האם אקסלנס עשתה "סיבוב" על חשבון הלקוחות עמיתי הפניקס?

(עדכון) - החשד: בין ינואר 2011 לאפריל 2014 פעלו בחבר הבורסה אקסלנס בדרכי מירמה לביצוע עסקאות מתואמות ועצמיות בין חשבונות אקסלנס לחשבונות הפניקס, וזאת כדי ליצור רווחים אסורים לאקסלנס ■ התיק הועבר לפרקליטות

הבורסה בתל אביב / צילום: תמר מצפי
הבורסה בתל אביב / צילום: תמר מצפי

האם בית ההשקעות אקסלנס נהג לערוך עסקאות עצמיות שיצרו לבית ההשקעות רווחים אסורים, על גבם של לוקחות בית ההשקעות - עמיתי חברת הביטוח הפניקס, המשתמשת בשירותי הברוקראז' של אקסלנס?

רשות ניירות ערך הודיעה היום (ג') כי מחלקת חקירות, מודיעין ובקרת מסחר ברשות העבירה למחלקת ניירות ערך בפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) תיק חקירה בעניינה של אקסלנס.

החשד המרכזי נוגע לביצוע עבירות של תרמית בניירות ערך ועבירות של קבלת דבר במירמה, מירמה והפרת אמונים בתאגיד ורישום כוזב במסמכי תאגיד. זאת, על-פי החשד, בקשר לשיטת מסחרר סיבובי באמצעות חשבונות פיקטיביים, שבה עשו שימוש לכאורה גורמים באקסלנס בין 2011 ל-2014.

"בחודשים ינואר 2011 עד אפריל 2014 פעלה אקסלנס בדרכי מירמה וביצעה אלפי עסקאות מתואמות ועצמיות - בין חשבונות של אקסלנס לבין חשבונות של הפניקס שהייתה לקוחה של שירותי הברוקראז' של אקסלנס", נטען בהודעת רשות ניירות ערך. זאת, לטענת הרשות, במטרה ליצור רווחים לאקסלנס על חשבון עמיתי הפניקס, ותוך השפעה על שערי המניות וניירות הערך הנסחרים. 

בהודעת רשות ניירות ערך נטען כי "כתוצאה מהפעילות התרמיתית יצרו החשודים רווחים בסך כולל של כ-3.7 מיליון שקל אשר נצברו בחשבונות אקסלנס, וכל זאת על חשבון עמיתי הפניקס".

רשות ניירות ערך פירטה בהודעתה גם כי "מממצאי החקירה עולה כי מאחר ואקסלנס והפניקס מוגדרים כצדדים קשורים לעניין תקנות הפיקוח על שירותי פיננסיים, הרי שאקסלנס הייתה מחויבת להשוות את העמלה אותה היא גובה מהפניקס עבור פעולות של מכירה וקנייה של ניירות ערך לעמלה הנמוכה של הזוכה בהליך התחרותי שקיימה הפניקס".

ואולם, לטענת הרשות, בכדי לעקוף החובה הזו, הקימו באקסלנס מערך של מספר חשבונות תיווך ששימשו לגביית "פערי תיווך" מלאכותיים עבור פעילות ברוקראז' אותה ביצעה אקסלנס עבור חשבונות עמיתי הפניקס, "וזאת מעבר לעמלה המוסכמת בה הייתה מחויבת על-פי חוק".

ברשות מסבירים שכל הזמנת רכישה או מכירה של ניירות ערך על-ידי הפניקס "הייתה עוברת דרך החשבונות הפיקטיביים כביכול, ולאחר מכן נמכרות במחיר גבוה יותר לחשבונות הפניקס, או בהתאמה נרכשות במחיר נמוך יותר מחשבונות הפניקס, אל חשבונות התיווך ולאחר מכן נמכרו בבורסה במחיר גבוה יותר". 

מאחר שהחוק מורה כי אין לפרסם המלצת רשות חקירה המועברת לפרקליטות אלא במקרים חריגים ובאישור היועץ המשפטי לממשלה, ברשות ניירות ערך מקפידים להבהיר כי ההודעה שפורסמה היום מבשרת על סיום החקירה, מבלי להודיע מה המלצת הרשות בעניין.

מאקסלנס נמסר בתגובה: "בית ההשקעות אקסלנס פעל ללא דופי ועל-פי הוראות החוק. החברה שיתפה פעולה עם הרשויות באופן מלא והעבירה את כל הפרטים שנדרשו, וכך נמשיך ונעשה ככל שיידרש. למיטב ידיעת החברה, אין לחקירה הנ"ל קשר עם לקוחות מוצרי אקסלנס - עמיתי קופות הגמל, מחזיקי יחידות בקרנות הנאמנות, מחזיקי תעודות הסל, לקוחות התיקים המנוהלים ושאר עמיתי הבית".