הרובל קרס ביותר מ-60% - האם זו הזדמנות להשקיע במטבע הרוסי?

ליאוניד גולדין מפריים ברוקר מסביר האם אפשר היה לחזות את השינוי החד במטבע הרוסי, ומה צפוי בהמשך

רובל / צילום: שאטרסטוק
רובל / צילום: שאטרסטוק

התרסקות הרובל הרוסי מול הדולר בשנה וחצי האחרונות סיבכה לא מעט אנשי עסקים בעולם. בתחילת המשבר ביולי 2014 נסחר הרובל לפי 33 לדולר ובשיא (ינואר 2016) לפי 86 לדולר כלומר - פיחות של יותר מ-60%. היום הרובל נסחר לפי שער של 67 רובל לדולר. אחד הגורמים המרכזיים לפיחות ברובל הוא נפילה חדה במחיר הנפט לשפל של 30 דולר לחבית, וההשפעה מכך על כלכלת רוסיה, שמבוססת על יצוא נפט וגז. גורם מרכזי נוסף הוא הסנקציות הכלכליות שהטילו מדינות המערב על רוסיה בשל הפלישה לאוקראינה.

ליאוניד גולדין, סמנכ"ל בפריים ברוקר ומנהל חדר מסחר, מסביר שגם בישראל, מרחק 6,000 ק"מ מרוסיה, ניתן למצוא קבוצות עסקיות ואילי הון שנפגעו קשה מירידת ערך הרובל. למשל לב לבייב וקבוצת אפריקה ישראל שבשליטתו. החשיפה הגדולה לרובל מגיעה דרך חברת אפי פיתוח שמרכזת את פעילות הנדל"ן של קבוצת אפריקה ישראל ברוסיה. כבר ב-2014 רשמה אפריקה ישראל הפסדים כבדים של כ-850 מיליון שקל שנבעו בעיקר ממחיקות שווי בנכסים השייכים לאפי פיתוח. דוחות 2015 צפויים להיות אף גרועים יותר ובאזהרת רווח חמורה שפרסמה לאחרונה הקבוצה היא צופה הפסדי עתק. בינתיים, גובר החשש בקרב בעלי האג"ח של אפריקה ישראל כשאיגרות החוב שלה נסחרות כיום בתשואות דו-ספרתיות.

האם איש עסקים מנוסה כמו לב לבייב היה יכול לחזות את הנפילה החדה ברובל ולהימנע מהפסדים עצומים? גולדין מפריים ברוקר מסביר למה ייתכן שכן. מספר אינדיקטורים שהתקיימו היו צריכים להדליק נורה אדומה אצל כל מי שמשקיע ברוסיה וחשוף לרובל.

אמנם את הנפילה התלולה במחיר הנפט היה קשה לחזות, ואכן לפני שנה אף אנליסט לא צפה אותה. אך התלות הגדולה הקיימת בין הכלכלה הרוסית למחיר הנפט היא סיטואציה בעייתית שמשקיע אמור להתחשב בה מבחינת ניהול סיכוני ההשקעה, ולהיערך לכך באמצעות עסקאות גידור מתאימות שיקזזו חלק גדול מההפסדים במקרה ויתרחשו. למשל, באמצעות רכישת חוזה עתידי על מחיר הנפט או לחלופין באמצעות קנייה של אופציות פוט על הרובל.

אינדיקטור נוסף שיכול היה לעזור לצפות את ההחרפה בקריסת הרובל הוא העלאת ריבית חדה ופתאומית בסוף 2014. בצעד חריג הקפיץ אז הבנק המרכזי ברוסיה את הריבית במדינה משיעור של 10.5% לשיעור של 17%. גם הסכסוך הצבאי באזור והתעקשותה של רוסיה שלא לסגת מאוקראינה על אף אזהרות המערב, היה בהם כדי להעריך את הבאות.

חודשיים אחרי שיאו של המשבר ברובל האם זה הזמן לחזור למטבע הרוסי? גולדין: "האינדיקטורים הכלכליים מאותתים שכן. בינתיים, הבנק המרכזי הרוסי הפחית חזרה את הריבית במדינה משיעור של 17% ל-14%, מחיר הנפט החל להתאושש וכבר נסחר ברמה של יותר מ-40 דולר לחבית וגם הסנקציות שהוטלו על רוסיה על-ידי המערב התמתנו עקב הפסקת האש באוקראינה. על רקע כל זה, הרובל מצדו החל את דרכו להתחזקות והוא נסחר כעת לפי שער של 67 רובל לדולר".