הערכות: מנכ"ל ויו"ר הבורסה לא יקבלו בונוס עבור 2015

אחרי הסכסוך בין היו"ר למנכ"ל שהפך פומבי, פרסמה הבורסה הודעה שלפיה חילוקי הדעות בין השניים יושבו ■ בינתיים, הבורסה מאבדת חבר בורסה נוסף

ביינארט (מימין) ונויבך. חילוקי דעות לגבי ניהול הבורסה / צילום: איל יצהר
ביינארט (מימין) ונויבך. חילוקי דעות לגבי ניהול הבורסה / צילום: איל יצהר

ביום חמישי בערב הוציאה הבורסה הודעה לפיה "יושרו ההדורים בין היו"ר והמנכ"ל והשניים ימשיכו לפעול בשיתוף פעולה מלא לקידום הבורסה ומטרותיה".

ההודעה הגיעה לאחר מספר ימים שבהם נקלעה הבורסה לסחרור, בשל פרסום דבר העימות החריף שפרץ בין אמנון נויבך, יו"ר הבורסה, לבין יוסי ביינארט, המנכ"ל, במסגרתו ביקש נויבך להדיח את ביינארט על רקע חילוקי דעות ביניהם. בבורסה לא מפרטים מהן ההבנות החדשות אליהן הגיעו השניים, שככל הידוע גם יחסיהם עם רשות ני"ע בשנתיים האחרונות חווים תקופה מאתגרת.

נזכיר כי לפני שהסכסוך בין נויבך לביינארט פרץ לתודעה הציבורית, ערכו השניים ניסיון, שלא עלה יפה, לפתור את אי ההבנות ביניהם, ולקבוע דרך ניהול מוסכמת. במסגרת המהלך שכרה הבורסה את שירותיו של איקה אברבנאל, שכיהן בעבר גם כסמנכ"ל בכיר בטבע, לצורך שיפור הליכי הניהול ויחסי העבודה בצמרת הארגון, והוא גם שימש כמעין מגשר בין השניים.

בתוך כך, ביום חמישי האחרון אישר דירקטוריון הבורסה את הדוחות הכספיים של הארגון לשנת 2015, והחליט לכנס את האסיפה הכללית של הבורסה ולהביא בפניה את הדוחות האמורים. לפי שעה, על פי הערכות, הן המנכ"ל ביינארט והן היו"ר נויבך לא צפויים לקבל מענק עבור פעילותם בבורסה בשנה החולפת. עבור 2014 קיבלו השניים מענקים בהיקף של 3.8 משכורות. מהבורסה נמסר היום בנוגע לעניין הבונוס כי הם אינם מגיבים ב"נושאים הקשורים בתנאי העסקתם של נושאי משרה".

דויטשה ישראל כבר לא חבר

בינתיים, בעוד ראשי הבורסה מנסים לשדר עסקים כרגיל בכל הקשור ליחסים ביניהם, נמשכות הכותרות השליליות לגבי פעילות הבורסה - גם כן עניין שכבר הפך רגיל. היום (א') דיווחה הבורסה כי החל מה-1 באפריל, יום שישי האחרון, דויטשה ישראל חדל להיות חבר בורסה. עם זאת, בבורסה ציינו כי "במקביל הגישה החברה האם בעקיפין של דויטשה ישראל, דויטשה בנק, בקשה להתקבל כחבר רחוק בבורסה".

חברי הבורסה הם בנקים וברוקרים שאינם בנקים, שביניהם מתבצע המסחר בבורסה, והם מעבירים פקודות קנייה ומכירה למחשב הבורסה, עבור לקוחותיהם. הבורסה מפרטת באתרה כי היא מאפשרת לגופים פיננסים בינלאומיים גדולים להתקבל כ"חברים רחוקים", אף אם אין להם סניף או נציגות קבועה בישראל, כל עוד מדובר בתאגיד בנקאי או בית השקעות בינלאומי שהתאגד בארה"ב, קנדה, אוסטרליה, יפן וחלק ממדינות אירופה, והוא חבר בורסה במדינה בה התאגד.

ללא דויטשה ישראל, ישנם כיום 23 חברי בורסה: 14 חברי בורסה שהם בנקים ישראלים ו-9 חברי בורסה שאינם בנקים (ברוקרים וגופים זרים). מספר חברי הבורסה הולך וקטן בשנים האחרונות, בעיקר בקרב חברי הבורסה שאינם בנקים.