"איום המתקפה הכימית קיים. אסור להתעלם ממנו"

אלי אהרונסון, יו"ר דורון טכנולוגיות: "האויבים שלנו הם בעיקר ארגוני הטרור שמחפשים כל הזמן נשק שובר שוויון, ואי-אפשר להרתיע את כולם"

דורון טכנולוגיות/ צילום : אלי אהרונסון
דורון טכנולוגיות/ צילום : אלי אהרונסון

בשנים האחרונות נראה כי איום המלחמה הקונוונציונלית והאיומים הלא קונוונציונליים על ישראל ואזרחיה ירדו ממפת האיומים המרכזיים של מערכת הביטחון, או לכל הפחות ירדו מסדר היום המרכזי, וכיום עיקר המאמצים מרוכזים במלחמה בטרור הסכינים או המתאבדים למיניהם. 

זאת, למרות שאירגוני הטרור בארץ ובעולם משקיעים מאמצים רבים בתפיסה או פיתוח של נשק "שובר שוויון" שעלול לגרום לנפגעים רבים באירוע בודד. מדי פעם מתפרסמים באמצעי התקשורת דיווחים על שימוש בנשק כימי או אחר בסוריה, עיראק, או מקומות אחרים בעולם ולמרות זאת מרבית אזרחי ישראל לא מצויידים כיום בערכת אב"כ ניידת ובתיהם אינם מוגנים מפני מתקפה כימית או ביולוגית. 

עם זאת, ב-2010 פרסם פיקוד העורף תקנה המחייבת את הקבלנים להתקין בכל בית חדש שנבנה, ביחד עם בניית החדר המוגן הדירתי (הממ"ד) גם מערכת להגנה ממתקפת אב"כ. בארץ פועלות כ-7 חברות המספקות את המערכות האלה, ואחת מהן היא חברת דורון טכנולוגיות, שהוקמה על ידי שלושה יוצאי צבא לפני כשנתיים. 

"פיתחנו את המערכת במשך הרבה מאוד זמן כי מדובר במערכת ביטחונית שצריכה לעמוד בהרבה מאוד תקנים. לפי החוק היום כל קבלן שבונה בית חייב להתקין מערכת לסינון אב"כ בממ"ד כך שהביקושים למערכות כאלה קפצו בשנים האחרונות", אומר אלי אהרונסון, יו"ר דורון טכנולוגיות ואחד משלושת המייסדים, בשיחה עם "גלובס". 

"כל הפיתוח והייצור שלנו מבוצעים בארץ. קיבלנו תקן לפני כ-9 חודשים והתחלנו לייצר. אנחנו מייצרים בשני אתרים - באזור תעשייה בחבל התענ"כים ליד עפולה ובאזור תעשייה ברקן". 

אהרונסון השתחרר לפני כשנתיים מצבא הקבע והקים את החברה ביחד עם אסי שביט, רואה חשבון במקצועו, ואריאל אלמוג, יוצא פיקוד העורף. אהרונסון היה מג"ד וסגן מפקד חטיבה בשריון לפני שחרורו מהצבא והוא בעל תואר ראשון בלוגיסטיקה וכלכלה ותואר שני במנהל עסקים, בוגר לימודי ביטחון לאומי, פיקוד ומטה. שלושתם, אגב, השתחררו מהצבא בדרגת סגן אלוף. 

- אין ירידה בהיקף האיומים בתחום הזה לאחרונה? 

"לא. להיפך. התקפה כימית אמיתית לא הייתה מעולם על ישראל אבל בסוריה למשל מפעילים ממש בימים אלה נשק כימי, והפעילו שם בשנתיים האחרונות נשק כימי. יש מספיק ידיעות על כך שהגיע נשק כזה לחמאס, חיזבאללה ודאע"ש. לא סתם החליטו להכניס את התקנה המחייבת התקנה של המערכות בבתים חדשים ב-2010". 

"מצד שני, לא מרעננים את המסכות. מעבר למה שיש בחוק כדאי לדעתי שכל אזרח ידאג שתהיה לו מערכת כזו בבית למקרה הצורך". 

- כמה עולה המערכת שלכם? 

"ללקוח פרטי המערכת עולה בסביבות 3,000 שקל כולל מע"מ להתקנה בחדר מסוג ממ"ד".

 - אפשר להתקין אותה בכל חדר בבית? 

"כן. אבל צריך לאטום אותו קודם. אם מדובר בממ"ד שהוא אטום אז זה המחיר". 

- ואם מדובר במקלט גדול? 

"זה יכול להגיע לכ-30-40 אלף שקל אבל צריך לזכור שזה מתחלק על כל הדירות בבניין". 

- כיום למעשה אין לנו, האזרחים, איך להתגונן במקרה של מתקפת אב"כ.. 

"אני חושב שמנסים להסתיר את האיום. האיום קיים. צריך רק להסתכל מסביבנו ולראות מה קורה במדינות השכנות, כולל ברצועת עזה ובסיני. האויבים שלנו הם בעיקר ארגוני הטרור שמחפשים כל הזמן נשק שובר שוויון". 

- אפשר להרתיע אותם.. 

"את חלקם. אבל יש כאלה, כמו דאע"ש, שמאוד קשה ולמעשה אי-אפשר להרתיע אותם. יכול להיכנס מחבל מתאבד עם משהו כימי". 

- המערכת שלכם מגינה גם מנשק ביולוגי? 

"כן. יש שני דברים מרכזיים שמבדילים אותנו מהמתחרים. המערכת שלנו הכי פשוטה להפעלה. גם ילדה קטנה בת 10 יכולה להפעיל אותה ואילו המערכות האחרות הרבה יותר מסובכות להפעלה. דבר נוסף - המערכת שלנו מאפשרת איוורור. אם סוגרים את הממ"ד (מרחב מוגן דירתי) אז החמצן אוזל שם תוך כמה שעות ואפשר להיחנק. יש הצעת חוק שעומדת לעבור בקרוב שתחייב את מערכות האב"כ והסינון להיות גם מערכת איוורור. המערכת שלנו היא היחידה שמאפשרת איוורור בלי לפגוע במסנן האב"כ. כלומר, זה מאפשר שהייה ארוכה מאוד בממ"ד כשהוא סגור, גם לאורך לילה שלם, בניגוד למערכות האחרות". 

- אגב, כל כמה שנים צריך להחליף את המסנן? 

"אנחנו נותנים אחריות של 10 שנים על המערכת. אם היא לא בשימוש אז היא טובה גם ל-20 שנה לפחות. אם משתמשים במערכת אז צריך כמובן להחליף את המסנן הפחמי אחר כך, לא את כל המערכת". 

- אתם מתקינים בכל הארץ? 

"כן. יש לנו צוותי התקנה. אנחנו נותנים שירות מקיף, גם התקנה וגם תקלות ודברים אחרים שצריך לטפל בהם". 

- יש אזורים שבהם יש ביקוש גבוה יותר למערכות כאלה? 

"לא. הביקושים מפוזרים על פני כל הארץ. זה קשור באופי של הבן אדם לדעתי, אם יש מישהו שרוצה להיערך לאיומים הקיימים אז הוא עושה את זה". 

- כיום אנשים פוחדים יותר מדקירות סכין בגב ולא מאירוע כימי... 

"נכון. אבל גם האיום הכימי קיים ויש כאלה עם בתים ישנים שמתכוננים גם להתקפה כימית. היום אנחנו מוכרים בעיקר לקבלנים שצריכים למסור בית מאושר. פעם המחיר של מערכת היה גבוה הרבה יותר והיום, בגלל התגברות התחרות וכניסה שלנו ושל אחרים, המחירים ירדו". 

- אם פתאום קורה אירוע כימי המדינה ערוכה לאספקת מסיכות מהירה? 

"אני לא חושב אבל אני לא חשוף לכל המידע. יכול מאוד להיות שיש היערכות ברמת פיקוד העורף והאזרחים לא מודעים לה". 

- אתם חושבים גם על שיווק בחו"ל? 

"אנחנו רק בתחילת הדרך אז כרגע אנחנו מתמקדים בישראל. אבל כמובן שאנחנו חושבים קדימה. באירופה אין כזה דבר ממ"דים. אלה חדרים רגילים, בעיקר מעץ, אז יותר קשה לעבוד שם. בשוויץ, אגב, יש חובת התקנת מערכות סינון אב"כ כבר שנים רבות".