מה יעלה בגורל רוכשי הדירות מענבל אור אחרי הקפאת ההליכים?

שילמתי מקדמה לקבוצת רכישה שארגנה אור - מה יהיה עם הכסף? ■ האם הקפאת ההליכים תשפיע על הבנייה בפרויקטים קיימים או בפיתוח? ■ ענבל אור הסכימה להקפאת הליכים ■ ראש צוות הניהול המיוחד של אור התפטר

ההסכמה על הקפאת ההליכים כנגד חברת אור סיטי נדל"ן של ענבל אור למשך 30 ימים הכניסה לא מעט רוכשי דירות שהצטרפו לפרויקטים שארגנה אור לסחרור. אלה תוהים מה יעלה בגורל כספם או הדירות שרכשו ונמצאות בשלבי בנייה שונים. עו"ד עופר שפירא, המתמחה בדיני חדלות פירעון והבראת חברות, נותן מענה לחלק מהשאלות הבוערות.

- הצטרפתי לקבוצת רכישה שארגנה ענבל אור ושילמתי מקדמה. אני רוצה את הכסף שלי בחזרה. מה אני יכול לעשות?

עו"ד שפירא: "ככלל, כאשר חברה נמצאת בהקפאת הליכים, נושי החברה לא יכולים לדרוש ממנה כספים. עם זאת, השאלה האם ניתן לקבל בחזרה כספים ששולמו קשורה לשאלה אחרת, והיא כיצד נוהלו קבוצות הרכישה.

"ככל שהפרויקטים נוהלו כ'קופה סגורה' ובחשבונות יעודיים וסגורים, הרי שהכספים אמורים לעמוד לרשות הקבוצה, בין לצורך המשך הפרויקט, או שהפרויקט לא יתחיל, והכספים יוחזרו לפי העניין. אם הכספים שולמו לחשבון מרכז שממנו שולמו גם הוצאות ניהול שונות של החברה, הרי שבמקרה כזה עלול להתברר כי אין מספיק כסף לפרוע את כלל החובות". 

- העברתי לחברה של ענבל אור 200 אלף שקל ולא קיבלתי חשבונית מס. כיצד אוכל להוכיח כי אכן שילמתי בפועל, והאם כספיי יושבו לי במקרה שימונה נאמן?

"הוכחת התשלום במסגרת הליך של הקפאת הליכים או פירוק יכולה להיעשות באמצעות ראיות אחרות ולא רק באמצעות חשבוניות. השאלה האם כספים ששולמו יושבו אינה קשורה לאופן הוכחת התשלום, אלא לשאלה האם הסכום נכנס לתוך מאסת הנכסים של החברה, ולמשלם יש רק תביעה כספית שתפרע - או שהסכום הוחזק בנאמנות, ואז יוחזר מתוך הנאמנות ובמופרד מהליכי חדלות פירעון".

- הצטרפתי לקבוצת רכישה שארגנה אור. האם הקפאת ההליכים תשפיע על קצב התקדמות הבנייה של פרויקטים קיימים ותעכב פרויקטים בפיתוח?

"הקפאת הליכים, כעיקרון, מאפשרת לחברה להמשיך בניהול עסקיה תוך הגנה של בית המשפט מפני תביעות צדדים שלישיים. עם זאת, לא מן הנמנע כי הקפאת ההליכים תשפיע על ביצועם של פרויקטים, משום שמדובר באנשי מקצוע חדשים שנכנסים לתמונה ומטבע הדברים יידרשו להשקיע זמן בלימוד מצב הדברים בחברה".

- בכל קבוצת רכישה יש ועד בו חברה אור או נציג מטעמה. האם הנאמן להקפאת ההליכים ייכנס בנעלי נציגיה של אור בוועדי הקבוצות בפרויקטים שארגנה? כיצד מינוי הנאמן צפוי להשפיע על ההתנהלות השוטפת של ועדים אלה?

"נאמן בהקפאת הליכים יצטרך לשקול את העסקתם של עובדי החברה בשים לב לשיקולים שונים ובין היתר מציאת מקורות כספיים להעסקתם. עצם מינוי נאמן בהקפאת הליכים אינו מביא לפיטורים של עובדים או נציגים של החברה, ולמעשה מטרת ההקפאה היא בהכרח להמשיך ככל הניתן בניהול עסקי החברה כדי להביא להבראתה".