שיווק ירקות ופירות הקפיץ את רווחי נטו לכ-94 מיליון שקל ב-2015

נטו, שבבעלות משפחת עזרא, מחזיקה 49% ממניות ביכורי השדה, העוסקת ברכישת, מכירת והפצת פירות וירקות ■ נהנתה גם מרכישת פעילות פאלאס

מרכז ביכורי השדה בתימורים שבדרום. בחברה מייחסים את השיפור בתוצאות לשנת השמיטה / צילום: איל יצהר
מרכז ביכורי השדה בתימורים שבדרום. בחברה מייחסים את השיפור בתוצאות לשנת השמיטה / צילום: איל יצהר

שיפור ניכר בפעילות חברת שיווק הפירות והירקות ביכורי השדה, יחד עם רכישת פעילות חברת התעשייה פאלאס, סייעו לענקית המזון נטו אחזקות לסכם היום (ד') שנה חזקה במיוחד, עם רווח של קרוב ל-100 מיליון שקל. 

בפעילות השוטפת הציגה נטו , שבשליטת דודי עזרא, צמיחה של קרוב ל-7% בהכנסותיה, שהגיעו ל-2.5 מיליארד שקל, ובשורה התחתונה רשמה זינוק של 52% ברווחיה שהצטברו ל-94 מיליון שקל. את הרבעון הרביעי של 2015 סיכמה נטו עם קפיצה של 14% בהכנסות, שהתקרבו ל-600 מיליון שקל; וזינוק של 66% ברווח הנקי, שעמד על 21 מיליון שקל.

את הצמיחה השנתית בהכנסות מייחסים בנטו לרכישת פעילות פאלאס, שהושלמה בפברואר 2015. זו סייעה לה להגדיל ב-11% את הרווח הגולמי, ל-322 מיליון שקל ושיעורו מהמכירות עמד על 13.2%, לעומת 12.7% ב-2014.

למרות שנטו רשמה עלייה בהוצאות הנהלה וכלליות, שיוחסה בעיקרה לעלייה בחובות אבודים ומסופקים, הרווח התפעולי שלה נמצא גם הוא במגמת שיפור, ובנוסף היא צמצמה את הפרשותיה בגין חובות מס, וגם נהנתה מהכנסות מימון נטו של 2.5 מיליון שקל.

אולם מה שהשפיע יותר מכך על הזינוק בשורה התחתונה הייתה קפיצה של 50% בחלקה ברווחי חברות מוחזקות, זינוק שהגיעה כמעט במלואו מביכורי השדה. נטו מחזיקה 49% ממניות ביכורי השדה העוסקת ברכישת, מכירת והפצת פירות וירקות טריים בעיקר בישראל.

דוחות ביכורי השדה, המצורפים לאלה של נטו (ואינם מאוחדים בהם), מראים כי הכנסותיה השנתיות קפצו ב-34% והגיעו ל-816 מיליון שקל, ובשורה התחתונה היא הציגה זינוק של 66% ברווחיה, שהגיעו ל-62 מיליון שקל. את השיפור החד בתוצאותיה מייחסים בנטו לכך ש-2015 הייתה שנת שמיטה, ולא מפרטים מעבר לכך.

בזמן שאסם ושטראוס נחלשות

נטו עוסקת בייצור מוצרי מזון (דלידג, שלושת האופים, טיבון ויל, ויליגר), יבוא שלהם (בעיקר בשר ודגים קפואים) ושיווקם. במהלך השנה החולפת היא החלה לעסוק גם בייצור, יבוא ושיווק נרות, מגבונים, מוצרי אלומיניום ונייר וכלים חד-פעמיים מפלסטיק. כאן מדובר בפעילות שנרכשה מחברת פאלאס של מתיו ברונפמן ושולם פישר בהשקעה של כ-120 מיליון שקל - 80 מיליון שקל עבור הפעילות, והיתרה עבור המלאי. רכישת פאלאס הגדילה את מצבת העובדים ב-325, כך שבסוף 2015 העסיקה נטו כ-1,700 עובדים.

השיפור בתוצאות נטו בולט גם ביחס לשתי חברות המזון הגדולות בבורסה, אסם ושטראוס, שהציגו מגמה שלילית בדוחותיהן לסיכום 2015, עם נסיגה בהיקפי המכירות ושחיקת שיעורי הרווחיות.

מניית נטו אחזקות, שנסחרה גם היום במגמה חיובית, התחזקה בכ-20% בשנה האחרונה ומשקפת לחברה שווי של מיליארד שקל. מנגד, מניית שטראוס רשמה בשנה האחרונה שחיקה של 10% בערכה, והיא משקפת לחברה שווי של 6 מיליארד שקל. אסם עלתה בשנה החולפת בכ-5% לשווי של 9 מיליארד שקל, אחרי גל עליות שנרשם במניה באחרונה בעקבות המהלך למחיקתה מהמסחר על-ידי בעלת השליטה נסטלה.

תוצאות נטו, אסם ושטראוס ל-2015
 תוצאות נטו, אסם ושטראוס ל-2015