מודי'ס מאשררת את הדירוג של ישראל - A1 יציב

מודי'ס: הכלכלה הישראלית חזקה מאוד, אך הסיכונים הגאופוליטיים ממשיכים להקרין באופן שלילי על הכלכלה ■ חוסר ההסכמה סביב מתווה הגז עלול להבריח משקיעים פוטנציאליים

בנימין נתניהו ומשה כחלון / צילומים: דוברות הכנסת ואוריה תדמור
בנימין נתניהו ומשה כחלון / צילומים: דוברות הכנסת ואוריה תדמור

חברת דירוג האשראי הבינלאומית מודי'ס שנחשבת לשמרנית מבין 3 חברות הדירוג הבינלאומיות החשובות, מאשררת היום את דירוגה של ישראל ברמה של A1 עם אופק יציב. בהודעה המצורפת מסבירים כלכלני מודי'ס את ההחלטה: "דירוג האשראי A1 באופק יציב נתמך על-ידי גמישות הכלכלה, יעילות גבוהה של הממשלה אשר עובדת בהתמדה על שיפור נתוני החוב והמימון". בנוסף, מציינים בחברה כי אלמלא הסיכונים הגיאופוליטיים של ישראל, דירוג האשראי של ישראל היה עולה.

מודי'ס מגדירה את הכלכלה של ישראל כחזקה מאוד עם הצמיחה אשר נתמכת בעיקר על-ידי ייצוא של תעשיית ההייטק. בהתייחס לסקטור זה, כלכלני מודי'ס כותבים עוד, כי הוא נתמך על-ידי רמה גבוהה של השכלת האוכלוסייה והוצאות גבוהות על מחקר ופיתוח. החוב של ישראל נמוך בהשוואה הבינלאומית וישראל התמודדה בצורה יעילה עם המשבר אשר פקד את כלכלות העולם. 

כנקודות תורפה של ישראל מציינים במודי'ס את חוסר היציבות הפוליטית, סיכונים ביטחוניים שהולכים וגדלים ככל שהמצב בסוריה מתערער. עוד מציינים במודי'ס את האיומים מכיוונה של איראן שממשיכה לתדלק את הטרור העולמי ובעיקר האנטי ישראלי.

כלכלני מודי'ס כותבים בסקירתם, כי השקל החזק ממשיך להכביד על ייצואנים והדבר כבר ניכר בנתוני הסחר לשנת 2015 - הייצוא ירד לרמה של 3.1%, לראשונה מאז 2009. בנוסף, למרות שהצריכה הפרטית המשיכה להיות קטר הצמיחה של המשק הישראלי, ברבעון השלישי נרשמה האטה בשל פריצתה של "אינתיפאדת הסכינים". 

באשר למתווה הגז במודי'ס כותבים שאי-ההסכמות הפוליטיות בנושא, עלולות להביא לבריחת המשקיעים הפוטנציאליים במשאבי הטבע. במודי'ס צופים צמיחה של 2.9% בשנת 2016 בהשוואה ל-2.5% בשנה שעברה, רמת האינפלציה הצפויה עומדת על עלייה של 0.6%, בהשוואה לירידה של 1.0% בשנה שעברה.