"אם זו דרכו של משה כחלון, הוא יפסיד בקרב מולנו"

שיחה עם ראש המועצה האזורית רמת נגב, שמוליק ריפמן, על הצעת החוק החדשה הנוגעת לותמ"ל: "הממשלה מעמידה אותנו במצב בלתי אפשרי"

"אם לא יוציאו מהצעת החוק את פרק ד', המתייחס לחוק העונשין, אני וגם המתנגדים האחרים לא נוכל לעבור לסדר יום", כך אומר בהחלטיות יו"ר מרכז המועצות האזוריות וראש המועצה האזורית רמת נגב שמוליק ריפמן, אחרי שבוע סוער בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, בכל הקשור להצעת החוק החדשה הנוגעת לוועדה לתוכניות מועדפות לדיור (הותמ"ל).

כזכור, הוותמ"ל הוקמה בימי הממשלה הקודמת, ביוזמה של משרד האוצר, ופועלת בשנה האחרונה לאשר מתחמי דיור גדולים על בסיס תוכניות קיימות.

כעת עומדת על הפרק חקיקה שנועדה לתת לוועדה גם כלים לדון ולאשר בהליך מהיר תוכניות המתייחסות לקרקע שאיננה מיועדת לבנייה, כמו קרקע חקלאית, עם הליך חדש המאיים להפקיע קרקע מידי החקלאים או מידי גורמים אחרים, בהליך מקוצר ועם עונשים חמורים למי שלא ישתף פעולה עם ההליך. חלק זה של הצעת החוק, החלק הקנייני, לא עלה לאישור בימי הממשלה הקודמת בשל התנגדות עצומה מצד גורמים שונים (חקלאים, ההתיישבות העובדת, ארגונים ירוקים, מתכננים ועוד) וכעת הוחלט באוצר לקדמו שוב וההתנגדות חזרה במלוא עוזה.

בשבוע שעבר התקיים בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת דיון שבו הושמעו חלק מההתנגדויות. ריפמן מדגיש כי החקלאים ומתנגדים נוספים אינם מתעלמים מהמשבר בשוק המגורים, אלא מתרעמים על חוסר התיאום של הממשלה עם מי שמחזיק בקרקע ומעבד אותה כבר שנים, ועל הסעיפים הדרקוניים שנכללים בהצעת החוק.

"אין כאן התנגדות עקרונית לבנייה על הקרקע החקלאית אם זה מה שיפתור את המשבר, ואמרנו את זה גם לשר האוצר משה כחלון וליו"ר מטה הדיור אביגדור יצחקי. אבל הממשלה מעמידה אותנו במצב בלתי אפשרי. רוצים לקדם חוק עם סעיפים בעייתיים מאוד, ולא הציגו לנו שום תוכנית קונקרטית. אי-אפשר לנהל דיאלוג כשלא כל הפרטים ידועים, ובמקרה הזה, לא ברור אם מדובר בקרקעות צמודות דופן לערים למשל, או בקרקע חקלאית באמצע שום מקום שהמדינה תוכל לקחת ולא בטוח אם תעשה איתה משהו בכלל".

- יכול להיות שזו הדרך היחידה להגדלת ההיצע?

"לא בצורה הזו. שישבו באוצר וברמ"י ויעשו תוכניות ברורות ומאוזנות וילכו יחד איתנו, עם ההתיישבות. אבל על פי הצעת החוק הם רוצים להוציא את החקלאים מהקרקע, ואז ליצור ואקום לא ברור לגבי ההמשך, יהיה מה שיהיה. ההרגשה שלנו היא שהם יורים לכל הכיוונים ואולי הם מנסים להסית את דעת הקהל ממה שקורה בפועל בתחום הדיור, כי בחודשים האחרונים, למרות כל התוכניות, מחירי הדיור המשיכו לעלות. אנחנו וגם ראשי הערים התנגדנו ומתנגדים לאופי הפעולה של הוותמ"ל משום שהיא פועלת מאחורי הגב של כולם. נפגשנו עם כחלון ועם יצחקי וחשבנו שהגענו להבנה על תיאום. ואז פתאום קמנו בוקר יום אחד וגילינו שמקדמים את החוק הזה בלי ששיתפו אותנו בכלל. אם זו דרכו של שר האוצר או של מטה הדיור, הם יפסידו בקרב הזה מולנו".

ועדת הפנים דנה בהצעת החוק בשבוע שעבר, ולמרות שבאוצר קיוו לקדם את החוק במהירות דחתה הוועדה את ההצבעה לשבוע זה. בשל ההתנגדות העזה הוסרו חלק מהסעיפים הבעייתיים כמו זה שאיים על חוכר קרקע שלא ישתף פעולה בשנתיים מאסר בפועל. אבל המתנגדים לא מסתפקים בכך, וטוענים שהעובדה שהחוק יועבר קודם כל בכנסת ורק אחר כך תכונס מועצת מקרקעי ישראל לקבוע מה יהיו הפיצויים, הרגילים והמוגדלים, לא מקובלת עליהם.

"באוצר עובדים הפוך. הם קודם היו צריכים לקבוע הפיצוי ולתאם את הדברים עם השלטון המקומי והחקלאים. אני לא נוהג לאיים, אבל אנחנו נעשה כל דבר כדי להכשיל את המהלך. אני מקווה שהם יבינו לבד שפעלו לא נכון. אם לא, יש לנו כלים פוליטיים, יש את האפשרות לפנות לבג"ץ, ונמשיך לפעול בכל הכוח".