לדבריה, "מי שרצה לשריין טיסות לואו קוסט לפסח, עשה זאת כבר לפני מספר חודשים". גם היא מזהה ירידה השנה במחירי הנופש בשיעור של כ-10%-15%. 

ספונטניים? 

עד כמה שווה לחכות למבצעי הרגע האחרון - כאן תלוי עד כמה אתם נעולים על יעד מסוים, מועד החופשה והמלון. הכוונה היא שאם אתם זורמים לגמרי, יכול להיות שההמתנה תשתלם, ובשביל מחיר זול תצטרכו לגלות גמישות באלמנטים של החופשה.

"חבילות של הדקה ה-90 תמיד יהיו, והן מתאימות למי שמוכן להתגמש. הסיכוי למצוא דיל טוב תמיד קיים", אומר סתיו, ומדגיש כי המדובר בחבילות לחו"ל ולא במבצעים לאילת.

כאן נזכיר כי סוכני הנסיעות יעדיפו שלא להיתקע עם חבילות נופש שרכשו ולהפסיד את ההשקעה בהן, ולכן יציעו חבילות ברגע האחרון במחיר מוזל. בתי המלון באילת, לעומת זאת, יעדיפו ברוב המקרים לא להציע ישירות חדרים שנשארים ריקים (אלא במסגרת עקיפה דרך קופונים, מועדוני צרכנות וכדומה), אולי כדי שלא להרגיז את הנופשים הישראלים ששילמו מחיר מלא, בדומה לחברות תעופה סדירות. 

יכולים לחכות לאחרי הפסח?

תמר גרזון, מנכ"לית אתר Travelist, מציעה לחכות, למי שמתאפשר, ולנפוש אחרי החג: " השוואת מחירים וחופשות בין מועדי הנופשים יכולה לייצר חיסכון בעיקר למשפחות וב-30% לפחות: לפני ליל הסדר ואחרי ליל הסדר מחירי חבילות הנופש לחו"ל נמוכים יותר. למשל, ברודוס לפני החג המחיר יעמוד על 335 דולר לאדם, בליל הסדר המחיר יעמוד על 517 דולר, ולאחר החג המחיר יצנח ל-300 דולר לנופש לאדם".  

גם ניר מזור , מנהל השיווק של קשרי תעופה, מציין כי המחירים יירדו אחרי חול המועד. הוא מספק דוגמה לחבילה ל-3 לילות לברצלונה במלון 4 כוכבים, שב-10-13.4 תעלה 735 דולר לאדם בחדר זוגי, יום לפני ליל הסדר (21-24.4) המחיר יזנק ל-827 דולר, ואחרי פסח (2-5.5) יעמוד על 643 דולר לאדם.

המלונאים צמאים לפתרון

השבוע התקיימה ועידת המלונאים השנתית, שם כמובן עלה על הפרק נושא מחירי הנופש בישראל, הסובלים לא רק ממחיר יקר אלא מדילול התיירות הנכנסת בשל המצב הביטחוני.

אלי גונן, נשיא התאחדות המלונות בישראל, קרא לשר התיירות, יריב לוין, "לעזור לנו להוריד את העלויות שלנו בתפעול, כדי שנוכל לגלגל לצרכנים את ההוזלות".

לפני זמן הציג לוין תוכנית להבראת מצב התיירות בישראל באמצעות עידוד לבנייה ולתוספת של חדרים. התוכנית לא כללה התייחסות להקלה בסעיפי העלויות, בהם למשל מסים לרשויות מקומיות, אולם השר לוין התייחס בוועידה למחירים היקרים של הלינה בישראל, כשהוא קורא לספק מחיר זול המותאם למחירים הזולים של הטיסות מאירופה לישראל.

"איך אנחנו יכולים להציע לתייר הגרמני את מה שמציעים לו בטורקיה? אין לנו מספיק אכסניות, הוסטלים, מלונות 3 כוכבים או ריזורטים הכל כלול", אמר לוין. "אי-אפשר למכור לאדם ב-100 דולר טיסה, אבל ב-1,000 שקל לילה במלון".

מנכ"ל התאחדות המלונות בישראל, נועז בר-ניר, התייחס בהקשר לכך ברווחיות של בתי המלון בישראל הנושאים בעלויות שייחודיים לארץ בשל רגולציה, "כדי להרוויח סכום זהה לזה שמרוויח מלון בגרמניה, שגובה 100 יורו - בישראל צריכים לגבות 160 יורו". 

בהתאחדות מחדדים כי כדי להפעיל בית מלון בישראל, כוח-האדם עולה פי 2.25 יותר ממלון בגרמניה, וזאת בשל הצורך בכמות גדולה של עובדים המשמשים בתפקידים שלא קיימים בחו"ל (למשל: משגיח בריכה, מציל בבריכה, מדריך בחדר כושר) או בגלל חוקים הדורשים תוספת שכר בשבתות ובחגים (בהם התפוסה גדלה).

עוד מציינים את הוצאות הכשרות שמגיעות לכ-3% ממחזור הענף. מהלך שמנסים לקדם בהתאחדות כולל מדיניות מיסוי הדומה לאירופה: כל אורח משלם מס לרשות המקומית בנפרד בית המלון - כאשר התפוסה גבוהה הרשות תרווי יותר ולהפך. בארץ בית המלון משלם את המסים בלי קשר לרמת התפוסה.

נחדד כי עסקים אחרים משלמים ארנונה נמוכה יותר, אולם מנתוני ההתאחדות עולה כי הסקטור המלונאי משלם בממוצע ארצי את התשלום הגבוה כאחוז מהפידיון: ב-2015 התשלום עמד על כ-3.5% מפדיון בתי המלון. 

כמה עולה נופש בפסח
 כמה עולה נופש בפסח