תתקדמו לרוחב או שתיתקעו

לפעמים קידום קריירה מחייב מהלך רוחב, לעתים אפילו נסיגה - בתנאי שהיעד ריאלי

קריירה  / צילום: thinkstock
קריירה / צילום: thinkstock

כשקריירה נתקעת, או חלילה מגיעה למבוי סתום, הדבר הראשון שצריך לעשות הוא מיפוי של שוק העבודה הרלוונטי וניתוח החסמים וההזדמנויות. בחלק מהמקרים הבעיה טקטית ופשוטה יחסית לפיתרון, לעתים נדרש פיתרון אסטרטגי שבלעדיו העגלה לא תצא מהבוץ.

ניקח לדוגמא שני מנהלים שתקועים כבר מספר שנים בדרך ללא מוצא, האחד דירקטור שיווק מוצר (Director of Product Marketing) בחברת הייטק גדולה, שמנסה ללא הצלחה להתמנות לתפקיד סמנכ"ל שיווק (VP Marketing), השנייה סמנכ"לית תפעול בחברה קטנה בשוק ההון, החושקת בתפקיד חברת הנהלה בגוף פיננסי גדול. הוא מהנדס פיתוח לשעבר שעשה הסטה לשיווק ומשמש כבר 6 שנים בתפקיד, היא בעלת תואר במנהל עסקים וחשבונאות (ללא הסמכה כרואת חשבון) שהגיעה בטעות לשוק ההון לתפקיד תפעולי בחברה בינונית, ודי מהר פותתה לתפקיד זוטר יחסית עם טייטל סמנכ"ל, אותו היא ממלאת מספר שנים. שניהם עושים כל מאמץ לזוז קדימה וכלום לא קורה.

לא מתקדמים במעבר בין ארגונים

למה הם תקועים? כי הם מנסים להתקדם במסלול צר מדי, כאשר סיכוייהם לקידום בתוך החברה קלושים. לה אין את הרקע המקצועי ואת הניסיון הנדרש לתפקיד מנכ"ל חברה בשוק ההון (קטנה ככל שתהיה), והוא לא מסומן כמועמד המועדף להחליף בבוא היום את הבוס שלו, סמנכ"ל השיווק.

ומה עם להתקדם בחברות אחרות? מי שקורא את הטור הזה בקביעות כבר יודע שלא מתקדמים במעבר בין ארגונים, ואכן ידידינו הדירקטור לא מצליח להגיע לראיונות לתפקידי סמנכ"ל בחברות איכותיות. מעבר לעובדה שמספר המשרות הנפתחות בשנה זעום (ומרביתן מאוישות מבפנים), אין לו שום סיכוי מול ההיצע הגדול של סמנכ"לי שיווק מנוסים המתמודדים על כל משרה שיוצאת לשוק.

הפניות היחידות שהוא מקבל הן מחברות סטארט-אפ נידחות שמחפשות סמנכ"ל שינהל את עצמו, ולמזלו של הדירקטור הוא סוף סוף הפנים שמדובר בתפקידי פח שעלולים לקבור את הקריירה שלו סופית. סמנכ"לית התפעול, לעומתו, מצליחה לייצר הצעות לתפקידי תפעול מקבילים בחברות מתחרות ותו לא, אותם היא דוחה על הסף, ובצדק.

מה עליהם לעשות? בשני המקרים ההמלצה היא להרחיב את גבולות הגזרה באמצעות הסטה לתחום אחר בתוך החברה, אחרת הסיכוי שיחלצו מהפוזיציה בה הם תקועים נמוך. המהלך הכרחי במיוחד אצלו מכוון שהאופק התעסוקתי בשיווק, ובמיוחד בהייטק, איננו מזהיר (מיעוט משרות + פגיעות גדולה יותר לאפליית גיל) והוא עלול להיפלט משוק העבודה תוך פחות מעשור.

קידום אמיתי או מדומה

על כן המהלך המומלץ עבורו הוא לזוז משיווק מוצר (Director of Product Marketing) לניהול מוצר (Director of Product Management), קידום אמיתי שעתיד לפתוח בפניו אפשרויות תעסוקתיות רחבות יותר, להבדיל מקידום מדומה לסמנכ"ל שיווק בסטארט-אפ. מדוע? גם כי היצע המשרות למנהלי מוצר גדול משמעותית בהשוואה לשיווק מוצר, ובעיקר משום שניהול מוצר ממוצב יותר גבוה, ולראייה, קידום שכזה הוא נדיר ביותר במעבר בין ארגונים, בקושי אפשרי בתוך חברה, כאשר המהלך ההפוך (מניהול מוצר לשיווק מוצר) נפוץ מאד.

ומה עם הכמיהה לתואר סמנכ"ל? קדנציה מוצלחת, התנהלות נכונה וסבלנות עשויים להביא אותו תוך כמה שנים לתפקיד סמנכ"ל מוצרים (VP Product) חטיבתי בחברה, תפקיד מפתח עם תגמול בהתאם.

ומה עם סמנכ"לית התפעול? הגם שמדובר בבחורה מוכשרת, חוששני שהיעד שהציבה לעצמה- חברת הנהלה בגוף פיננסי גדול - הוא בלתי ריאלי בכל מובן (מקצועית ואישיותית), והיא תיאלץ להסתפק ביעד צנוע בהרבה. כמה צנוע? תלוי קודם כל בגודל הארגון, ובהכשרה המקצועית שתרכוש בהמשך. אלא אם תחליט להישאר לעד בתפקידה הנוכחי (אופציה לחלוטין ריאלית מבחינת החברה) היא תיאלץ לעשות הסטה מתפעול, תחום שבשוק ההון הוא חצי אדמיניסטרטיבי, לתחום מקצועי מובהק. למשל, לעבור לתפקיד ניהול זוטר בחברה האם, גוף פיננסי גדול שיכול להכשיר אותה במספר מסלולים מקצועיים כמקפצה עתידית לתפקידים בכירים באמת.

ירידה לצורך עלייה

אכן, בניגוד לדירקטור שאצלו מדובר בקידום כבר מהצעד הראשון, סמנכ"לית התפעול תיאלץ קודם כל לסגת, נסיגה מומלצת בחום במקרה זה, מכוון שהסיכוי לא רע, ואילו הסיכון מזערי עד לא קיים. השוק הפיננסי הוא שוק מבוגר במובן הטוב של המילה, דהיינו יש לה מספיק שנים ללכת אחורה כדי ללכת קדימה (להבדיל ממרבית מגזרי התעסוקה האחרים), כשבמקרה הגרוע היא תמיד תוכל לחזור לפוזיציית התפעול הנוכחית.

הכותבת היא מומחית לשוק העבודה. לתגובות: orna@rudi-cm.com