קרב הריכטרים על הווילה בארסוף: לא יפצו את הרוכש, בינתיים

בשנת 2009 גילו להפתעתם בעלי חברת מדינול כי בנימין כהן רכש את הווילה שלהם במושב היוקרתי מבן-דודה של יהודית ריכטר, עורך דין שהחזיק עבור הריכטרים את הבית בנאמנות - וזאת ללא ידיעתם

הוילה של קובי ויהודית ריכטר בארסוף / צילום: איל יצהר
הוילה של קובי ויהודית ריכטר בארסוף / צילום: איל יצהר

בית המשפט העליון נותן תקווה לקובי ויהודית ריכטר. שופט בית המשפט העליון, עוזי פוגלמן, נעתר אתמול (ב') לבקשת בני הזוג ריכטר, בעלי חברת מדינול, והורה על עיכוב ביצועו של פסק הדין של בית המשפט המחוזי בלוד, שחייב אותם לשלם 8 מיליון דולר לבנימין כהן, אזרח בריטי, שהיה מסוכסך עמם על בעלות של נכס ביישוב היוקרתי ארסוף.

התשלום לכהן נועד לאפשר את מחיקתה של הערת אזהרה שנרשמה לטובתו על הבית שנמצא ברחוב מול הים 11 בארסוף.

עיכוב ביצוע פסק הדין יעמוד בתוקפו עד להחלטת בית המשפט העליון בערעור שהגישו קובי ויהודית ריכטר על פסק דינו של בית המשפט המחוזי. עוד החליט השופט פוגלמן כי הזוג ריכטר יפקיד ערבות בסך מיליון לפיצויו של כהן, אם ייגרם לו נזק בשל עיכוב הביצוע.

"בנסיבות העניין, קיים חשש סביר כי - בין אם תסולק המשכנתא ובין אם תמומש, ובסופו של דבר הערעור של הזוג ריכטר יתקבל - יתקשה כהן לשפות את הזוג ריכטר בסכום זהה, מן הטעם שכהן הוא אזרח זר שאינו מתגורר בישראל ולא נטל כל חלק בהליך", כתב השופט פוגלמן בהחלטתו.

השופט פוגלמן ציין בנוסף כי "כהן ובני משפחתו נמצאים בחיסרון כיס וללא הון נזיל משמעותי", ומכאן, לדבריו, חששם של בני הזוג ריכטר כי הם לא יוכלו לקבל מהם את הכספים המגיעים להם, אם יזכו בערעור, "אינו משולל יסוד".

עוד כתב השופט פוגלמן כי הזוג ריכטר עלול להינזק אם ביצוע פסק הדין לא יעוכב, שכן "אפשר שהנכס נושא ערך מיוחד עבור בני הזוג ריכטר, כנטען על-ידם, וכי ייעדו אותו למגורי מי מילדיהם ביום מן הימים".

השופט הוסיף וציין כי קובי ויהודית ריכטר טוענים כי "מדובר במגרש נדיר ביישוב ייחודי שאין לו קונים רבים בשוק", וגם לכן עלול להיגרם לזוג ריכטר נזק של ממש, הן מאובדן הנכס והן מפאת הסיכון שלא יוכלו להיפרע מכהן לו יתקבל הערעור לבסוף.

לאור כל האמור הוציא השופט פוגלמן צו עיכוב ביצוע על פסק דינו של בית המשפט המחוזי עד ההחלטה בערעור שהגישו הריכטרעם.

בעלות מוסתרת

התביעה שהגיש כהן לבית המשפט המחוזי בלוד והגיעה לידי "גלובס" בפברואר 2012, גוללה את אחד מסיפורי הנדל"ן המוזרים ביותר. לפי כתב התביעה, וילה בשווי של כ-8 מיליון דולר במושב היוקרתי ארסוף, ששייכת לזוג ריכטר, נמכרה ללא ידיעתם לכהן, באמצעות עו"ד יעקב הרכבי, בן-דודה של יהודית ריכטר. האחרון החזיק עבור הריכטרים בנאמנות את הווילה ברחוב מול הים 11 בארסוף.

כהן טען - באמצעות עורכי הדין איל רוזובסקי, דן סלע ונועה נודלמן - כי הריכטרים דרשו ממנו לבטל את ההסכם לרכישת ביתם, בטענה כי הם כלל לא היו מודעים לעסקה, וכי הרכבי היה נאמן מטעמם ולא הבעלים האמיתיים של הנכס. בתביעתו דרש כהן מהזוג ריכטר לכבד את הסכם המכר, מאחר שלא טרחו לרשום את הבית על-שמם, ואילו לטובתו נרשמה הערת אזהרה.

באוקטובר 2015 פסק השופט אברהם יעקב כי הווילה בארסוף תישאר אצל הזוג ריכטר, וכי הערת האזהרה לטובתו של כהן תימחק ממרשם המקרקעין, וכך גם המשכנתא שנרשמה על הבית לטובתו. ואולם זאת, רק בכפוף לכך שהזוג ריכטר ועו"ד הרכבי ישלמו לכהן כ-8 מיליון דולר וכן ישיבו לו את הסכום ששילם כמס רכישה עבור הווילה בסך כ-1.4 מיליון שקל. "הריכטרים ביקשו ליצור מצב לפיו בעלותם בנכס תוסתר מן העולם. לטעמי, לא ראוי שהם ילינו כלפי אחרים על כך שכוונתם צלחה", כתב השופט בפסק הדין.

עם זאת, בית המשפט המחוזי התיר לריכטרים להגיש תביעה נגד הרכבי כדי לתבוע ממנו את הנזקים שנגרמו להם בגין מכירת הנכס שלהם לכהן ועקב רישום המשכנתא והערת האזהרה לטובתו. המחוזי קבע כי המשכנתא לטובת כהן תימחק, אך בכפוף שריכטר ועו"ד הרכבי ביחד ולחוד ישלמו לכהן את הסכומים הבאים: תשלום הקרן בסך 5 מיליון דולר, בנוסף לתשלום הריבית ההסכמית בסך 1.5 מיליון אירו (בקיזוז 200 אלף דולר ששולמו לכהן); השבת הסכום ששילם כהן כמס רכישה בסך כ-1.4 מיליון שקל בתוספת ריבית והצמדה; ובנוסף ניתן צו לפיצול סעדים, שלו עתרו הריכטרים, על-מנת לאפשר להם לתבוע מעו"ד הרכבי את הנזקים שנגרמו להם, לשיטתם, עקב רישום המשכנתא והערת האזהרה לטובת כהן. 

"טעויות עובדתיות ומשפטיות"

בהמשך הגיש הזוג ריכטר - באמצעות עו"ד אלקס הרטמן ממשרד ש. הורביץ - ערעור לעליון על החלטת המחוזי וכן בקשה לעיכוב ביצוע פסק דינו. בערעור ובבקשה נטען כי פסק הדין של המחוזי כולל טעויות עובדתיות ומשפטיות. עוד טען הזוג ריכטר כי לו יפרעו כעת את החוב העומד על עשרות מיליוני שקלים כדי להביא למחיקת המשכנתא, קיים חשש ממשי כי לו יתקבל ערעורם לא יוכל כהן להחזיר להם את הסכום המדובר.

יצוין כי עורכי הדין של שני הצדדים הוחלפו במהלך הדיון בערעור בבית השפט העליון, לאחר שעו"ד אייל רוזובסקי ואנשי משרדו, שייצגו את כהן ומשפחתו, הצטרפו למשרד מיתר-ליקוורניק-גבע-לשם-טל, שאחד מהשותפים הבכירים בו הוא עו"ד רלי לשם, שייצג את בני הזוג ריכטר. 

קובי ויהודית ריכטר מיוצגים כיום, כאמור, בידי עורכי הדין אלקס הרטמן, אוריאל פרינץ וד"ר שלומית ולרשטיין ממשרד ש. הורביץ; ואילו רוכש הווילה, בנימין כהן, מיוצג בידי עורכי הדין גיורא ארדינסט, דן סלע, אלמוג גיל-אור וטל ארדינסט ממשרד ארדינסט-בן-נתן.