גולף עברה ב-2015 להפסד; "שנה מאתגרת לכל הקמעונאות בארץ"

גולף, קבוצת האופנה הרביעית בגודלה בישראל, רושמת הידרדרות הדרגתית בשנים האחרונות ■ לדברי המנכ"ל אלי מיזרוח, בשנה הקרובה הרשת תסגור עשרות חנויות מפסידות ותגיע ליעד המכירות שהציבה לעצמה - למעלה ממיליארד שקל

אלי מיזרוח / צילום: אסנת רום
אלי מיזרוח / צילום: אסנת רום

אסטרטגיית הרכישות של קבוצת גולף  לא מוכיחה את עצמה לפי שעה, והקבוצה מסיימת שנה חלשה והפסדית. גולף, המפעילה 356 חנויות בפריסה ארצית בתחום ההלבשה ובתחום אופנת הבית, חתמה את שנת 2015 עם הפסד של 5.8 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של 35.7 מיליון שקל בשנת 2014.

קבוצת גולף היא קבוצת האופנה הרביעית בגודלה בישראל, המחזיקה ברשתות גולף, גולף אנד קו, פולגת, אינטימה, מקס מורטי, ספרינט ורשת בלו בירד, הנמצאת בתהליך סגירה. הקבוצה מיזגה לתוכה את פעילות החברה-האחות כיתן, ובאמצעותה רכשה (67%) מפעילות מותגי ארכדיה בישראל ובראשם טופ שופ. במקביל היא רכשה מחצית ממניות אתר המכירות המקוון עדיקה.

מהדוחות של גולף עולה כי חברת עדיקה סיימה את 2015 עם הפסד של 2.5 מיליון שקל, ואילו כיתן חתמה את השנה עם הפסד של 2.2 מיליון שקל.

בכלל, שנת 2015 סימנה את המשך ההידרדרות ההדרגתית בביצועים של הקבוצה, וגם שפל - שכן זו השנה הראשונה בעשור האחרון שגולף מסיימת את השנה בהפסד.

כהמחשה, נציין כי את שנת 2008 חתמה גולף עם רווח נקי של 101 מיליון שקל. בשנת 2013 הרווח הנקי הסתכם בחצי - 50 מיליון שקל, והוא המשיך לצנוח גם בשנת 2014.

לפחות 30 חנויות מפסידות

גולף מפגינה חולשה בשני מגזרי פעילותה: מגזר האופנה ומגזר אופנת הבית, הכולל גם את פעילות גולף קידס. במגזר האופנה ירד הפדיון למטר בחנויות זהות ב-3.1% והסתכם ב-1,186 שקל. ואולם, בחישוב הפדיונות הממוצע למ"ר של כלל חנויות האופנה, גולף רשמה ירידה חדה יותר שהסתכמה ב-15%. הפדיון הממוצע למ"ר ירד מ-1,207 שקל בשנת 2014 ל-1,025 שקל בשנת 2015.

תחום אופנת הבית רשם שחיקה נמוכה יותר, כאשר הפדיון בחנויות זהות ירד ב-2.5%, ואילו הפדיון הממוצע למטר ירד ב-5.9% והסתכם ב-1,121 שקל למ"ר.

בחתך רבעוני, ההפסדים הכבדים נגרמו לקבוצה ברבעון השני והשלישי, כאשר הרבעון הראשון היה רווחי, ואילו ברבעון הרביעי ההפסדים התמתנו, והסתכמו ב-466 אלף שקל בלבד.

מנכ"ל קבוצת גולף, אלי מיזרוח, מסר כי "זו הייתה שנה מאתגרת לכל הקמעונאות בארץ. עונות החגים, ראש השנה ופסח אשתקד היו חלשות. לפי RIS, יש ירידה של כ-2% בכל השוק, ואנחנו כמו כל השוק. הרבעון הרביעי התחיל מאוד קשה, אבל הוא השתפר והיה לנו גידול בחנויות זהות. ללא ההוצאות החד-פעמיות שהיו לנו בשל מחיקת מוניטין של בלו בירד וגריעת רכוש קבוע בשל חנויות מפסידות, הרבעון הרביעי היה רווחי".

לפי הערכות, לגולף לא פחות מ-30 חנויות הפסדיות, וזאת לאחר שבמהלך אשתקד היא סגרה 11 חנויות מפסידות ברשתות בלו בירד, אינטימה, מקס מורטי וגולף קידס. מיזרוח מעריך כי בשנה הנוכחית הקבוצה תסגור 20-30 חנויות הפסדיות נוספות. "הקבוצה מתאימה את מבנה ההוצאות, כאשר הקטנו את מטה החברה, אנחנו עושים צמצום בהוצאות תפעוליות אחרות והרבה מאוד עבודה על הרכש. אמרתי בדוח הקודם שנסגור עשרות חנויות, וזה הכיוון".

- יחד עם הסגירות שבוצעו אשתקד, יש לכם 40 חנויות הפסדיות. מתי החנויות האלה עברו להפסד?

"אצל כל אחד יש תמיד 10%-15% מהחנויות שמאוזנות או מפסידות. זה לא חדש. אנחנו רואים בשוק את המשך המגמה של פתיחת שטחי מסחר חדשים שעולה על הגידול בשוק, וזה מקשה גם כך על החנויות המאוזנות להשיג רווח. כל עוד אין התאמה של שכר דירה ודמי ניהול בקניונים, בסופו של דבר הדרך היא לסגור בטווח המידי חנויות מפסידות".

- עדיקה, שתליתם בה תקוות רבות, סיימה את השנה עם הפסד של 2.5 מיליון שקל - מחציתו מיוחס אליכם.

"עדיקה רווחית. יש שם רישום חשבונאי של אופציות של 3.8 מיליון שקל, ובלי הרישום החשבונאי היא רווחית בכמעט 2 מיליון שקל".

- ומה לגבי כיתן ומותגי ארכדיה?

"מותגי ארכדיה עדיין לא רווחיים, אבל אנחנו מעריכים שהם יהיו רווחיים בשנת 2016. שלוש הרכישות - כיתן, עדיקה ומותגי ארכדיה - מציגות גידולים דו-ספרתיים במכירות ושלושתן יעלו בשנת 2016 את הרווח שלהן. הצגנו חזון אסטרטגי של למעלה ממיליארד שקל מכירות כדי להגיע לרווח תפעולי של 10%, וכבר עכשיו יש לנו רבעון אחרון עם מכירות של 230 מיליון שקל כך שאנחנו בדרך ליעד".